شناسهٔ خبر: 25240915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تصویب طرح اعمال تحریم علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

صاحب‌خبر -
مجلس نمایندگان آمریکا با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه کشورمان بار دیگر طرحی را برای اعمال تحریم علیه ایران به بهانه موضوعات حقوق بشری به تصویب رساند .

به گزارش ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه با ۴۱۰رأی موافق در برابر ۲رأی مخالف، طرح اعمال تحریم علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر را به تصویب رساند.

در این طرح ادعا شده است که ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل و از امضاکنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر به طور مرتب این قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و مقامات این کشور به نقض حقوق بشر مردم خود ادامه می‌دهند،بنابراین از دولت آمریکا می‌خواهد مانع از ادامه توانایی ایران برای اعمال فشار بر مردم کشورش و استفاده از خشونت علیه آنها شود .

همچنین در این طرح ادعا شده است سیاست آمریکا ایستادن در کنار مردم ایران است که خواهان آزادی هستند و این امکان را برای دولت آمریکا فراهم می‌کند تحریم‌هایی را علیه دولت ایران یا اشخاص ایرانی که مسئول نقض جدی حقوق بشر هستند، اعمال کند.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا، این طرح موسوم به قانون مسئولیت‌پذیری ایران در زمینه حقوق بشر و گروگانگیری ابتدا از سوی مایکل مک کاول رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه شد که پیش از این در ۱۵مارس در کمیته روابط خارجی مورد تصویب قرار گرفت .

ادرویس، الیوت انجل و تد داچ اعضای ارشد کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا از حامیان این طرح بودند که برای تبدیل شدن به قانون نیازمند تصویب مجلس سنا و سپس امضای رئیس جمهوری آمریکا‌ست.

براساس طرح ۷۴۴ درصورتی که به قانون تبدیل شودازرئیس جمهوری آمریکا می‌خواهند تا طی ۲۷۰روز از زمان اجرای قانون گزارشی را درباره آن دسته از مقامات ارشد ایران یا هر فرد ایرانی که مرتکب نقض حقوق بشر طبق شرایط ذکر شده در قوانین پیشین آمریکا شده‌اند تهیه و آن را به کمیته‌های مربوطه در کنگره ارائه دهد.این طرح که برای اولین بار به حوادث سال ۱۹۸۸و لزوم انجام تحقیقات بین‌المللی درباره این جریانات می‌پردازد دارای بند دیگری است که ایران را به گروگان‌گیری و بازداشت‌های خودسرانه شهروندان آمریکایی در ایران متهم و از وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد تا حداکثر طی ۱۲۰روز از زمان اجرایی شدن این قانون گزارشی را درباره راهبرد آمریکا برای جلوگیری از اقدام هر یک از عوامل حکومت ایران در گروگانگیری و بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکایی به کمیته روابط خارجی مجلس سنا و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ارائه دهد.

نمایندگان ارشد آمریکایی از هر دو حزب از این طرح حمایت و با تکرار ادعاهای واهی آمریکا علیه ایران تأکید کردند که این کشور باید برای نقض حقوق بشر علیه مردم خود مسئول دانسته شوند.

متیس: هنوز تصمیمی‌برای خروج از برجام اتخاذ نشده است

درهمین حال وزیر دفاع آمریکا گفت که هنوز تصمیمی‌درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵با ایران گرفته نشده است، اما واشنگتن با متحدان اروپایی خود کار می‌کند تا ببیند آیا راهی برای اصلاح آن وجود دارد یا خیر؟

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن اگزمینر، جیمز متیس در جلسه استماع گزارش کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا که صبح پنجشنبه برگزار شد، افزود: هنوز نمی‌دانیم امکان اصلاحات در توافق تا اندازه‌ای باشد که رئیس جمهوری را برای ماندن در توافق راضی کند.

او ادامه داد: بحث‌هایی میان تیم امنیت ملی و افرادی که برای ارائه مشاوره به رئیس جمهوری مسئولیت دارند، در جریان است. طبعا جنبه‌هایی از توافق قابل اصلاح است. ما داریم روی آن کار می‌کنیم.

متیس افزود: همه می‌دانند توافق هسته‌ای یک توافق کنترل تسلیحاتی ناقص بود. توافق بر اساس این فرض تنظیم شده که ایران تخطی خواهد کرد، بنابراین عنصر راستی‌آزمایی به آن اضافه شده که عملا هم بسیار محکم است ،اما این که آیا کافی هست یا خیر، فکر می‌کنم سئوال بجایی باشد.

پاسخ وزارت خارجه به انتقادها

ازسوی دیگر،روابط عمومی‌وزارت امور خارجه کشورمان به انتقادات و اتهامات ناروا و نامتعارف برخی رسانه‌ها از سفر وزیر امور خارجه به نیویورک پاسخ داد.

دراین پاسخ آمده است: «دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی‌ایران در چارچوب مسئولیت‌ها و ماموریت‌های محوله در مقام وزیر امور خارجه و بنا بر دعوت رئیس مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد و به منظور شرکت در اجلاس عالی رتبه “صلح پایدار” به نیویورک سفر کردند و به روال تمامی‌سفرهای کاری ایشان به نشست‌ها، مجامع و سازمان‌های

بین‌المللی، علاوه بر حضور و سخنرانی در اجلاس مذکور، ملاقات‌هایی را با برخی همتایان خود و همچنین دبیرکل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی‌انجام دادند و در شورای روابط خارجی آمریکا نیز‌حضور و علاوه بر سخنرانی، به سئوالات حاضران پیرامون تحولات ایران در حوزه سیاست خارجی، مسائل منطقه ای و اوضاع بین‌المللی و جهانی پاسخ دادند.

