شناسهٔ خبر: 25314529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

حضور شریک محمد بن سلمان در ایران با مجوز سازمان محیط زیست +سند

خانم ابتکار رییس پیشین این سازمان و مسوولان فعلی آن توضیح بدهند که چطور اجازه حضور این موسسات در کشور و مجوز فعالیت آنان در مناطق حفاظت شده و حساس، صادر شده است؟

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - چندی قبل مشرق درباره پروژه نفوذ در سازمان حفاظت از محیط زیست و جاسوسان محیط زیستی (از جمله کاووس سید امامی) گزارش‌هایی منتشر کرد. از ارتباطات سید امامی و جزییات فنی پروژه‌هایی که وی در پوشش محیط زیست، حساس ترین اطلاعات مراکز نظامی ایران را جمع آوری و منتقل می‌کرد.

این گزارش ها را اینجا بخوانید:

۱- طرح خطرناک جاسوسان محیط زیست برای ایران که هنوز در حال اجراست/ سناریوی سوریه‌سازی از طریق «بحران آب» چگونه کلید خورد؟

۲- براندازی در ایران به سبک ترامپ: ایجاد نارضایتی با مشکلات محیط زیستی +عکس و فیلم

۳- متهمان امنیتی در پارک ملی توران به دنبال چه بودند؟ +تصاویر

۴- سناتورزاده‌ فعال در اسراییل که مشاور ارشد سازمان محیط زیست شد +تصاویر و اسناد

۵- فعالان مظلوم محیط زیست یا مجریان مرموز «پروژه GEOINT» در ایران/ تلاش برای تکمیل نقشه RQ-۱۷۰ چگونه ناکام ماند +عکس

اما یکی از این گزارش‌ها با عنوان شریک محمد بن سلمان در محیط زیست ایران چه می‌کند،  به حضور صندوق تحت مدیریت محمد بن زاید اماراتی در پروژه‌های زیست محیطی کشور پرداخته شده است. در این گزارش مشخص شد موسسه‌ای تحت عنوان «صندوق حفاظت از گونه‌های محمد بن زاید» چندین پروژه را در سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اجرا کرده است.  موسسه «نجوای زمین» ، یکی از NGOهاست که ضمن مهیا کردن زمینه‌های ورود این صندوق مشکوک اماراتی، با آن همکاری کرده است.

اما جوابیه «موسسه نجوای زمین» به گزارش مشرق، ابعاد دیگری از این فعالیت‌ها را آشکار می‌سازد. در جوابیه این موسسه آمده است:

۱- موسسه نجوای زمین NGO نبوده و به عنوان موسسه‌ای با مجوز رسمی از سازمان ثبت شرکت‌ها فعالیت می‌کند.

۲- این موسسه فعالیت‌های خود را با هدف حفاظت از محیط‌زیست و اشاعه آن در جامعه آغاز کرده و در این راستا فعالیت‌ها و پروژه‌های متفاوتی دارد، که یکی از بخش‌های آن حمایت و اجرای پروژه‌های حفاظتی برای گونه‌های حیات‌وحش است. یکی از اهداف موسسه نجوای زمین از ابتدای تأسیس، کمک به امر حفاظت محیط‌زیست ایران و بالابردن دانش محیط زیستی بوده است.

۳- پروژه‌های این موسسه همگی تحت نظر و تایید سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل استان‌های مرتبط با این  پژوهش‌ها انجام می‌شوند؛ و در تمام مراحل با کسب مجوزها و همراهی محیط‌بان‌های این سازمان به انجام تحقیقات می‌پردازد.

۴- همچنین در هر مرحله از اجرای پژوهش‌ها و برنامه‌ها، تمامی دستاوردها و نتایج پژوهش‌ها به این ادارات اعلام و تحویل می‌شوند. علاوه بر این تمامی خروجی‌های این پروژه‌ها با آگاهی و نشان این ادارات و سازمان محیط‌زیست منتشر می‌شوند.

۵- در ادامه لازم به ذکر است که فعالیت هر دو پروژه کنونی موسسه، سال‌ها قبل از حمایت این موسسه تعریف و شروع شده و در این مسیر موسسه نجوای زمین نیز از همراهان این پروژه‌ها و در نهایت مجری آن‌ها شده است.

به‌نظر می‌رسد که نویسنده این مطلب از بدیهیات روند اجرایی پروژه‌های پژوهشی در کشور آگاهی کافی نداشته است. مواردی از قبیل این‌که شکل گیری و اجرای چنین پروژه‌هایی بدون مجوز، نظارت و همراهی سازمان‌ها و ارگان‌های ناظر به‌هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

در این میان، با توجه به این‌که حفاظت محیط‌زیست ابتدا امری ملی و سپس بین‌المللی است؛ نوشتن مطالبی از این دست نه تنها به حفظ محیت‌زیست ایران کمکی نمی‌کند، بلکه موجب می‌شود که تصوری نادرست از روند فعالیت‌ها و پروژه‌های پژوهشی و حفاظتی در ذهن خواننده شکل بگیرد.

لازم به ذکر است که درصورت ارائه یا تکرار نشر چنین مطالب جهتداری، حق شکایت از این رسانه برای موسسه نجوای زمین محفوظ است.

آنچه در این جوابیه مورد توجه است، تاکید بر مجوزدار بودن این موسسه و همکاران آن در پروژه‌هایی است که همانند انتشار فیلم شکنجه قوچ در معرض انقراض به دست یک فعال محیط زیست، به تدریج ابعاد پنهان آن روشن خواهد شد. موضوع ورود یک شرکت وابسته به حاکم امارات و شریک محمد بن سلمان سعودی به پروژه ها و مناطق حساس کشور نه از وجه مجوزدار بودن آن.

با توجه به تاکید صریح این موسسه به اخذ مجوز و تایید سازمان حفاظت محیط زیست، حال باید خانم ابتکار رییس پیشین این سازمان و مسوولان فعلی آن توضیح بدهند که چطور اجازه حضور این موسسات در کشور و مجوز فعالیت آنان در مناطق حفاظت شده حساس، صادر شده است؟ نهادهای امنیتی کشور چگونه نسبت به حضور این تیم‌ها، نصب تجهیزات جاسوسی، و جمع آوری اطلاعات از مناطق مورد نظر، حساس نشده و اقدامات مراقبتی لازم را پیش بینی نکردند؟

مشرق درباره این پروژه نفوذ، گزارش های بیشتری منتشر خواهد کرد...

نظر شما