شناسهٔ خبر: 25392591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه یکشنبه تا صبح دوشنبه

تهران- ایرنا- تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه اجباری شخص ثالث در جلسه هیات وزیران، دیدار محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه با همتای سوئدی خود و تاکید بر تلاش بیشتر اروپا برای حفظ برجام، توقف پیش فروش سکه در سررسیدهای مختلف از امروز (دوشنبه) تا اطلاع ثانوی، احراز هویت 60 مسافر سانحه هوایی تهران – یاسوج، بازتاب وسیع هشدار حسن روحانی به آمریکا در رسانه های جهان، تاکید وزیر خارجه انگلیس بر اشتباه بودن خروج از برجام و پایان رای گیری و آغاز شمارش آرای انتخابات پارلمانی در لبنان مهمترین خبرهای 12ساعت گذشته ایرنا بود.

صاحب‌خبر -

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با هدف اجرای تکلیف قانونی مقرر در قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، آیین‌نامه اجرایی این قانون را به تصویب رساند.
* تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای سوئدی خود، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تهدیدهای ضدبرجامی رئیس جمهوری آمریکا را شرح داد و گفت: اروپا باید تلاش بیشتری برای حفظ برجام و انجام تعهدات آمریکا به عمل آورد.
* مشهد- ایرنا- وزیر اطلاعات گفت: این وزارتخانه که وظیفه تامین امنیت و آرامش کشور را دارد خود را متعهد به تامین آرامش فعالان اقتصادی می داند.
* یاسوج- ایرنا- بدنبال وقوع زلزله بامداد دوشنبه در شهرستان بویراحمد، دانشگاه ها و مدارس شهرستان های بویراحمد و دنا امروز دوشنبه تعطیل اعلام شد.
* تهران- ایرنا- گزارش رگولاتوری از شکایت کاربران درباره نحوه محاسبه بسته‌های اینترنتی و استفاده از فیلترشکن شرکت ایرانسل منتشر و مشخص شد که توضیحات این اپراتور در مورد نحوه محاسبه درست است.
* ساری- ایرنا- انفجار شی نامشخص در یکی از مناطق شهر قائمشهر یکشنبه شب بخشی از مردم این شهر را به خیابان ها کشاند .
* یاسوج- ایرنا- زلزله منطقه چیتاب از توابع شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.
* خرم آباد- ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سنجش آموزش و پرورش گفت: امسال پایه دوازدهم راه اندازی و دوره پیش دانشگاهی در مدارس کشور حذف می شود.
* تربت حیدریه- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مجموع 2 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار حوزه بهداشت و درمان سفر هیات دولت به استان خراسان رضوی، 400 میلیارد ریال به شهرستان تربت حیدریه اختصاص یافت.
* تهران- ایرنا-در دیدار «مارتینا دالیچ» معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد، کارآفرینی و صنایع دستی کرواسی با «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، طرفین بر توسعه همکاری های اقتصادی، صنعتی و گردشگری تهران و زاگرب تاکید کردند.
* اهواز- ایرنا- رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور گفت: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی با 9 وزارتخانه برای اشتغال جوانان تفاهم‌نامه امضا شد و بر اساس آمایش نیاز بازار، دوره های لازم برای سربازان برگزار می شود.
* تربت حیدریه- ایرنا- وزیر ورزش و جوانان با تاکید براینکه برجام توافق ما با آمریکا نیست بلکه توافق با جامعه بین المللی است گفت: به دنبال برجام شورای امنیت سازمان ملل متحد 6 قطعنامه تحریمی علیه ایران را لغو و شرایط ایران را از نظر سیاسی و اقتصادی به حالت عادی برگرداند.
* یاسوج- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس نتایج آزمایش ها و نمونه برداری های ژنتیکی صورت گرفته، هویت 60 نفر از جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج مشخص شد.
* تهران- ایرنا- مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی اعلام کرد: پیش فروش سکه در سررسیدهای مختلف از فردا (دوشنبه) تا اطلاع ثانوی متوقف می شود.
* ارومیه- ایرنا- معاون امور بیابان، مراتع و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 200 هزار هکتار از زمین های حاشیه دریاچه ارومیه بیابان زدایی شده است.
* سنندج- ایرنا- پاکبان سنندجی به مناسبت سالگرد سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به استان کردستان، مسیر 530 کیلومتری سنندج تا تهران را برای دیدار با معظم له و دعوت از ایشان برای سفر دوباره به کردستان را به صورت دو استقامت می پیماید.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از تغییر در نحوه پذیرش خانواده ایثارگران در کنکور سراسری خبر داد و گفت: با تصمیم امروز کمیسیون سطح علمی پذیرفته شدگان به هم نزدیک می‌شود.
* تهران- ایرنا- فراکسیون رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی در محکومیت اقدام غیر انسانی پلیس فرانسه در برخورد با خبرنگاران ایرانی در تجمع روز جهانی کارگر در بیانیه ای تصریح کرد: اقدام پلیس فرانسه به دور از موازین انسانی و اخلاقی به شمار می رود.
* مشهد- ایرنا- مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: تولید کنندگان داخلی باید به دنبال بازارهای خارجی باشند و بی توجهی به این موضوع از ضعفهای آنان است.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست وزیر صنعت در جلسه امروز کمیسیون و مجوز تشکیل این ستاد خبر داد.
* تبریز- ایرنا- معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید حس مالکیت معنوی کالاهای ایرانی با هدف ترویج فرهنگ حمایت از تولید داخلی در میان اقشار مختلف مردم کشور نهادینه شود.
* اهواز- ایرنا- عضو کرسی‌ مطالعات راهبردی محیط زیست شورای عالی امنیت ملی گفت: انتقال های خاموش و نامریی که به بهانه 'حق ما' و شعار افزایش اشتغال در مسیر رودخانه های کارون، دز زهره و در استان های همجوار خوزستان صورت می گیرد، به اندازه طرح های انتقال آب خطرناک هستند.
* تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از مهلت یک ماهه کمیسیون انرژی مجلس به سازمان برنامه و بودجه برای ارسال طرح جامع انرژی کشور خبر داد.
* سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری امکان ورزشی کشور گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، 40 پروژه ورزشی بزرگ نیمه تمام در کشور با اعتباری حدود 4 هزار میلیارد ریال امسال تکمیل و به بهره برداری می رسد.
* تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: احکام قانون بودجه با حضور مسئولان اجرایی به صورت ماهانه در مجلس بررسی می شود.
* تهران- ایرنا- رئیس هیات مدیره مرکز مشاوره سرمایه گذاری بورس تصریح کرد: شایعه سازان بر امواج کوتاه مدت سوارند و فعالان بورس با تصمیم گیری بلندمدت، شایعه ها را بی اثر می کنند.

