شناسهٔ خبر: 25230450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دانشگاه های اقتصادمحور، مشکل اشتغال را حل می کنند

به گزارش ایرنا حسن حسینی پنجشنبه شب در نشست تخصصی فعالان اقتصادی و دانشگاهی با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع 'تاثیر چالش های فضای

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا حسن حسینی پنجشنبه شب در نشست تخصصی فعالان اقتصادی و دانشگاهی با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع 'تاثیر چالش های فضای کسب و کار در حوزه صنعت و دانشگاه' اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که طی چند سال اخیر در حوزه اقتصادی کشور به وجود آمده، همه انتظار دارند که بخش صنعت مشکل اشتغال کشور را حل کند که با توجه به مشکلات پیش روی صنعت، اشتغالزایی کار دشواری است.
حسینی اظهار کرد: دولت بزرگترین بدهکار بخش خصوصی و نظام بانکی است زیرا 80 درصد از بودجه دولت، جاری است، از سوی دیگر دولتها مشکلات زیادی را برای بخش صنعت به وجود آوردند اما حاضر نیستند مسئولیت این مشکلات را بپذیرند.
وی بیان کرد: نظام بانکی، نظام امور مالیاتی و نظام بیمه تامین اجتماعی از یک سو، نرخ بالای سود تسهیلات و مالیات بر ارزش افزوده از سوی دیگر قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و کالای تولید داخل قادر به رقابت با کالاهای مشابه خارجی در بازار نیست.
وی افزود: هیچگاه بین صنعت و دانشگاه ارتباطی مطلوبی به وجود نیامده است، نه بخش صنعت دانشگاه را شناخته و نه دانشگاه بخش صنعت را شناخته است، در حالی که کلینیک درمانی بخش صنعت در هنگام بروز مشکل، دانشگاه ها هستند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: نزدیک به 6 هزار واحد صنعتی با میانگین اشتغال 32 نفر در خراسان رضوی با سرمایه گذاری 95 درصدی بخش خصوصی و پنج درصدی بخش دولت فعالیت دارند، همچنین 550 معدن و 55 محدوده معدنی در استان وجود دارد که جزو مزیت های اقتصادی این منطقه به شمار می رود.
حسینی افزود: پارسال صادرات کالا در خراسان رضوی بدون احتساب صادرات خدمات فنی و مهندسی به مرز 2 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 95 حدود 15 درصد افزایش داشت و با توجه به ظرفیت های صنعتی و معدنی این استان، این میزان صادرات کالا بسیار ناچیز است.
وی دیوان سالاری و بوروکراسی اداری را از چالش های عمده بخش صادرات کالا در کشور برشمرد و گفت: برای رونق صادرات و حمایت از کالای ایرانی باید مقررات زدایی شده و چالش های این بخش رفع شود.

*درآمدهای خراسان رضوی با حجم مالیات همخوانی ندارد
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از سال 1390 تاکنون درآمد مردم استان با مالیات گرفته شده از این منطقه همخوانی نداشته است در حالی که حاکمیت به نمایندگی از مردم، از درآمدها مالیات می گیرد تا در مسیر رفاه مردم هزینه کند.
جواد باقری اظهار کرد: نرخ بیکاری خراسان رضوی از سال 90 تا 95 رو به افزایش بود و در سال 96 از 13.2 درصد به 10 درصد رسید، همچنین در سالهای مذکور سهم بخش صنعت از اشتغال استان از 35 درصد به 30 درصد و سهم خراسان رضوی از صدور پروانه های ساختمانی از کل کشور در این مدت 1.6 درصد کاهش یافت.
وی بیان کرد: موسسات مالی و اعتباری و شرکت پدیده در خراسان رضوی 400 میلیارد تومان مالیات پرداخت می کردند اما اکنون شرکت پدیده و اغلب این موسسات تعطیل شدند، تعداد زائران خارجی عرب در مشهد کاهش یافت و این مهم باعث کاهش 130 میلیارد تومانی درآمد استان و 30 میلیارد تومان در درآمد مالیاتی استان شد.
وی افزود: رفتارهای نامطلوب مالیاتی باعث شد شرکت های بزرگی مانند خودروسازان مالیات های پرداختی خود را به خارج از استان اختصاص دهند و از این طریق بخشی از درآمدهای مالیاتی خراسان رضوی به استان های دیگر رسید و این عوامل باعث کاهش درآمدهای استان شده است.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نرخ رشد درآمدهای این استان از سال 1390 تاکنون رو به کاهش بوده است لذا با این شرایط سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این استان دشوار است.
وی اضافه کرد: متاسفانه در بخش درآمدی خراسان رضوی، آستان قدس رضوی و بخش کشاورزی دیده می شوند اما در بخش مالیات ستانی از آنها مالیاتی دریافت نمی شود و در کل جمع کوچکی از فعالان اقتصادی بار مالیات را بر دوش می کشند.

*ارز در کشور دچار تضاد گفتمانی است
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ارز، یک مولفه اقتصادی و یک نهاده برای بخش تولید است اما در مساله ارز در کشور دچار تضاد گفتمانی هستیم، همه دولتها درصدد تک نرخی کردن ارز برآمده اند اما نرخ ارز باید از نرخ تورم تبعیت کند.
محمد استادی اظهار کرد: ثابت نگه داشتن نرخ ارز افتخاری برای دولت است اما تضاد گفتمانی در این موضوع باعث می شود که هر چیزی ولو ارز نتواند خود را با واقعیت های جامعه تطبیق دهد.
وی بیان کرد: تنها مرجع صحیح برای تعیین نرخ کالاها، بازار است، تلاطم و نابسامانی و غیرقابل پیش بینی بودن نرخ ارز به عنوان نهاده تولید، همه بخش تولید را به هم می ریزد. ارز یکی از مولفه های اقتصادی است که دچار تضاد گفتمانی است.
رئیس انجمن صنایع غذایی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، عرضه محوری به جای تقاضامحوری را مشکل دانشگاه های کشور ذکر و بیان کرد: دانشگاه ها به جای تربیت مهارت آموخته، دانش آموخته تربیت می کنند، در حالی که در بخش صنعت نیاز به مهارت آموخته داریم.
استادی اظهار کرد: سالانه چند هزار فارغ التحصیل در عرصه صنعت غذا از دانشگاه ها دانش آموخته می شوند که نیازی به همه آنها در صنعت وجود ندارد.

*ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده و کند است
رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: 80 درصد حمل و نقل کشور از طریق جاده انجام می گیرد و عمده ناوگان حمل و نقل فرسوده است زیرا هزینه تامین آنها بسیار گران است.
مجتبی بهاروند اظهار کرد: قیمت هر کامیون ترانزیتی در کشور 800 میلیون تومان است، در حالی که این کامیون در افغانستان و ترکیه بسیار ارزانتر است و تامین این کامیون ها برای کشور بسیار پرهزینه است.
وی بیان کرد: بیش از 20 دستگاه اجرایی بر بخش حمل و نقل کشور نظارت می کنند و از سوی دیگر تسهیلات بانکی با بهره 30 درصد به شرکت های حمل و نقلی پرداخت می شود.
وی با اشاره به فعالیت 200 شرکت حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی گفت: اگر به ترانزیت توجه شود، این بخش می تواند تا 10 میلیارد دلار در سال برای کشور درآمد داشته باشد.
رئیس موسسه آموزش عالی بینالود نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان این دانشگاه، مسائل مالی و تامین شهریه است لذا برخی از دانشجویان به دلیل مشکلات مالی از انتخاب واحد در ترم جدید منصرف می شوند.
نادر علیزاده اظهار کرد: هر چه بیکاری در جامعه بیشتر شود، تمایل افراد به تحصیل در دانشگاه ها کمتر می شود لذا باید مشکل بیکاری را حل کرد.
رئیس دانشگاه غیرانتفاعی خیام مشهد نیز گفت: 2 میلیون نفر از جمعیت چهار میلیونی دانشجویان در ایران در مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی تحصیل می کنند.
محمدحسین طیرانی اظهار کرد: برای کمک به تحصیل دانشجویان باید سطح تسهیلات مربوط به شهریه دانشجویی افزایش یابد، از سوی دیگر دانشگاه های غیردولتی باید با ارتقای سطح کیفی آموزش خود، دانشجوی بیشتری جذب کنند تا باری از دوش دولت برداشته شود.
7489/5132
انتهای پیام

نظر شما