شناسهٔ خبر: 25232725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تکرار/رئیس‌جمهور: بهترین قرص آرامبخش مسافرت است/دو دغدغه روحانی در هر سفر

R1014143/P1014143/S2,18,23,24,25,1416/CT12

رئیس‌جمهور با تشریح فواید سفر که باعث آرامش و نشاط می‌شود از دغدغه‌های خود در هر سفری نسبت به دو مقوله نظافت خیابان‌ها و نشاط در رفتار و کردار مردم کشور سخن گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام حسن روحانی در نوبت دوم سخنرانی خود در رویداد فراملی تبریز 2018 با پرداختن به فواید گردشگری و همچنین انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام در سال 2018 اظهار داشت: یکی از نخستین چیزهایی که همه دوست دارند این است که کشورهای همسایه و دنیا را بشناسند و با فهم تاریخ و تمدن گذشته آشنا شوند و چگونگی آشنایی با این مفاهیم در گرو صنعت توریسم و گردشگری است و معتقدم گردشگری نه برای گذشته و امروز است بلکه برای فردای جهان است.

وی با خواندن شعری عربی که می‌گویند منصوب به مولا علی (ع)‌ در وصف فواید سفر است ادامه داد: در این شعر زیبا مسافر و گردشگری دارای 5 خاصیت بوده از جمله اینکه غم‌ها برطرف می‌شود. سفر غم را می‌برد و دیگر نیاز به قرص آرامبخش نیست زیرا بهترین آرامبخش مسافرت است. دیگر نیازی به بیمارستان نیست زیرا سفر روح آدم را شاد می‌کند حتماً هم نیاز نیست که به آن سوی جهان سفر کنیم بلکه از شهر به روستا سفر کنیم.

روحانی در ادامه عنوان کرد: گردشگری می‌تواند اشتغال‌زا و باعث رونق اقتصادی شود همان‌طور که در سال 2017 آمارها نشان از سفر یک میلیون و 300 نفر گردشگر می‌دهد معلوم می‌شود همه آدم‌ها هم موبایلی شده‌اند و مانند موبایل در حال حرکت هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: روابط گردشگری ما با همسایگان زندگی مردم ما را نیز بهتر می‌کند. البته همه ما نیز برای سفر و گردشگری خود کاری کنیم و جاذبه‌های آن را دائمی کنیم نه اینکه مانند برخی سفرها فقط به یک جا سفر می‌کند و دیگر توبه می‌کند و به آنجا نمی‌رود بلکه باید آنقدر آن مکان جاذبه داشته باشد که افراد دوباره به آن مکان سفر کنند که تبریز نیز چنین است و هر کس تبریز آمده است دوست دارد بار دیگر به تبریز سفر کند.

وی تصریح کرد: آدم‌ها در سفر خیلی چیزها یاد می‌گیرند، آداب یاد می‌گیرند. مثلا در تبریز زیبایی شهر و ابنیه‌های قدیمی خوب است ولی از همه مهمتر مردمان آن شهر هستند ولی از همه مهمتر اخلاق زیبای مردم آن شهر است از جمله تبریز با آن لهجه قشنگ و زیبای ترکی. مثلا جمله «بایرامیز مبارک».

روحانی در تشریح قابلیت‌های گردشگری شهر تبریز گفت: به واقع ما یک شهریار نداریم بلکه شهریاران بسیاری خواهند آمد. این سرزمین شهریاران به بشریت تحویل خواهند داد و چقدر شهر تبریز شهریار دارد.

رئیس‌جمهور با سرودن شعر علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را عنوان کرد: چقدر این شعر استحکام دارد. چقدر این شعر قشنگ است. به واقع شهریار زنده است، همیشه زنده است. مگر علامه طباطبایی زنده نیست؟ یا شهید قاضی، یا شهید مدنی و یا شهید باکری، اینها زنده هستند زیرا جمال الهی باقی است و شعر زیبای علی ای همای رحمت نیز جزو همین جمال الهی است.

وی ادامه داد: هر کس سخن و ذهن او برای رضای خدا وقف کند در تاریخ جاودان خواهد بود مگر مولانا، حافظ، سعدی، صائب تبریزی می‌میرند؟ اینها زنده هستند. قبل از شهر و چیزهای دیگر همین اخلاق و سخن شیرین مردم تبریز است.