اخبار خارجی
**********
* وین- ایرنا- هشدار حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای برجام موجب پشیمانی تاریخی برای واشنگتن خواهد شد در برخی رسانه های اتریش و آلمان بازتاب یافت و روزنامه 'دی پرسه' بر اهمیت نقش کشورهای اروپایی در حفظ برجام تاکید کرد.
* لندن- ایرنا- وزیر امور خارجه انگلیس طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، خروج از برجام را اشتباهی بزرگ خواند و تصریح کرد که هر گزینه‌ای غیر ازاین توافق بدتر خواهد بود.
* تهران- ایرنا- عضو ارشد جمهوریخواه کنگره آمریکا خطاب به رئیس جمهوری این کشور گفت که خروج از توافق هسته ای با ایران یک اشتباه است و سبب دوری واشنگتن از متحدان اروپایی خود می شود.
* پکن- ایرنا- برای نخستین بار در چین، از مسافران خارجی که قصد ورود به این کشور دارند انگشت نگاری می شود و این برنامه از ماه جاری میلادی به اجرا گذاشته شده است.
* تهران- ایرنا- جنگنده های ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، مناطقی را در صنعا پایتخت یمن بمباران کردند.
* بیروت- ایرنا- نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی لبنان نشان می دهد که حزب الله و متحدانش توانسته اند رای بالایی را کسب کنند.
* تهران- ایرنا- سفیر فرانسه در روسیه اعلام کرد که کشورش درخواست برای استعفای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به عنوان پیش شرط حل و فصل بحران این کشور را که از هفت سال پیش ادامه دارد، کنار گذاشته است.
* دمشق- ایرنا- شماری از اعضای ستاد گروه تروریستی ارتش آزاد مورد حمایت ترکیه در سوریه گروه زیرمجموعه خود را تهدید به ترور کردند.
* کوالالامپور- ایرنا- نخست وزیر چین در سفری دو روزه به اندونزی درصدد است تا پس از دیدار تاریخی رهبران دو کره، دومین گام را در مسیر مدیریت مسائل منطقه ای به ویژه دریای جنوبی چین بردارد تا مانع از دخالت های بیشتر آمریکا در منطقه شود.
* بیروت- ایرنا- «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور 49.20 درصد بود.
* تهران- ایرنا- ائتلاف مخالفان سوری طی نشستی در استانبول ترکیه، «عبدالرحمن مصطفی» را به عنوان رئیس جدید خود انتخاب کرد.
* دمشق- ایرنا- قاضی شرعی گروه تروریستی جیش الاسلام پس از فرار به ترکیه با تراشیدن ریش خود جنجالی در داخل و خارج سوریه برپا کرد.
* لندن- ایرنا- صدها تن از اعضا و هواداران گروه‌های راست افراطی و ضد نژادپرستی و ضد فاشیست انگلیس روز یکشنبه به صورت همزمان در میان تدابیر شدید امنیتی در لندن دست به تظاهرات زدند.
* آتن- ایرنا- کتاب «ایران مروارید آسیا» که به زبان یونانی و به قلم «ماریانا تئوخریدو» است با حضور تعداد زیادی از اندیشمندان یونانی، در مرکز فرهنگی دانشگاه آتن رونمایی شد.
* تهران- ایرنا- گزینه رئیس جمهوری آمریکا برای ریاست سازمان مرکزی اطلاعات این کشور (سیا) به دلیل نقش داشتن و حمایت از شکنجه و ترس از رد صلاحیت، قصد انصراف از نامزدی این سمت را دارد.
