شناسهٔ خبر: 25234585 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پالیتیکو: برجام ممکن است با ضربه اول ترامپ نمیرد

برجام تا تابستان زنده می‌ماند!

صاحب‌خبر -
پالیتیکو: برجام ممکن است با ضربه اول ترامپ نمیرد

فرارو- توافق هسته‌ای ممکن است تا اواسط تابستان زنده بماند.

به گزارش فرارو، ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، و آنگلا مرکل، صدر اعضم آلمان، هر دو به واشینگتن برای متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به ماندن در برجام سفر می‌کنند.

بسیاری از گفت‌وگو‌ها درباره توافق هسته‌ای، بر تاریخ ۱۲ ماه می، به عنوان یک مهلت نهایی تمرکز می‌کنند. اما نشریه پالیتیکو می‌گوید زمان اتخاذ تصمیم مهمتر درباره برجام در اواسط تابستان فرا خواهد رسید.

پالیتیکو نوشت: " برخی کارشناسان می‌گویند حتی اگر ترامپ هیچ کاری نکند و به تحریم‌هایی، که باید در ۱۲ می‌ بازبینی شوند، اجازه دهد دوباره (علیه ایران) اعمال شوند، توافق می‌تواند زنده بماند. آن‌ها می‌گویند احتمالا مهلت مهم‌تر در حوالی ۱۱ ژولای فرا خواهد رسید. زمانی که ترامپ باید تصمیم بگیرد آیا مقدار بزرگ‌تری از تحریم‌ها را مجددا بازگرداند یا خیر".

به گفته تحلیلگران، تحریم‌هایی که تابستان آینده تعلیق آن‌ها منقضی می‌شود نسبت به تحریم‌هایی که ماه آینده میلادی منقضی می‌شوند، احتمالا باعث واکنش شدیدی از جانب تهران خواهند شد.

فیلیپ گوردون، مشاور ارشد سیاست‌خارجی باراک اوباما، گفت: "بعید است که توافق (در ۱۲ می) کاملا لغو شود. زیرا هیچکدام از دو طرف نه این را می‌خواهند و نه می‌خواهند مقصر باشند. اما، این (توافق) قبل از اینکه به شکل تدریجی بمیرد، ضربات بسیاری خواهد خورد".

به گفته پالتیکو برخی منتقدان توافق می‌گویند ترامپ باید تحریم‌های ۱۲ می‌ را بازگرداند تا فشار بر ایران و متحدان اروپایی آمریکا را برای یافتن راهی برای رفع نگرانی‌های ترامپ قبل از فرا رسیدن موعد تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های اواسط ژولای، افزایش دهد. به ادعای این نشریه، این امر به جای اینکه ضربه مهلک باشد، به مثابه نوعی مشت بر دماغ توافق هسته‌ای خواهد بود.

برخی از تحریم‌های آمریکایی مرتبط با حقوق بشر، موشک‌های بالستیک و "تروریسم" هنوز وجود دارند. با این حال، اگر آمریکا تحریم‌های ثانویه را علیه ایران بازگرداند، تجارت شرکت‌های خارجی با ایران دشوارتر خواهد شد.

مهلت تعلیق برخی از تحریم‌ها در ماه می‌ منقضی می‌شود. اما تعلیق تحریم‌های ثانویه که مجازات‌های گسترده‌تری علیه اقتصاد ایران اعمال می‌کنند، در ژولای منقضی می‌شوند.

دیوید مورتلاک، وکیل مسائل تحریم‌ها که در دوره اوباما درباره مسائل مربوط به ایران کار کرده است، می‌گوید: "ممکن است ضرب الاجل تعلیق تحریم‌های ۱۲ می، بدون هرگونه تاثیر فوری بر تحریم‌ها و توافق، بیاید و برود. اما ضرب‌الاجل جولای ممکن است اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد. ما در جولای ممکن است شاهد بازگشت فوری تحریم‌های گسترده باشیم. تحریم‌هایی که تاثیر مهمی بر تجارت جهانی با ایران خواهد داشت".

پالیتیکو ادامه داد: "تحلیلگران می‌گویند اگر ترامپ هر گونه تحریمی را بازگرداند، آمریکا به لحاظ فنی ناقض توافق هسته‌ای خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که ترامپ ضرورتا به طور کامل از توافق خارج خواهد شد. برخی از دستیاران او اشاره کرده‌اند که آمریکا همچنان تلاش‌ها برای اصلاح توافق را، بدون در نظر گرفتن تصمیم ترامپ در ۱۲ می، ادامه خواهد داد". 

مایک پومپئو، رئیس سازمان سیا، در جلسه تایید صلاحیتش برای وزارت خارجه به این مسئله اشاره کرد. او گفت: "اگر شانسی برای ما وجود نداشته باشد که آن را اصلاح کنیم. به رئیس‌جمهور توصیه خواهم کرد که ما تمام تلاش‌مان را، حتی پس از ۱۲ می، برای کار با متحدان‌مان برای دستیابی به یک نتیجه بهتر و یک توافق بهتر انجام دهیم. حتی پس از ۱۲ می، کار‌های دیپلماتیک زیادی برای انجام دادن وجود خواهد داشت".

مورتلاک گفته ممکن است ترامپ تحریم‌های ۱۲ می‌ را بازگرداند، اما اجرای رسمی آن‌ها را چندین ماه به تاخیر اندازد. این به اروپایی‌ها زمان بیشتری خواهد داد تا اقداماتی برای رفع نگرانی‌های ترامپ انجام دهند.

پالیتیکو ادامه داد: "در آن حالت ممکن است زنده ماندن برجام به چگونگی پاسخ ایران و اروپایی‌ها و چین و روسیه، بستگی داشته باشد. شاید برخی کشور‌ها تصمیم بگیرند که حتی اگر آمریکا عملا از توافق خارج شود، حفظ نسخه‌ای از آن، ارزشمند باشد".

نظر شما