شناسهٔ خبر: 25234533 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

استاندار خراسان‌جنوبی:

مهم‌ترین معضل شرق کشور، مسئله آب است

گروه اجتماعی- استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی در طبقه بندی وزارت کشور به عنوان امن ترین استان کشور شناخته شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین معضل شرق کشور مسئله آب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمد مهدی مروج الشریعه، امروز۷ اردیبهشت، در دیدار با خبرنگاران رسانه‌های سراسری و استانی، گفت: با توجه به شرایطی که در توزیع جمعیت در استان داریم توجه مسئولان کشوری برای نگهداشت جمعیت در شرق کشور لازم است و باید در این خصوص چاره اندیشی کرد.
وی افزود: در شرق کشور؛ از چابهار تا سرخس ثروت قابل توجهی نهفته است که توجه دولت ومجلس را به خود جلب می‌کند.
وی با بیان اینکه ده میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت در این منطقه ساکن هستند، تصریح کرد: کشورهای افغانستان پاکستان و آسیای میانه سه مبدا اقتصاد مرز را در دو هزار کیلومتر تشکیل می‌دهند.
استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای بقای این جمعیت و پیشگیری از مهاجرت‌های نامناسب که برهم زننده تعادل اکولوژیک منطقه و محیط زیست است باید به یک مسئله مهم توجه کرد و آن بحث آب است.
مروج الشریعه با بیان اینکه مهم‌ترین معضل امروز در محور شرق کشور مسئله آب است، اظهار کرد: برای اینکه در شرق کشور از داشته‌های خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم باید به مسئله آب بپردازیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه زمانی که در شرایط سال‌های پرآبی قرار می‌گیریم از بسیاری از سیاست‌های کلان غفلت می‌کنیم، افزود: از جمله این سیاست‌ها، اصلاح الگوی مصرف است که در زمان پرآبی کم‌تر به آن پرداخته می‌شود.
استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زمانی که در شرایط محدودیت منابع آبی، بارش کم و فقدان آب مواجه می‌شویم اولین مسئله‌ای که به ذهن برنامه ریزان کشوری می‌رسد، اصلاح الگوی مصرف است.
مروج الشریعه با بیان اینکه باید از اتکای کامل به منابع نفتی کشور فاصله بگیریم، تصریح کرد: با تدبیر دولت، کارگروه ملی سازگاری با کمبود منابع آبی ایجاد شد. وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که باید در مسئله آب مورد توجه قرار گیرد، اصلاح الگوی مصرف است و این امر نیازمند فرهنگ سازی است، خاطرنشان کرد: در کارگروه حفاظت از منابع آبی استان اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مروج‌الشریعه با بیان اینکه شرط موفقیت اصلاح الگوی مصرف در کشور و استان، حضور و پذیرش مشارکت مردم در راستای اجرای سیاست‌های ملی و کلان در حوزه آب است، تصریح کرد: اگر جمعیت در شهرستان نهبندان کاهش یابد به ضرر امنیت ملی است و باید برای نگه داشت جمعیت چاره اندیشی کرد.
وی افزود: در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵، هفت هزار نفر از شهرستان نهبندان عمدتاً به خاطر فقدان فرصت‌های شغلی، کوچ کردند.
وی با بیان اینکه مهاجرت بزرگترین خطر جمعیتی شرق کشور است، اظهار کرد: یکی از علت‌های ضخیم شدن حاشیه شهر مشهد و حاشیه نشینی شهر بیرجند، مهاجرت از این مناطق است.
استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از مسئولان تقاضا می‌کنیم که برای انتقال آب و تامین آب استان کمک کنند،افزود: تامین آب از دریای عمان سهل ترین راه تامین و انتقال آب استان است.
مروج الشریعه با بیان اینکه آب و راه آهن مهم تریم مسائل این استان است، تصریح کرد: نکته دیگر حائز اهمیت برای شرق کشور کریدور ترانزیت است.
وی ادامه داد: احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان آغاز شده و باید مشکلات سد راه سرمایه‌گذاران برداشته شود تا به فعالیت خود ادامه دهند و فاینانس راه‌آهن زاهدان - بیرجند - کالشور سنگ گناباد در شورای اقتصادی تصویب شده و تنها راه‌حل آن تأمین سرمایه‌گذار خارجی است.
وی با بیان اینکه ایجاد راه آهن بیرجند به کالشور سنگ گناباد به ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارد، افزود: یکی از ویژگی‌های بارز استان، سه نوع معدن با اثرگذاری متفاوت است که شامل معادن بزرگ، معادن سنگ‌های تزئینی و ساختمانی و معادن گوهر سنگ‌ها یا سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است.
استاندار خراسان‌جنوبی یکی دیگر از پتانسیل‌های استان را بحث گردشگری دانست و بیان کرد: از ۲۷ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر وارد استان شدند.
مروج‌الشریعه ادامه داد: گردشگری یکی از موضوعات مهم فرصت اشتغال و ایجاد نشاط اجتماعی برای استان است و باید به توسعه صنعت گردشگری استان توجه شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد شاغلین در حوزه صنایع دستی استان، جوانان هستند، افزود: در سال گذشته مکلف به ایجاد ۱۰ هزار نفر شغل در استان بودیم که با بیش از ۱۰۵ درصد تا پایان سال محقق شد.
وی با بیان اینکه از ویژگی‌های بارز این استان امنیت بالای آن است، تصریح کرد: خراسان‌جنوبی در طبقه بندی وزارت کشوربه عنوان امن ترین استان کشور شناخته شده است.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۵ تن مواد مخدر در استان کشف شد، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۳.۴ میلیون تن کالا از محور ماهیرود صادر شده است.
مروج الشریعه یادآور شد: باید مشوق‌های لازم برای نگه داشت نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها در استان اندیشیده و به کاربرده شود.
انتهای پیام

نظر شما