شناسهٔ خبر: 25349288 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

وعده‌های دولت چه شد؟

افزایش مجدد قیمت سکه

صاحب‌خبر - آفتاب اقتصادی- گروه بازار پول: در هفته گذشته، اتفاق بسیار مهمی در اقتصاد کشور روی داد و پس از بحران ارزی و افزایش بی‌رویه قیمت ارز، نهایتاً دولت و بانک مرکزی قیمت دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کردند. همچنین اعلام شد که این نرخ تنها نرخ رسمی دلار جهت معاملات داخلی و خارجی است و سرپیچی از این نرخ مشمول برخورد قانونی خواهد بود. از سوی دیگر، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان دولتی معتقد بودند که با کاهش و تثبیت نرخ ارز، بازار طلا و سکه نیز از سیر صعودی قیمت خارج می‌شود و به ثبات می‌رسد. این در حالی است که کاهش قیمت طلا و سکه برای چندروز عملی شد، اما روز گذشته مجدداً روند افزایش قیمت این فلز گرانبها آغاز شد.
قیمت سکه بار دیگر از یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان عبور کرد و این در حالی بود که رئیس کل بانک مرکزی گفته بود با دلار ۴۲۰۰تومانی، سکه باید ارزان شود. درحالی قیمت سکه در روز گذشته با افزایش قیمت همراه شده که دلار با اعلام بانک مرکزی در نرخ ۴۲۰۰ تومان تک نرخی شده و قیمت اونس جهانی طلا هم نسبت به روز قبل تغییری نکرده است.
اما باوجود ثبات نرخ دلار و قیمت جهانی طلا، دیروز در بازار داخلی شاهد افزایش قیمت طلا و انواع سکه بهار آزادی بودیم؛ در همین راستا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بار دیگر به مرز ۱۷۳ هزار تومان رسید. سکه نیز از قیمت یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان عبور کرد. فعالان بازار معتقدند توقف حراج سکه از جمله دلایل افزایش قیمت سکه در روز جاری است. ضمن آنکه با محدودیت‌های جدید ارزی و اجرای سیاست ارز تک نرخی، بسیاری از سرمایه‌ها به سمت بازار طلا و سکه حرکت کرد. همین امر از دلایل گرانی‌های اخیر قیمت سکه در بازار است.
دیروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت یک‌میلیون و ۸۲۳هزار‌تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم یک‌میلیون و ۷۴۱ هزار تومان معامله می‌شد. هر قطعه نیم‌بهار آزادی نیز شاهد افزایش قیمت بود؛ به‌نحوی که در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه ربع‌بهار آزادی ۸۹۳ هزار تومان، ربع‌سکه ۵۶۱هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۳۵۴هزار تومان فروخته می‌شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز دیروز ۱۷۲ هزار و ۵۹۵ تومان ارزش‌گذاری شده بود، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۳۴۵.۲دلار معامله می‌شود.

نظر شما