روحانی در ادامه با پرداختن به برخی از چالش‌های حوزه گردشگری که با فرهنگ مردم دخیل است، عنوان کرد: اصلا مهم نیست در مغازه چه چیزی می‌فروشید، مهم نیست مسافر در هتل چند شب اقامت می‌کند بلکه آن لبخند و برخورد مهم است. رانندگان مراقب برخورد با مسافران باشند زیرا چیزی که به یادگار در خاطره‌ها می‌ماند همین اخلاق برخورد با مسافر است و به واقع اخلاق‌ ایرانی در همه شهرها و همه شهرستان‌های آذربایجان و همه کوچه‌های تبریز مملو از شرف و انسانیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: تبریز نباید فقط پایتخت گردشگری امروز باشد. باید برای فردا و تاریخ تبریز جاذبه داشته باشد زیرا تبریز از گذشته‌های دور دروازه اتصال شرق با غرب بوده است و یکی از مسیرهای اصلی جاده ابریشم بوده است.

وی تصریح کرد: تبریز همیشه مرکز تجارت منطقه بوده  و هرکس به تبریز بیاید صنعتگری را یاد می‌گیرد، فرش‌بافی را یاد می‌گیرد، هنرمند را می‌بیند، فرش زیبا می‌بیند، شیرین خوشمزه در این شهر تولید می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم تبریز همیشه در منطقه و جهان در حوزه گردشگری باقی بماند مراقبت کنیم در رفتار و نگاه مردم تا سرزمین‌ها از جمله تبریز دارای جاذبه باشند.

روحانی تصریح کرد: بنده هر شهر و جایی می‌روم به دو چیز بسیار توجه می‌کنم؛ اول دقت می‌کنم ببینم چهره مردم باز است یا خیر؟ اگر شاد باشد با نشاط می‌توانم کار خود را شروع کنم ولی اگر غم ببینم یعنی یک جا مشکل است. دومین چیزی که خیلی لذت می‌برم خیابانهای تمیز است زیرا نریختن زباله فرهنگ مردم آنجا را نشان می‌دهد. مثلا همین تبریز بسیار تمیز است. تبریز متکدی ندارد، حتی معتاد متجاهر ندارد اینجا جاذبه است آنها را حفظ کنیم. 

رئیس‌جمهور در ادامه بیان داشت: روی انتصاب راننده‌های اتوبوس و ماشین دقت کنید اینها آبروی شهر هستند. زیرا در بدو ورود مسافر آنها با مامور گمرک و پلیس و راننده تاکسی و اتوبوس و کارمند هتل مواجه می‌شوند. اینها در خاطره‌ها می‌ماند.

وی در تشریح آسیب‌های رفتاری با مسافران عنوان کرد: مثلاً در برخی از کشورها وقتی از آنها آدرسی را می‌پرسیم از همان اول می‌گویند نمی‌دانیم در حالی که می‌دانند. برخی‌ها هم که آدرس را اشتباه می‌دهند.

روحانی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ما نیز نباید فقط روی دیوارها باشد بلکه انقلاب اسلامی در رفتار و کردار باید خود را نشان دهد عنوان کرد: همین رفتار و کردار باعث معرفی تمدن ما به دنیا می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به جاذبه‌های شهر تبریز از جمله فرش، صنایع دستی،‌ تابلوهای زیبا و سوغاتی‌های متنوع این شهر عنوان کرد: وقتی به اروپا و آمریکا می‌رویم می‌بینیم فرش در خانه‌های آنها است گاهی عمر این فرش‌ها 100 تا 150 سال می‌رسد وقتی نخ نما می‌شود آن را تابلو می‌کنند این یعنی شما با این فرشها ایران را به خانه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برده‌اید.

وی در ادامه به مزاح به مثلی اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم این جریان شوخی است یا درست است می‌گویند یک روز صبح همین آقا (ترامپ) با خانواده در حال صبحانه خوردن بود و در حین صبحانه، ایران را مورد تهدید قرار می‌داد که داماد وی به او گوشزد می‌کند همین پنیری که داری می‌خوری ایرانی است! (خنده حضار)

روحانی در ادامه به جاذبه مهم گردشگری  سلامت نیز اشاره کرد: گردشگری سلامت ایران از افتخارات جراحان عالم و اندیشمند است در طول سال دهها هزار نفر از خارج از کشور و حتی ایرانیان خارج از کشور برای درمان به ایران می‌آیند و این یعنی مهاجرت معکوس که رخ داده است. زمانی برای یک جراحی ساده باید به انگلیس و آلمان می‌رفت و هر کس بخواهد در دنیا بخواهد عمل جراحی انجام بدهد به ایران می‌آید و این کار پزشکان ایرانی یک افتخار است.

وی تصریح کرد: تبریز نیز باید از لحاظ پزشکی چنین جاذبه گردشگری را داشته باشد. در مجموع در خاتمه صحبت‌هایم می‌خواهیم بگویم مردم تبریز، مسئولان،‌ استاندار، شهردار، نمایندگان مجلس، مسئولان‌ آذربایجان شرقی جاذبه‌های دائمی گردشگری برای تبریز برای دوران تاریخی ایجاد کنیم. 

انتهای پیام/

نظر شما