دکتر ظریف چون همیشه چه در کسوت وزیر و چه در دیگر سمت‌های عالی خود در حوزه سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی، این بار نیز با درک درست از شرایط خاص بین المللی، تحولات منطقه و جهان سعی وافری داشتند تا با صرف وقت بسیار علاوه بر ملاقات‌ها و سخنرانی‌ها و با استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی‌و انجام مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های معتبر، مهم و اثر گذار به تبیین نگاه و رفتار و سیاست‌های ایران در منطقه و جهان بپردازند که آثار عملی و نتایج حاصله از تمامی‌این زحمات برای تمامی‌تحلیلگران و متخصصین مسایل بین المللی در عرصه جهانی و منطقه کاملا قابل درک است. از آنجا که هر گاه ایشان با استفاده از ظرفیت‌های عظیم نظام جمهوری اسلامی‌ایران و مردم لایق و بزرگ ایران در این گونه مجامع جهانی و مهم به دفاع از حقوق مردم و کشور می‌پردازد، متاسفانه کم شمار رسانه‌های دارای افکار خاص و سمت سوی مشخص، بدون رعایت هر گونه امانتداری و از سر نگاه‌های جناحی و به دور از منافع و مصالح ملی در این دوران خاص، زبان انتقاد و افترا را به کار انداخته و سعی در تحریف و تخریب چهره ایشان که صدای رسای داد خواهی و بیان مواضع نظام جمهوری اسلامی‌ایران است، بر می‌خیزند.

در دو روز پایانی سفر ایشان به نیویورک که فشرده ترین روزهای کاری ایشان نیز بود، باز متاسفانه چون گذشته و از سر عادت برخی انتقادات نامتعارف، غیرمنصفانه، ناآگاهانه و بعضا مخالف مصالح ملی کشور از ایشان در برخی جراید و رسانه‌های داخلی مطرح شد که نه فقط با آنچه در واقع اتفاق افتاده و گفته شد در تضاد کامل بود، بلکه بعضا رگه‌هایی از دروغ، توهین و نسبت‌های ناروا به وزیر امور خارجه را در خود داشته است. متاسفانه اعتماد به ترجمه غلط و خارج از متن یک رسانه معاند از یک جمله از سخنرانی ۲۰دقیقه ای وزیر امور خارجه مبنای قضاوت و تحلیل برخی رسانه‌های ارزشمدار شده است.

با این‌که وزیر امور خارجه و مجموعه همکاران ایشان در این وزارتخانه با چنین فضاسازی‌ها و انتقاداتی بیگانه نیستند و تجارب بسیار و متعددی از این گونه به ظاهر نقد داشته و از آن نیز عبور کرده اند، اما انتقاد آنگاه که به دلیل ناآگاهی و یا شاید آگاهانه اما غیر واقعی باشد، پاسخگوی شبهات و فضاسازی‌های مورد نظر خود آنها هم نیست.

وزارت امور خارجه مطالب اخیری که علیه اظهارات وزیر امور خارجه در سفر به نیویورک طرح شده است را ادامه آنچه پیش از این از سوی برخی از افراد، جریان‌ها و رسانه‌هایی که نسبت آنها با تلاش‌های دستگاه سیاست خارجی بر همگان روشن است، می‌داند و با توجه به این مساله، تلاش برای رفع ابهامات و شبهات ایجاد شده ناشی از آن و پاسخگویی به آن را غیر مفید و بی فایده می‌داند؛ چرا که قرار است در هر صورت این دوستان با هر سخن و کلامی‌از سوی رئیس دستگاه دیپلماسی کشور مخالفت کرده و همواره و حتی بدون اطلاع از مفاد و مفهوم کلام ایشان مخالف خوانی کنند؛ همانگونه که دفاع تمام قد وزیر امور خارجه از جمهوری اسلامی‌در برابر هجمه‌های تند و مستمر در باره مسائل نامربوط به سیاست خارجی را در همان جلسه به عمد فراموش می‌کنند. البته رسانه ملی می‌تواند اظهارات کامل ایشان در جمع اندیشمندان آمریکایی در شورای روابط خارجی آمریکا را به طور کامل پخش کند و قضاوت را به مردم ایران بسپارد.

وزارت امور خارجه بدون هیچ گونه تردیدی با شناخت، آگاهی و درکی که از تحولات منطقه ای و بین المللی دارد ، همواره ضمن استقبال از انتقادات سازنده، دلسوزانه و راهگشا برای مشکلات و تنگنا ‌های احتمالی در حوزه سیاست خارجی و دعوت از همه جریان‌ها و دلسوزان انقلاب به حفظ وحدت، انصاف و رعایت تقوا، بر این باور است که سرعت تحولات جهانی و منطقه ای و آثار فراوان آن بر جمهوری اسلامی‌ایران، مشغول شدن به جدل‌هایی که بر پایه برداشت‌ها، استدلالات و اطلاعات آلوده به غرایض شخصی و جناحی ایجاد شده است، دستاوردی برای کشور ندارد و آن را یگانه خواست بدخواهان منافع و مصالح ملت بزرگ ایران می‌داند.

برچسب‌ها:

نظر شما