شناسهٔ خبر: 25355525 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

گیاهان کوهی خوراکی علاوه بر بهاری کردن ذائقه غذایی مردم، منبع درآمد مناسبی برای بسیاری از خانواده‌های زاگرس نشین دراین فصل سال است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،هر سال در فصل بهار و پس از آب شدن تدریجی برف‌ها در مناطق کوهستانی، رویش گیاهان پرخاصیت کوهی آغاز می‌شود. به واسطه رویش این گیاهان افراد زیادی راهی دشت‌ها و مناطق کوهستانی مهاباد می‌شوند.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم
این روز‌ها با گذر از روستاها، حاشیه شهر‌ها و کوه پایه‌ها، جاده‌های مناطق کوهستانی مهاباد میتوان زن و مرد، پیر و جوان را در حال چیدن گیاهان کوهی مشاهده کرد.

اهالی روستا‌ها و برخی از شهرنشینان دل به طبیعت می‌زنند و برداشت این گیاهان را از دامان طبیعت و کوهپایه‌های منطقه به منظور تامین بخشی از نیاز‌های غذایی خانواده و درآمدی فصلی آغاز می‌کنند.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

کارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:در مناطق کوهستانی مهاباد بیش از ۲۱ نوع گیاه خوراکی بهاره می‌روید و این روز‌ها بسیاری از مردم برای برداشت گیاهان بهاری راهی مناطق کوهستانی می‌شوند.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

خضری افزود:در مناطق کوهستانی مهاباد گیاهان خوراکی محلی مانند پونه و کوزله بیشتر در کنار رودخانه‌ها و جا‌هایی که آب باشد رشد می‌کند و گیاهان دیگر از جمله کنگر، گل آقا، اسفناج، جاتره، بیزا، مندوک، کورادا، ریواس، قارچ و نعنا و سیر کوهی بیشتر در دشت‌های منطقه می‌رویند.

برداشت گیاهان کوهی ... شغل فصلی بسیاری از روستا نشینان مناطق کوهستانی

این روز‌ها در مناطق روستایی افراد به صورت دسته جمعی و یا به تنهایی هر روز صبح راهی مناطق کوهستانی می‌شوند و چیدن این نوع گیاهان را شروع می‌کنند و تا غروب پس از چندین نوبت استراحت و صرف نهار به این کار ادامه می‌دهند و سپس در هنگام غروب و پس از مراجعه به روستا، گیاهان جمع آوری شده توسط افرادی دوره گرد به قیمتی توافقی خریداری و به شهر آورده می‌شود.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

در مهاباد یکی از میادین این شهر به خرید و فروش این نوع گیاهان اختصاص یافته و خریداران و فروشندگان زیادی در این بازار هستند و گیاهانی که از مناطق روستایی آورده می‌شود ابتدا توسط این افراد خریداری و پس از پاک کردن و جداسازی ضایعات و قسمت‌های اضافه به قیمت بالاتری به مصرف کنندگان فروخته می‌شود و در برخی موارد سهم افراد واسطه از افرادی که برای کندن آن به کوهستان رفته اند بیشتر است.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

گیاهان خوراکی بهاری زینت بخش بازار‌های روزانه شهر‌های کردنشین

آقای اسماعیلی یکی از روستانشینان منطقه گفت: اطراف روستای ما کنگر و قارچ کوهی زیاد است و همراه خانواده ام که پنج نفر هستیم هر دو روز یک بار به کوه می‌رویم و پس از جمع آوری بیشتر از ۱۰۰ کیلو به شهر می‌آیم و گیاهان کوهی را می‌فروشم و اگر کمتر از این مقدار برداشت کینم برای وعده‌های غذایی خانوادمان از آن استفاده می‌کنیم.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

پونه کوهی، کنگر، ریواس‌های تازه، سیر سبز، گل آقا و شنگ .. در میدان فروش گیاهان خوراکی بهاری مهاباد، گذری که داشته باشی این صدا‌ها به گوشت میرسد که هر کدام نعمت‌های خدادادی بهاری در طبیعت بکر را تداعی می‌کند.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

کاک محسن فروشنده دیگری است در گوشه‌ای از میدان فروش گیاهان خوراکی بهاره و ضمن اشاره به فروش روزانه ۳۰۰ کیلو از انواع گیاهان کوهی بهاری گفت:منبع درآمد خوبی است. مشتری‌های ثابتی هفتگی دارم و هفته‌ای تا ۵۰۰ کیلو به شهرستان میاندآب صادر می‌کنیم.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

آذربایجان غربی؛ مآمن ۱۰ درصد از ۱۲ هزار گونه گیاهی و دارویی کشور

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی با ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار مرتع یکی از استان‌های سرسبز و غنی کشور است که مساحت مراتع مهاباد به بیش از ۱۹۷ هزار هکتار می‌رسد.

خضری کارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان مهاباد ادامه داد:در کل استان حدود ۵۱ نوع گیاه خوراکی بهاری می‌روید که این روز‌ها ذائقه مردم منطقه را بهاری کرده است.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

کارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان مهاباد ضمن اشاره به اهمیت توجه بهره برداران گیاهان بهاری به زمان و نحوه برداشت اصولی طلای سبز گفت: بهره برداران هنگام چیدن این نوع گیاهان خوراکی از تخریب ریشه و پیاز خوداری کنند و از کندن گیاهانی که به اندازه کافی رشد نکرده اند بپرهیزند تا خطر نابودی و انقراض؛ گیاهان خوش طعم بهاری را تهدید نکند.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

خضری ضمن اشاره به اینکه بیش از سه چهارم گونه‌های گیاهی استان آذربایجان غربی در مناطق کوهستانی می‌روید افزود: لازم است برای چیدن این نوع گیاهان از ابزار مناسب استفاده کنند تا از تخریب و کندن سایر گونه‌های گیاهی که در کنار این گیاهان خوراکی رشد کرده اند جلوگیری شود.

خواص گیاهان کوهی بهاره کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت:گیاهان کوهی خوراکی که در منطقه ما می‌روید به دلیل خواص بالایی که دارند هر ساله طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

غذا‌هایی محلی با عطرو بوی بهاری ...

داستان چیدن و طبخ غذا‌های محلی با گیاهان کوهی برای بسیاری از مردم منطقه تکراری، اما نوستالژیک است و عده‌ای در این فصل خاطرات طبخ غذا‌های سنتی با استفاده از گیاهان کوهی در روزگاران گذشته را مرور می‌کنند.

کدبانویان مهابادی بعضی از این گیاهان خوراکی به صورت خام مصرف می‌کنند، برخی از این گیاهان از جمله بیزا و مندوک پس از خشک شدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و عده‌ای دیگر که تمایل بیشتری برای مصرف این نوع گیاهان دارند آن‌ها را درون یخچال و فریزر گذاشته و در فصل‌های دیگر سال از آن‌ها برای تهیه انواع غذا‌ها از جمله خورشت و آش دوغ محلی مصرف می‌کنند.

آناهید افزود: این روز‌ها چرخه غذایی خانواده‌ها تغییر کرده و گیاهان خوراکی بهاری بیش از ۲۱ نوع غذا را به چرخه تغذیه خانواده‌ها اضافه کرده که میتوان به والک پلو، بورانی و آش محلی با طعم سبزیجات بهاری اشاره کرد.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

وی خواص برخی گیاهان کوهی منطقه را اینگونه تعریف کرد: ریواس مقوی معده بوده و جگر را از گرمای زیاد مصون می‌دارد، و برای دفع سنگ صفرا و سنگ مثانه مفید است.

نعناع از سبزی‌های عطر دار و خوردنی و حاوی مقدار زیادی ویتامین ˈآ ˈ. و ˈثˈ است و عمدتا از برگ و شاخه‌های گلدار آن عرق نعناع می‌گیرند.

سیر کوهی سرشار از کلسیم و انواع ویتامین‌های نافع بدن است و با نام‌های پیاز خرسی، سیر جنگلی، سیر خرس نیز از آن یاد می‌شود، بسیار ملایم‌تر و شیرین‌تر از سیر معمولی بوده و بوی آن شبیه پیاز است.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم خونی مؤثر بوده، ضدعفونی کننده، اشتهاآور، تب بر و هضم کننده غذاست و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود، برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و قلب را نیز تقویت می‌کند.

همچنین گیاه شنگ برای معده مقوی است و مصرف موضعی ریشه این گیاه در درمان عفونت و از بین بردن ترشحات گوش موثر است.

آموزش بهره بردارن ،راهی برای تدوام رویش گیاهان کوهی خوراکی

با توجه به اینکه شرایط آی و هوایی منطقه ما به گونه‌ای است که شرایط رویش برای گیاهان بهاری در اکقر مناطق فراهم است و افراد محلی به مراتع برداشت دسترسی دارند به نظر می‌رسد آموزش صحیح برداشت و بهره برداری اصولی امری ضروری برای جلوگیری از انقراض گونه‌های خورکی کوهی باشد.

علاه بر مسئولان، مردم نیز باید در حفظ و نگهداری این گیاهان تلاش کنند و نباید تنها به فکر کسب درآمد از راه برداشت غیراصولی باشند، چون رشد و تکثیر این گیاهان به کندی صورت می‌گیرد.

خودنمایی گیاهان خوراکی بهاری در سفره مردم

بیش از ۷۵ درصد از مساحت ۴۳ هزار و ۶۶۰ کیلومتریآذربایجان غربی را مراتع تشکیل داده که با توجه به آب و هوای بکر و کوهستانی و همچنین بارش‌های مناسب فصلی یکی از مهمترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان خودرو در کشوراست، اما تاکنون هیچ نهادی نسبت به نظارت بر برداشت اصولی و حفاظت از این منابع غذایی اقدام نکرده است تا طلای سبز برای آیندگان نیز باید باقی بماند.

گزارش از فریبا خضری

انتهای پیام/پ

برچسب‌ها:

نظر شما