شناسهٔ خبر: 25232217 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نماینده روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی: به آمریکا اجازه انجام عملیات نظامی دیگری در خاک سوریه را نخواهیم داد

نماینده دائم روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت مسکو به آمریکا اجازه نخواهد داد بار دیگر علیه دمشق به اقدامات نظامی دست بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، نماینده روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد جلوگیری از انجام حملات موسوم به «پرچم دروغین» در سوریه اهمیت بسزایی دارد و افزود مسکو به آمریکا اجازه نمی‌دهد در سوریه به اقدامات نظامی دیگری دست بزند. وی این اظهارات را هنگام ارائه توضیح درباره یافته‌های کارشناسان روس در منطقه‌ای که گزارش‌های ادعایی از حمله شیمیایی در آن خبر داده اند بیان کرد.

الکساندر شولگین، نماینده دائم روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در لاهه گفت: «احتمال وقوع عملیات پرچم دروغین علیه دمشق وجود دارد، زیرا شرکای آمریکایی ما بار دیگر تهدید کرده اند علیه سوریه اقدامات نظامی انجام دهند. ولی ما به آن‌ها این اجازه را نخواهیم داد.»

جلسه سازمان منع تسلیحات شیمیایی به درخواست فرستادگان روسیه تشکیل شد و در آن مسائل مربوط به حمله شیمیایی ادعایی در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق بررسی شد. در این جلسه، یافته‌های کارشناسان روس که در میان نخستین بازرسانی بودند که وارد منطقه این حمله ادعایی شدند، مطرح شد.

ایگور کریلوف، رئیس بخش نیروهای حفاظت هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی روسیه، در این باره گفت: «کارشناسان روسی اطلاعات به دست آمده در این منطقه را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. دو سیلندر گاز در دو ساختمان کشف شد.»

کریلوف گفت این سیلندرها و خسارت وارد آمده از جانب آن‌ها، با ادعای حمله هوایی مطرح شده همخوانی ندارد. یکی از این سیلندرها فاقد تجهیزات جانبی مانند باله بوده است که بتوان از آن به عنوان سلاح هوایی استفاده کرد. همچنین، به گفته این مقام روس، این سیلندر حتی تغییر شکل نیز نداده است.

کریلوف گفت: «یک سیلندر گاز خالی در بالاترین طبقه یک ساختمان کشف شد. بخشی از این ساختمان پیشتر در یک حمله هوایی دچار خسارت شده بود به طوری که بخش‌هایی از سقف و دیوارهای بیرونی آن تخریب شده بود.»

وی در ادامه گفت: «تعداد زیادی ترکش بر دیگر دیوارها پاشیده شده بود. تغییر شکل ندادن این سیلندر بسیار عجیب است و با ادعای مطرح شده درباره پرتاب آن از ارتفاع بالا و برخورد با زمین بتنی همخوانی ندارد.»

همچنین، سیلندر دیگر که باله‌هایی بر آن نصب شده بود، آثار تغییر شکل بر اثر سقوط را بر خود نداشته است. افزون بر این، این سیلندر تقریبا هیچ خسارتی به اتاقی که به آن برخورد کرده وارد نکرده است. تنها یک حفره در سقف این ساختمان دیده شده است که بازرسان نظامی روس اعلام کرده اند به نظر نمی‌رسد به دلیل برخورد این سیلندر تشکیل شده باشد.

کریلوف گفت: «این سیلندر بخشی از نشت ناپذیری خود را حفظ کرده است و تقریبا آسیب چندانی به آن وارد نشده است. در صورت سقوط این سیلندر از ارتفاع 2 هزار متری (ارتفاعی که بالگردهای سوری به طور معمول در آن پرواز می‌کنند) این مسئله غیرممکن خواهد بود.»

این مقام روس افزود به نظر می‌رسد این سیلندرها از جانب «نگارندگان متن ویدیوی نمایشی» از خارج از این ساختمان به داخل آن کشیده شده باشد زیرا علائم کشیده شدن آن‌ها در راه‌پله این ساختمان دیده شده است. همچنین مشاهده شد مرغ و خروس‌هایی که در طبقه تحتانی این ساختمان نگه‌داری می‌شده است، زنده هستند.»

شولگین در این نشست خبری گفت: «ما از دبیرخانه فنی و متخصصان سازمان منع تسلیحات شیمیایی درخواست می‌کنیم برای بررسی آزمایشگاه‌های شیمیایی تروریست‌ها که به باور ما از آن‌ها برای تولید تسلیحات شیمیایی استفاده می‌شده است، زمان کافی صرف کنند.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما