شناسهٔ خبر: 25450999 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام

جامعه دانشگاهی و فرهیخته کشور به دنبال خروج آمریکا از برجام نسبت به این موضوع و حواشی آن واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان رسمی برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) ۲۳ تیر ۹۴ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و آلمان منعقد شد؛ توافق نامه‌ای که نقطه نظرات متفاوتی به همراه داشت که در نهایت ١٨ اردیبهشت ۹۷ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شد و این موضوع واکنش‌های متعددی را در کشور به ویژه جامعه دانشگاهی به همراه داشته است در ادامه مشروح نظرات فرهیختگان کشور درباره این موضوع را می خوانید.
 
واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟
 
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص تحریم محصولات ایرانی و خروج دولت آمریکا از برجام، اظهار کرد: تحریم‌هایی که دولت آمریکا از آنها صحبت می‌کند، جنبه رسمی ندارد.
 
وی در خصوص کالاهایی که رئیس جمهور آمریکا گفته است تحریم می‌شود، گفت: در ساخت محصولات دانش بنیان ایرانی هیچ محدودیتی نداریم و از تمام دانش بنیان ایرانی حمایت خواهیم کرد و به طور قطع حمایت‌ها بیش از قبل خواهد شد.
 

برجام تصمیم شتاب‌زده دولتمردان بود

حجت الاسلام والمسلمین حجت‌الله ذاکر معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام بر جامعه ایرانی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری و مسئولان نظام، خروج آمریکا از برجام را پیش‌بینی می‌کردند و تصمیم ترامپ قابل باور بود.
 
وی درباره تأثیر این اتفاق از دیدگاه جامعه علمی و دانشگاهی کشور، اظهار کرد: موافقت با  برجام از ابتدای کار بدون مشاوره با جامعه علمی و  شتاب‌زده بود، بر همین اساس جامعه علمی چندان با آن موافق نبود و خلاء‌های آن را مانع رسیدن به موفقیت می‌دانست.
 

ایران، آمریکا را خار و خفیف کرده است

حسین نصیرزاده فرمانده بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛   گفت: کاری که ترامپ انجام داد تکمیل کننده و نمایان‌گر فعالیت اولیه آن‌ها بود، چرا که در شروع  برجام هم آمریکایی‌ها خود را نشان دادند و با پایبند نبودن به تعهداتشان و اقداماتی که انجام دادند مشخص بود، برجام را قبول ندارند.

نصیرزاده اظهار کرد: چنین کشوری حتی به دوست و متحد خود هم رحم نمی‌کند و به طور قطع به ایرانی که او را به زیر کشیده است و در جوامع بین‌المللی خار و خفیف کرده رحم نخواهد کرد.

واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟

مرزهای دانش و فناوری در انحصار کشور خاصی نیست

فتح‌الله امی رئیس سازمان پژوهشگاه هوافضا‌ی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به اینکه در گذشته تحریم‌های بیشتری در حوزه پروژه‌های فناوری اعمال شده است، تاکید کرد: ما علی‌رغم همه تحریم‌ها تمام پروژه‌هایمان را به موقع و بر اساس زمان‌بندی‌هایشان انجام می‌دادیم، اینطور نیست که آمریکا بر دنیا تسلط داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر آمریکا توان کافی دارد، رئیس جمهورش همان کاخ سفید  را اداره کند، اظهار کرد: در حال حاضر مرزهای دانش و فناوری در عصر انفجار اطلاعات دست یک نفر یا یک کشور نیست که با خروج آن از برجام مشکلاتی برای ما یا سایر کشورهای دنیا ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: خروج آمریکا از برجام تاثیری بر روابط بین المللی دانشگاه‌ها ندارد

خارج شدن ایران از برجام پاره کردن روح شیطان بزرگ است

رسول ترابی مسئول بسیج دانشگاه فنی‌حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: کاری که دولت آمریکا انجام داد اقدامی بود که در کتاب‌های تاریخ در گذشته هم نوشته شده است؛ آمريکا هیچگاه بر تعهدات خود پایبند نبوده است و کشوری است که با قوانینی که ساخته به دنبال وارد کردن حجمه به دولت‌های مختلف است.

ترابی ادامه داد: باید متناسب با فرمايشات مقام معظم رهبری به این  موضوع پی ببریم که دولت آمریکا هیچگاه مورد اعتماد نبوده است و خارج شدن ایران از برجام پاره کردن روح شیطان بزرگ است.
 
واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟
 

خروج آمریکا از برجام موفقیت سیاسی برای ماست

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: به نظر من خروج آمریکا از برجام موفقيت درحوزه سیاسی و بین المللی برای ماست و حرکت ترامپ باعث شد که ما در کشور حرکتی را ایجاد کنیم؛ به هرحال ترامپ از روی ناچاری و در موضع ضعف کامل از برجام خارج شد.

وظیفه جریان دانشجویی تبیین خباثت‌های آمریکاست

پیام مرادی قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار    حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  خطاب به دانشجویان و اصحاب دانشگاه گفت: شرایط امروز کشور به نحوی است که از هر کسی که به کشور و انقلاب علاقه دارد انتظار می‌رود در تبیین خباثت‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکا نقش ایفا کند، این وظیفه جریان دانشجویی از هر سلیقه و طیف سیاسی است که تلاش کند مردم را از کارشکنی‌های آمریکا آگاه کند.
 
مرادی در تشریح راه حل‌های موفقیت کشور بگفت: چند سال است که تلاش شده توانمندی ملی ما در حل مشکلات کشور نادیده گرفته شود؛ اولین قدم آن است، همان کسانی که چه در سطح نخبگان و چه در سطح مسئولان تلاش داشتند آمریکا را حلال مشکلات بدانند امروز در جهت القای توانمندی‌های داخلی بکوشند.
 
واکنش فرهیختگان کشور به خروج آمریکا از برجام چه بود؟

هیچ موضوعی پیشرفت ایران را خدشه دار نمی کند

محمد رضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان  در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص لغو برجام از سوی ترامپ  بیان کرد: به نظر من بودن آمریکا در برجام برای ما ضرر داشت، در حال حاضر هم بود و نبودش برای ما فرقی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: من به آینده كشورمان خوش بین هستم و هيچ چیزی مانع  از فعالیت و موفقيت ایران نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما