شناسهٔ خبر: 25230339 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مجوز عراق به شرکت‌های خارجی برای استخراج نفت در مرز با ایران

وزارت نفت عراق برای اولین بار طی ۵۰ سال اخیر سه مجوز استخراج نفت نزدیک مرز با ایران برای شرکت‌های چینی و اماراتی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت نفت عراق روز پنجشنبه برای اولین بار طی 50 سال اخیر سه مجوز استخراج نفت نزدیک مرز با ایران و یک مجوز دیگر برای استخراج نفت نزدیک مرز با کویت، ‌برای شرکت های چینی و اماراتی صادر کرد.

بر این اساس، عراق از سال 1980 تا 1988 با ایران در حال جنگ بود و سال 1990 نیز با کویت جنگید. جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق اعلام کرد :«پس از یک دهه جنگ و سهل انگاری، تصمیم گرفتیم سرمایه گذاری را در میدان های نفتی مرزی تسهیل کنیم که این موضوع در بهبود اقتصاد ما نقش خواهد داشت. منطقی نیست که این مناطق را بدون سرمایه گذاری و توسعه رها کنیم.»

استخراج نفت در میدان های نفتی نفت‌خانه (استان دیاله) و حویزه (استان میسان) به شرکت نفتی چینی جیئو-جید Geo-Jade واگذار شد. با توجه به سیستم به اشتراک گذاری سود ایجاد شده، این شرکت به ترتیب از 14.67 درصد و 13.75 درصد سود حاصل از بهره برداری احتمالی این میدان ها بهرمنده خواهد شد.

همچنین میدان نفتی سنباد در استان بصره نزدیک مرز ایران به شرکت نفتی یونایتد انرژی گروپ United Energy Group چین واگذار شد. 4.55 درصد سود حاصل از درآمد این میدان در اختیار این شرکت قرار می گیرد. مجوز استخراج میدان نفتی خضر المای Khider Mai نزدیک مرز کویت نیز در اختیار شرکت کرسنت پترولیوم Crescent Petroleum امارات قرار گرفت و این شرکت 13.75 درصد از سود این پروژه را به خود اختصاص خواهد داد.

همچنین وزارت نفت عراق حق استخراج از چهار میدان گازی را در استان دیاله به شرکت اماراتی واگذار کرد. بر این اساس، میدان های گازی کلاب کمر و خمش احمر در اختیار این شرکت قرار گرفت.

انتهای پیام/

استخراج نفت در مرزهای ایران از سوی عراق

نظر شما