شناسهٔ خبر: 25380317 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تاکتیک جدید نفتی ایران

رضا زندی روزنامه نگار و تحلیلگر مسایل نفت در اعتماد نوشت:یک هفته مانده به اعلام نظر ترامپ برای خروج احتمالی امریکا از برجام، شرکت ملی نفت ایران با تدبیری درست خود را برای روز ۱۲ مه، آماده کرده است. چطور؟

صاحب‌خبر -

١- روزهای گذشته در خبر‌ها خواندید که صادرات نفت خام ایران در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) به رقم بی‌سابقه ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. آیا این به معنای افزایش تولید نفت ایران است؟ خیر.

٢- حالا یک خبر جدید به شما بدهم. با قراردادهای فروش نفتی که امضا شده است، صادرات نفت ایران در ماه مه‌ (اردیبهشت و خرداد) هم از متوسط صادرات نفت خام ایران در دوره پس از برجام، بالاتر خواهد بود. پس بازار در انتظار نفت بیشتری از ایران باشد.

متوسط صادرات نفت خام ایران پس از برجام، روزانه حدود ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه بوده است.

٣- با توجه به متوسط صادرات نفت خام ایران بعد از برجام، (روزانه حدود ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه)، شرکت ملی نفت با اتخاذ راهکارهایی، در ماه گذشته (آوریل) و در ماه فعلی (مه) تمام نفت‌هایی که روی کشتی‌ها یا در مخازن خشکی، ذخیره کرده بود را به فروش رسانده و می‌رساند. صریح بگویم که در ماه‌های گذشته به دلیل تعمیرات برخی پالایشگاه‌های دنیا و برخی مشکلات، بخشی از نفت تولیدی ایران فروش نرفته و روی کشتی‌ها مانده بود.

٤- سیاست جدید شرکت ملی نفت باعث آن شده است تا چنانچه ترامپ از برجام خارج شود و با همراهی اروپایی‌ها مشکلاتی برای فروش نفت ایران ایجاد شود، ایران بتواند برای مدتی همچنان به میزان فعلی (حدود ٢ میلیون و ١٤٠ هزار بشکه در روز)، نفت تولید کند. حتی اگر نتواند بخشی از این تولید نفت را بفروشد، می‌تواند برای مدتی آن را در مخازن ذخیره‌سازی خشکی‌اش ذخیره کند و بخشی را هم روی کشتی‌ها نگه‌دارد.

٥- چین در ماه آوریل ۷۱۳ هزار بشکه در روز، هند روزانه ۷۰۰ هزار بشکه و اروپا ۸۱۵ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران خریده‌اند. ژاپن نیز حدود ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام و کره جنوبی هم حدود ۹۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران خریده‌اند. (کره جنوبی علاوه بر نفت خام، ۱۳۰ هزار بشکه هم میعانات گازی از ایران خریده است.)

٦- اگر اروپا با تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج از برجام همراهی نکند و با ماندن در برجام نفت ایران را بخرد، فروش نفت ایران حتی با خروج امریکا از برجام، صدمه‌ای نمی‌بیند. فقط ممکن است انتقال پول نفت کمی سخت‌تر شود. مگر همین الان انتقال پول نفت ایران سخت نیست؟!

 

نظر شما