شناسهٔ خبر: 25329877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

درخواست فراکسیون اهل سنت برای دیدار با رئیس جمهور

- همشهری آنلاین: رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس از درخواست برای دیدار با رئیس جمهور خبر داد.

صاحب‌خبر -

جلیل رحیمی جهان آبادی، رئیس فراکسیون اهل سنت، در گفتوگو با سیاسی ایلنا، درباره تذکر کتبی برخی از نمایندگان به رئیس جمهور و وزرای علوم و کشور مبنی بر استفاده از ظرفیت نخبگان اهل سنت در فرصت‌های مدیریتی گفت: من این نامه را ندیدم، اما باید بگویم اعضای فراکسیون اهل سنت نامه‌ای را قبلا به رئیس‌جمهور نوشته‌اند مبنی برا این که از ظرفیت اهل سنت در اداره کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که اقوام، فرق و مذاهب یک خانواده در ایران هستند،‌ به هر میزان که این عزیزان فرصت دست‌یابی به موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در مقایسه با دیگران یکسان باشد، عدالت رعایت شود و شایسته‌سالاری در کشور اجرا شود به انسجام کمک می‌شود.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان انتخابات، عنوان کرد: هنگام انتخابات جمعیت کثیری از اهل سنت واقعا از آقای روحانی حمایت کردند، شما اگر نگاهی به آمارهای منتشر شده در ارتباط با استان‌های سنی‌نشین بیاندازید متوجه رأی بالای ایشان در این استان‌ها خواهید شد. به طور مثال از جمعیت هفتصد هزار نفری اهل سنت در استان خراسان آقای روحانی سبد رأی بالایی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در دولت یازدهم و زمان انتخابات سال گذشته وعده‌هایی را دادند مبنی بر این از وجود اهل سنت استفاده می‌کنیم اما بعداز انتخابات مشاهده کردیم که در اجرای این وعده‌ها ایشان تعلل کردند و به کارگیری نیروهای اهل سنت خیلی کم اتفاق افتاد که همین امر دلخوری‌هایی را به وجود آورد.

رحیمی جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: ما حرفمان این است که این دلخوری‌ها، یأس و سرخوردگی اهل سنت که عمدتا اقوام مرزشین و دور کشور هستند کمکی به اتحاد و انسجام کشور نمی‌کند و دشمنان ممکن است از این خلاء استفاده و افکار مخالف نظام را ترویج کنند.

وی تاکید کرد: در گفت‌و‌گو هایی که با آقایان جهانگیری، نوبخت و سایر وزرای کابینه داشتیم بارها این را گوشزد کردیم دلسردی و یأس ممکن است این افراد را مجاب کند به فعالیت‌های افراطی‌گرایانه روی بیاورند. ما افرادی را که نخبه و حامی نظام بودند به وزرا معرفی کردیم ولی متاسفانه تا این لحظه پاسخی از سوی دولت آقای روحانی دریافت نکردیم.

رئیس فراکسیون اهل سنت دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این امر به نفع کشور نیست،‌ زیرا ممکن است ضریب امنیتی کشور کاهش پیدا کند و اتحاد و انسجام مردم از بین برود، معتقدم دولت نگاهش به این معقوله باید ملی باشد.

وی در خصوص مشکلات اهل سنت بیان کرد: ما چند مشکل اساسی در ارتباط را اهل سنت داریم. اصلی‌ترین بحث ما حق عبادت است و ساخت مسجد در شهر و مناطقی که اهل سنت در آن حضور دارند به ویژه در شهر تهران که خواستار ساختن یک مسجد جامعه و محلی برای برگزاری نماز هستند.

وی با اشاره به این که در تهران ما نمازخانه‌های متعددی داریم،‌عنوان کرد: اهل سنت خواهان این هستند که یک مسجد جامع برای برگزاری نماز جمعه در تهران داشته باشند.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: بحث دیگر فعالیت حوزه‌های علیمه اهل سنت است،‌ مردم این مناطق از این امر گلایه دارند. مثلا در استان خراسان ما حوزه علمیه‌ای داشتیم که چندین سال مجوز نداشت که با پیگیری مشکلات حال شد .

وی افزود: بحث مهم بعدی به کارگیری اهل سنت است که شایسته‌سالاری رعایت نمی‌شود،‌ باید بگویم اهل سنت صرفا به دلیل مسائل مذهبی موقعیت‌ها را از دست می‌دهد .

جهان‌آبادی تصریح کرد: به استثنای جایگاه رهبری و رئیس‌جمهوری که برای شیعیان در نظر گرفته شده برای سایر پست‌ها مانند سفارت، استان‌داری‌ها،‌ معاونین محدودیتی برای اهل سنت وجود ندارد اما استفاده نمی‌شود. در دولت آقای روحانی ما فقط یک معاون اهل سنت در وزارت کار و یک سفیر مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از مناطق مانند خراسان حتی یک فرماندار اهل سنت وجود ندارد و استاندار خراسان رضوی برای خود یک مشاور اهل سنت انتخاب نکرده است که مشورتی به ایشان بدهد. نکاتی از این دست باعث دلخوری می‌شود و ما باید این خلاء‌ها را جبران کنیم.

رئیس فراکسیون اهل سنت تاکید کرد: ما به اتحاد و انسجام علاقه‌مند هستیم،‌ نظام را دوست داریم و می‌خواهیم هرچه از دستمان برمی‌آید برای تقویتش انجام دهیم. ما نباید به افرادی که افراطی هستند اجازه نفوذ و جولان دهیم تا جوانان ما را جذب کنند. باید طیف‌های سیاسی و جریان‌های مختلف کمک کنند تا این همگرایی و همدلی بین جامعه اهل سنت و سایر اقوام ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون اهل سنت درخواستی برای دیدار با رئیس‌جمهور داشته است یا خیر گفت: ما درخواستی را به آقای جهانگیری ارسال کرده‌ایم که فراکسیون اهل سنت دیداری با رئیس‌جمهور داشته باشند. درصدد هستیم تا بزرگان ما ملاقاتی با مقامات ارشد کشور مانند رئیس مجلس و غیره داشته باشند زیرا معتقد هستیم که ملاقات و دیدارها می‌تواند سوءتفاهم را از میان بردارد و از طرفی هم کمک می‌کند مطالبات مردم شنیده شود.

جهان آبادی خاطرنشان کرد: هنگامی که مسئولان مطالبات را بدون واسطه بشنوند و واقعیت‌ها را ببینند می‌توانند درست تصمیم‌گیری کنند.

نظر شما