شناسهٔ خبر: 25231859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشهد| حمایت بی‌رویه از صنایع دولتی مغایر با افزایش کیفیت کالا است

R41347/P1357/S6,1188/CT11

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حمایت بی‌رویه از صنایع دولتی و نیمه‌دولتی مغایر با رقابتی شدن در حوزه کیفیت کالا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، علی‌اکبر ولایتی شامگاه پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی خراسان رضوی در محل دانشگاه بینالود اظهار داشت: از زمانی که مسئولیت رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد را با حکم مقام معظم رهبری عهده‌دار شدم تلاش شد از تضعیف دانشگاه آزاد جلوگیری و این دانشگاه به عنوان یک سرمایه ملی در نظر گرفته شود.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌ها باید این باشد که دانشگاه‌ها به سمت تقاضامحوری حرکت کرده و از عرضه محوری اجتناب کنند افزود: باید برای تحقق این مهم تلاش کرد باید برای پیوند میان دانشگاه و تکنولوژی و صنعت برای تحقق این هدف حرکت صورت بگیرد.

ولایتی گفت: بر اساس همین رویکرد معاونت پژوهشی در دانشگاه آزاد با هدف جذب نخبگان نظام دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرده است و نخبگان دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها را شناسایی و جذب کرده است.

وی افزود: علاوه بر این در حوزه همکاری‌های برون سازمانی نیز تلاش شده تا تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شود و از ظرفیت نخبگان در این حوزه نیز استفاده شود برای مثال می‌توان به تفاهم با استاندارد اشاره کرد که از ظرفیت دانشجویان و نخبگان در حوزه استانداردسازی صادرات و واردات از طریق فعالیت در 300 آزمایشگاه مرزی استفاده کرد.

ولایتی ادامه داد: همچنین بخشی از بودجه که از محل شهریه‌ها تامین می‌شود در حوزه تولید و تکنولوژی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه با گمرگ در حوزه نظارت الکترونیکی افزود: بر این اساس انتظار داریم اجناس باکیفیت نقش و جایگاه بیشتری در صادرات داشته باشند. البته در این حوزه خود اصناف نیز نقش دارند و باید در زمینه حمایت از برند و کالای ایرانی سهیم باشند و خود در زمینه حمایت از کیفیت و سلامت کالای خود پیشگام باشند.

ولایتی با اشاره به اینکه حمایت از تولید داخلی با مشارکت مردم و اصناف محقق می‌شود ادامه داد: در این حوزه اصناف باید خود نظارت جدی بر واحدهای فعال زیرمجموعه خود داشته باشند و واحدی را که کیفیت را رعایت نمی‌کند مشخص کنند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: امروز حدود 40 درصد از آموزش عالی ما مربوط به بخش خصوصی و دانشگاه آزاد است زیرا دانشگاه‌های دولتی دارای تنگنای بودجه هستند و نمی‌توانند برای همیشه هزینه‌های مربوط به آموزش‌ها را متقبل شوند.

ولایتی با تاکید بر ضروت اجرایی شدن قانون کسب و کار گفت: در حوزه‌های مالیاتی و تامین اجتماعی نیز باید برای تولیدکننده تسهیلاتی وجود داشته باشد تا تولیدکننده با خیالی آسوده‌تر تولید کند و در حوزه صادرات نیز البته باید این تسهیلات را قائل باشیم.

وی با تاکید بر رقابتی شدن در حوزه تولید خاطرنشان کرد: حمایت از صنایع دولتی و نیمه دولتی مغایر با این مسئله است و کیفیت را کاهش می‌دهد اگر هدف تولید صرفاً این باشد که محصول نهایی با قیمت کمتری به فروش برسد در نهایت سبب می‌شود که کیفیت کالا به همان میزان کاهش پیدا کند.

ولایتی با اشاره به اینکه تغییری استراتژیک در رویکردهای اقتصادی در آینده به سمت شرق رخ خواهد داد عنوان کرد: بر این اساس باید چین و روسیه را در اقتصاد و صنعت جایگزین غرب کرد البته تجار و سفرای ما در این زمینه نقش دارند و باید کمک کنند تا این حرکت اقتصاد به سمت شرق صورت بگیرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما