شناسهٔ خبر: 25230678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شمخانی در گفت وگو با ایرنا:

ایران خواستار مشارکت کشورهای آسیایی در مبارزه با تروریسم است

مسکو - ایرنا- دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آمریکا می خواهد تروریسم را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل کند، اظهار داشت: به دنبال مشارکت سایر کشورهای موثر در قاره آسیا برای مبارزه با تروریسم هستیم.

صاحب‌خبر -

دریابان علی شمخانی که برای شرکت در نهمین کنفرانس امنیتی مقامات عالی پنج قاره جهان به شهر سوچی روسیه سفر کرده بود پیش از ترک سوچی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا این مطلب را بیان کرد.
نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به خصومت مستمر آمریکا علیه کشورهای مستقل ازجمله ایران گفت: در اسناد امنیت ملی آمریکا، اقداماتی برای ناامن کردن و فشار بر کشورهای مستقل مثل چین، روسیه و ایران پیش بینی شده است.
وی گفت: در نهمین نشست مسئولان عالی امنیتی پنج قاره جهان که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، فرصت خوبی پیش آمد تا بحث هایی با کشورهای مختلف در این باره داشته باشیم و در همین ارتباط در نشست مشترک با همتایان روسی و پاکستانی آغاز این مرحله را کلید زدیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که چین و برخی کشورهای آسیای مرکزی نیز در این همکاری ها مشارکت کنند ضمن اینکه افغانستان یکی از پایه های اصلی همکاری های ما خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اجلاس امسال در مقایسه با کنفرانس های قبلی از لحاظ کمی و کیفی در سطح بالاتری برگزار شد و فرصت مناسبی بود تا شرایط امنیتی که در آن بسر می بریم و اقدامات خصمانه ای که علیه ایران انجام می شود و فرصت های همکاری با سایر کشورها را تبیین کنیم.
شمخانی با اشاره به اینکه در این اجلاس و نشست های پیرامونی آن از مواضع جمهوری اسلامی ایران استقبال خوبی شد، خاطرنشان کرد: در مورد رشد تروریسم در منطقه و چگونگی مواجهه با آن، هزینه هایی که در این راه داده ایم، برجام و برنامه هایی که نیروهای فرامنطقه ای برای ناامن کردن منطقه تدارک دیده اند، گفت وگو و تبادل نظر شد ضمن اینکه به عقیده ما می توان اقدامات مثبت و ایجابی به منظور مبارزه با تروریسم و مقابله با اقدامات ناامن کننده منطقه را با همکاری مشترک پیگیری کرد.
به گزارش ایرنا، نهمین کنفرانس امنیتی مقامات عالی پنج قاره جهان از چهارشنبه گذشته به مدت دو روز در شهر سوچی روسیه و در سطح روسای سازمان های اطلاعاتی، دبیران شورای امنیتی ملی، وزیران و دستیاران رئیس جمهوری برگزار شد و در آن نمایندگانی از 110 کشور حضور داشتند.
در روز اول کنفرانس، گفت وگو پیرامون دو موضوع با عنوان «بحران‌های بین‌المللی از برخورد تا گفت‌وگو» و «تکامل تاکتیک‌ها و راهبردهای سازمان‌های بین‌المللی تروریستی» در دستور کار قرار گرفت و در روز دوم نیز دو موضوع شامل «امنیت اطلاعات بین‌المللی، پاسخ‌های جهانی به چالش‌های جهانی» و «تولید و گسترش مواد مخدر، تهدید صلح و ثبات بین‌المللی» از سوی شرکت کنندگان بررسی شد.
اروپام*1346*3404

نظر شما