شناسهٔ خبر: 25379083 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مجوز واردات صافی دیالیز برای تعدیل قیمت این محصول در داخل داده شده است/ در بخش دارو و تجهیزات پزشکی هیچ تنشی وجود ندارد

صاحب‌خبر -

وزیر بهداشت گفت: مجوز واردات صافی دیالیز برای دفاع از مصرف کننده و تعدیل قیمت آن از سوی تولید کنندگان داخلی داده شده است.

مجوز واردات صافی دیالیز برای تعدیل قیمت این محصول در داخل داده شده است/ در بخش دارو و تجهیزات پزشکی هیچ تنش و التهابی وجود نداردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه درباره علت واردات صافی دیالیز کشور،‌ اظهار کرد: صافی دیالیز وسیله‌ای است که در کشور سر هم می‌کنند و نام آن تولید نیست چراکه مواد اولیه‌اش از خارج از کشور می‌شود، فایبرهای داخلی آن بسیار مهم است که سم را در بدن تصفیه می‌کند که آن هم از خارج از کشور وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کل تولید صافی دیالیز در کشور 3 میلیون و 600 هزار تاست در حالی که مصرف ما 4.5 میلیون است، ادامه داد: این محصول تنها توسط دو شرکت تولید کننده داخلی تولید می‌شود و 28 درصد بازار دست بخش خصوصی و مابقی آن دست ماست.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه در بخش دارو و تجهیزات پزشکی هیچ گونه تنش و التهابی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: شعار امسال حمایت از تولید داخلی است، اما کسی نباید از آن سوء استفاده کند و جنس کم کیفیت خود را با دو برابر قیمت به مردم ارائه دهد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تولید داخلی دارو از 60 درصد به 70 درصد و بازار تجهیزات پزشکی هم از 35 درصد به 40 درصد رسیده است، گفت: ما حمایت از تولیدی را که مقام معظم رهبری فرمودند، کاملا قبول داریم و باید برای کشور ارز آوری و ثروت آفرینی کرد اما مشکل از جایی شروع شده که بخش خصوصی علاقه ندارد تولید داخلی را با دو برابر قیمت بخرد.

وی ادامه داد: در طول 5 سال گذشته ما حدود 20 میلیون از صافی دیالیز استفاده کردیم که کمتر از 500 هزار تا را از خارج وارد کردیم و مابقی تولید داخل بود.

قاضی‌زاده هاشمی متذکر شد: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده در تاریخ 5 آذر 96 نامه‌ای به ما نوشت و مقایسه‌ای بین قیمت بهترین برندهای دنیا در این زمینه که حدود 7 دلار است با تولید داخلی که 14 دلار است انجام داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: متأسفانه به اسم حمایت از تولید داخل تفاوت بهترین برند خارجی با آنچه در داخل تولید می‌شود، 25 دلار است که با قیمت می‌توانیم چندین ماشین دیالیز در کشور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه ما دو شرکت دیگر را تشویق می‌کنیم که هم صافی دیالیز و هم فایبر تولید کنند، تصریح کرد: از آنجایی که اختلاف کیفیت و قیمت محصول وارداتی مورد نظر نسبت به تولیدات داخل معنی‌دار است، نمی‌توان آن را هر قیمتی به بهانه حمایت از تولید داخل خریداری کرد، لذا برای دفاع از مردم که مصرف کننده این محصول هستند و مدیریت هزینه‌ها مجوز واردات صافی دیالیز داده شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه این مجوز با هدف تعدیل قیمت این محصول از سوی تولید کنندگان داخلی داده شده است، خاطرنشان کرد:‌ ما هرگز حاضر نیستیم دو برابر قیمت محصول خارجی پول به محصولی که در داخل بی‌کیفیت تولید می‌شود و بازار رقابتی را هم برای خود ایجاد نکرده است، بدهیم و نباید به اسم تولید داخل یک چیزی مثل ایران خودرو درست کنیم.

وی بیان کرد: آقایان حاضر نیستند قیمت این محصول را پایین بیاورند، پس ما هم این محصول را از خارج می‌آوریم تا آ‌نان تسلیم شوند.

وی درباره بخشی از اظهارات قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه اظهار کرد: شأن مردم ارومیه بیش از این است که این نماینده چنین تهمت‌هایی را از پشت تریبون مجلس مطرح کند و بنده از قوه قضاییه می‌خواهم که به این اتهامات رسیدگی کند تا اگر تهمت‌های وی صحیح است، جای بنده پشت میله‌های زندان باشد و اگر اظهاراتش درست نیست، جای وی در زندان است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: حقوق وزرا 2 میلیون و نهصد و خورده‌ای است که بنده آن را دریافت نمی‌کنم و از دانشگاه حقوق می‌گیرم؛ در حالی که اگر پیوند قرنیه انجام دهم که زمان آن هم بیشتر از نیم ساعت نیست می‌توانم روزی 20 عمل جراحی انجام دهم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: چرا یک نفر در مجلس هرچه به دهانش می‌آید مطرح می‌کند؟ رهبر معظم انقلاب موافق این نوع حمایت از تولید داخلی نیستند و ما حتما درباره آن بخش از سخنان قاضی‌پور که مربوط به خودم بود به قوه قضاییه شکایت می‌کنم تا این گونه بحث‌ها برای همیشه پایان یابد.

وی خاطرنشان کرد:‌ نباید از تریبون مجلس به گونه‌ای استفاده کنیم که همانند بیگانگان سخن گفته شود تا مردم فکر کنند که همه مسئولان دزد هستند.

انتهای پیام/

نظر شما