* بلگراد- ایرنا- روزنامه داناس چاپ صربستان به هشدار رئیس جمهوری ایران به آمریکا اشاره کرد و نوشت :حسن روحانی هشدار داد که آمریکا با خروج از برجام دچار «پشیمانی تاریخی» خواهد شد.
* لندن- ایرنا- سفیر انگلیس در واشنگتن مدعی شد: پیامی که از سوی کاخ سفید شنیده می‌شود این است که به‌رغم دیدگاه روشن رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام، اما تصمیم نهایی گرفته نشده است.
* تهران- ایرنا- وزارت دفاع یمن اعلام کرد که در پی حمله موشکی به نیروهای منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری و ائتلاف سعودی، ده ها تن کشته و زخمی شدند.
* آنکارا- ایرنا- پلیس ترکیه اعلام کرد که طی هفته گذشته یکهزار و 723 مهاجر و پناهجوی خارجی که قصد عبور غیرقانونی به یونان، بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی از طریق ترکیه را داشتند، در آب های دریای اژه و شهرهای مختلف این کشور دستگیر شدند.
* آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با وعده اقتصادی، تبلیغات غیررسمی انتخاباتی خود را آغاز کرد و در اجتماع مردم شهر استانبول گفت که نرخ بهره، تورم و تراز منفی تجاری کشورش را کاهش خواهد داد.
* تهران- ایرنا- رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) گفت که مقاومت مردم فلسطین وارد نبردی فراگیر با صهیونیست ها شده است و ضربات سختی به دشمن وارد و در نهایت پرچم پیروزی و آزادی سرزمین فلسطین را به اهتزاز درخواهد آورد.
* بیروت- ایرنا- رای گیری انتخابات پارلمانی لبنان که ساعت 7 صبح امروز به وقت محلی در حوزه های انتخابی 15 گانه این کشور شروع شده بود، دقایقی پیش پایان یافت و شمارش آرا بلافاصله آغاز شد.
* بغداد- ایرنا- یک نماینده و عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق از وجود یک معامله سیاسی به رهبری عربستان سعودی برای وارد کردن 'داعش های سیاسی' به پارلمان جدید عراق خبر داد.
* انزلی- ایرنا- نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: آماده توسعه همه جانبه روابط با منطقه آزاد انزلی هستیم.
* بغداد- ایرنا- در پی انصراف دو نامزد کردتبار از فهرست انتخابی حیدر العبادی نخست وزیر عراق در شمال این کشور، احزاب کرد متهم به تحت فشار گذاشتن آنها برای انصراف از این فهرست انتخاباتی شدند.
* آنکارا- ایرنا- کنفرانس دو روزه 'ترتیبات نوین امنیتی خاورمیانه و شمال آفریقا' با حضور میهمانان خارجی، کارشناسان ایرانی و صاحب نظران کشورهای منطقه در هتل ماریوت استانبول برگزار شد.
* بیروت- ایرنا- انتخابات پارلمانی لبنان که از نخستین ساعات امروز در 15 حوزه انتخابیه آغاز شد، در فضای آرام در حال برگزاری است.
* بیروت- ایرنا- رئیس جمهوری لبنان از مردم این کشور خواست در فرصت باقی مانده تا پایان مهلت رای گیری انتخابات پارلمانی، پای صندوق های رای حاضر شوند.
* تهران- ایرنا- «ارنست مونیز» وزیر انرژی دولت پیشین آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که خروج واشنگتن از توافق هسته ای، ممکن است سبب تضعیف روابط ایالات متحده با متحدان اصلی اش شود.
شبد**1953**1379 **

نظر شما