شناسهٔ خبر: 25231846 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

واردات ۱۴۲میلیارد تومان پوشاک از مناطق آزاد و ویژه در سال حمایت از کالای ایرانی

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سهمیه علی‌الحساب واردات پوشاک از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای سه ماهه اول سال جاری تعیین شد.

علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در بخشنامه‌ای به گمرکات همجوار با مناطق آزاد تجاری، صنعتی اعلام کرد سهمیه‌ای علی‌الحساب معادل 10 میلیون دلار که 10 درصد آن پوشاک (البسه، کیف، کفش، کمربند) بوده باشد، برای سه‌ماهه اول سال جاری برای هریک از مناطق آزاد تعیین می‌شود.

مقتضی است دستور فرمایند با رعایت مقررات اقدام لازم معمول کنند.

به گزارش فارس در حال حاضر 8 منطقه آزاد تجاری و 26 منطقه ویژه اقتصادی (البته برخی از این مناطق فعالیت تخصصی دارند) در کشور داریم که اگر هر کدام 10 درصد یعنی یک میلیون دلار با ارز 4200 تومانی بتوانند واردات پوشاک داشته باشند در مجموع برای سه ماه امکان ورود 142 میلیارد و 800 میلیون تومان پوشاک از این مناطق وجود دارد که در سال رقمی بالغ بر 571 میلیارد و 200 میلیون تومان می شود.

غیر از این نیز اگر تعداد مناطق آزاد و ویژه را در 10 میلیون دلار با دلار 4200 تومان ضرب کنیم در سه ماهه می‌توان 1428 میلیارد تومان کالا وارد کرد.

حال سوال اینجاست که با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سال حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی و رویکرد اشتغال زایی دولت مگر بازار داخلی چقدر کشش برای این حجم از پوشاک خارجی را دارد. برقراری چنین امکانی علی الظاهر همخوانی با سیاست‌های یاد شده ندارد.

نکته دیگر شیوه نظارت و مکانیزم‌های کنترلی بر رویه‌های مسافری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که همچنان از نواقص و ضعف‌هایی برخوردار است که به طور دقیق نمی توان مطمئن شد بیشتر از رقم یاد شده پوشاک به داخل نیامده است.

نظر شما