شناسهٔ خبر: 25349297 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چگونه با وجود چاق بودن سلامت زندگی کنیم؟

افراد دارای اضافه وزن می‌توانند مانند دیگران از یک زندگی شاد و سالم بهره‌مند شوند که با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش به حفظ سلامت خود کمک می‌کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

افراد به دلایل مختلفی چاق می‌شوند، از جمله کم تحرکی، مصرف مواد غذایی پرچرب و شیرین، ورزش نکردن، مصرف برخی داروها، ابتلا به بیماری‌های مختلف و عامل‌های ژنتیکی که می‌توانند سبب چاقی در افراد شوند.

افراد چاق معمولاً دچار مشکل هایی همچون تعریق زیاد بدن، احساس خستگی، خواب آلودگی، کاهش تمرکز، ناتوانی در انجام سریع کارها، ابتلا به فشار و چربی خون بالا، اعتماد به نفس پایین و مشکل در پیدا کردن لباس سایز مناسب خود هستند.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت، تناسب اندام خود را حفظ کنند و با انجام ورزش، رعایت رژیم غذایی سالم، تاریخچه خانوادگی و بررسی علل چاقی بین اعضای خانواده، مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق علت چاقی و داشتن تحرک چاقی خود را کنترل و در دراز مدت از بین ببرند.

یکی از مشکل‌های افراد دارای اضافه وزن در اجتماع نگرانی از بابت تمسخر یا جلب توجه به وسیله دیگران است، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد دارای اضافه وزن دید مثبتی به اجتماع و دوستان خود داشته باشند و روحیه خود را حفظ کنند، پوشیدن لباس‌های زیبا، آراستگی، خوش برخوردی، شوخ بودن و حتی مزاح درباره چاقی، خودداری از انزوا و دوری از اجتماع، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی همگی می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نفس و حفظ سلامت جسمی و روانی افراد شود.

برای انتخاب لباس مناسب، افراد دارای اضافه وزن باید وقت بیشتری صرف کنند و لباس‌هایی متناسب با سایز خود انتخاب کنند که آن‌ها را خوش فرم و کشیده نشان دهد.

برخی افراد دارای اضافه وزن که از وضعیت خود و طرز نگاه دیگران ناراحت هستند برای کاهش وزن به انجام کار‌های اشتباه و پرخطری همچون مصرف برخی دارو‌های غیر ایمن و رژیم‌های غذایی سخت می‌پردازند که این کار‌ها می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر اندازد.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای لاغر شدن و کاهش وزن با پزشک متخصص مشاوره انجام دهید تا با توجه به وضعیت سلامتتان، بهترین و ایمن‌ترین شیوه را به شما پیشنهاد کند.

اگر هدف شما کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است برای خود دفترچه هدفی تهیه کنید و در آن کار‌هایی که باید انجام دهید و روند پیشرفت کاهش وزن خود را یادداشت کنید.

عضویت در انجمن‌ها و نهاد‌های مبارزه با چاقی، دوستی و همراهی با افراد لاغر و سلامت که رژیم غذایی مناسبی دارند و عادت به پرخوری ندارند می‌تواند عامل مهمی برای کمک به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام مناسب باشد.

پوست بدن همزمان با چاق شدن بدن انسان سلول سازی انجام داده و افزایش حجم پیدا می‌کند، به همین دلیل زمانی که وزن خود را کاهش می‌دهید امکان شُل شدن و افتادگی پوست بدن وجود دارد.

افتادگی پوست به دلیل کاهش وزن سریع رخ می‌دهد در حالی که اگر کاهش وزن به تدریج رخ دهد، افتادگی پوست بروز نمی‌کند.

شرکت در کلاس‌های ورزش دسته جمعی، کلاس‌های ایروبیک، یوگا، شنا و دوچرخه سواری سبب تحرک بیشتر و کاهش وزن در افراد همچنین افزایش روحیه شاد و مثبت در آن‌ها می‌شود.

در انتخاب دوستان خود دقت کنید و از معاشرت با افرادی که به دلیل چاقی و اضافه وزن نظر مثبتی درباره شما ندارند خودداری کنید.

در مهمانی‌ها و زمان رفتن به رستوران و کافی شاپ همیشه سالم‌ترین خوراکی شامل سالاد با سس‌های رژیمی را انتخاب کنید و یا میوه صرف کنید که برای سلامت و کاهش وزن شما مفید است.

اگر در زمان رفتن به خرید وسوسه می‌شوید که خوراکی‌های شیرین و چاق کننده خریداری کنید پول تنها به اندازه خرید مایحتاج همراه خود داشته باشید یا با افرادی که رژیم غذایی سالم دارند همراه شوید تا مانع از خرید خوراکی‌های ناسالم به وسیله شما شوند.

چاقی و اضافه وزن می‌تواند بر بارداری اثر منفی بگذارد و تعادل هورمون‌های بدن را به هم بریزد، ریزش مو، بروز سندرم پلی کیستیک تخمدان، آکنه صورت و زانو درد به دلیل تحمل وزن فرد برروی زانو‌ها از جمله دیگر عارضه‌های چاقی است.

کارشناسان در پژوهش‌های خود دریافتند چاقی می‌تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته، سرطان و نیز آسم و بیماری‌های تنفسی شود به همین دلیل از دوران خردسالی والدین باید توجه ویژه‌ای بر رژیم غذایی فرزندان خود داشته باشند تا مانع از چاق شدن آن‌ها شوند.

البته همه افراد چاق دارای بیماری نیستند و بسیاری از آن‌ها از سلامت مطلوبی برخوردارند و تنها متابولیسم بدن آن‌ها متفاوت از دیگران است، اما این افراد نیز می‌توانند با مراجعه به پزشک اقدام‌های ایمنی لازم برای حفظ سلامت دردرازمدت را بیاموزند.

با رعایت راهکار‌های زیر می‌توانید وزن خود را در یک بازه زمانی استاندارد کاهش دهید و از تناسب اندام و سلامت خود لذت ببرید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما