شناسهٔ خبر: 25230272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حدود ۶۵ درصد از موقوفات سند رسمی دارند/ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از عوائد موقوفات، در راستای خدمت رسانی به مردم استفاده می‌شود

صاحب‌خبر -

حدود ۶۵ درصد از موقوفات سند رسمی دارند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع وقف و حمایت از موقوفه ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقف و حمایت از موقوفه ها موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 6 اردیبهشت ماه بود که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی سیرت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در ابتدا با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم اظهار کرد: سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم با شکوه برگزار شد که به اعتراف داوران بین المللی که ۶۱ مسابقه بین المللی قرآن را داوری کردند، این دوره، ام المسابقات جهان اسلام بوده و در جهان نظیر ندارد.

وی افزود: ما از نظر کیفیت و کمیت مسابقات را در بهترین وضعیت با همکاری داوران و اساتید و جامعه قرآنی برگزار کردیم. همزمان نماینده ۸۴ کشور از نقاط مختلف جهان و حدود ۲۵۸ نفر قاری و حفاظ و همراهان که مجموعا ۳۷۰ نفر مهمان قرآنی در ایران حضور یافتند.

محمدی تصریح کرد: این مسابقات در چندین بخش با حضورطلاب، روشن دلان، محققان و پژوهشگران در تهران و مشهد برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به برنامه های جانبی این مسابقات بیان کرد: برنامه های جانبی بسیاری مانند نمایشگاه های حجاب و عفاف قرآنی، سبک زندگی قرآنی و همچنین پژوهش برای طلاب برگزار شد؛ مقام معظم رهبری در سال گذشته فرمودند که از هنر برای تبیین منافع قرآن استفاده کنید، که امسال از این امر بهره گرفته شد و قرآن در آیینه شعر ملل مسلمان و هنرهای مختلف تبلور یافت.

وی ادامه داد: یکی از تهمت های ناروایی که به ایران نسبت می دهند این است که می گویند قرآن ایرانی ها غیر از قرآن مسلمانان عالم است! وقتی مهمانان ما می بینند که قرآن ما همانیست که مسلمانان دارند، دستاورد بزرگی برای ما محسوب می شود.

محمدی تاکید کرد: در حاشیه مسابقات، مهمانان از موزه دفاع مقدس، بیت و حرم امام خمینی (ره) دیدار کردند و نکات مهمی از انقلاب اسلامی را از نزدیک مشاهده کردند و خلاف تبلیغات سوئی که دشمنان در رسانه های خود علیه ایران بازتاب می دهند، نمایان شد. در جلسه ای که با شرکت کنندگان و داوران داشتیم آنها می گفتند که به ما توصیه شده تا به ایران نرویم، چرا که امنیت و امکانات وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه گفت: قاریان و حفاظ آمدند و دیدند که در کمال امنیت و آرامش و اقتدار مسابقات را برگزار کردیم و در نهایت به خاطر ذهنیت اشتباه خود از ما عذر خواهی کردند.

وی افزود: یکی از امتیازات منحصر به فرد مسابقات بین المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی خنثی نبودن آن است، چرا که نسبت به اتفاقاتی که برای امت اسلامی اتفاق افتاده ساکت نمی ماند.

محمدی با اشاره به شعار امسال مسابقات یادآور شد: شعار مسابقات امسال "یک کتاب یک امت" به معنای مقاومت در برابر استکبار جهانی و دفاع از مظلومان و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی است.

رئیس سازمان اوقاف تصریح کرد: نیت ها و وقف های قرآنی کم است و در سال ۹۶ و ۹۷ یکی از اولویت ها برای ترویج فرهنگ و راهنمایی مردم در این امر خیر را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: با توجه به این که امام خمینی (ره) فرموده اند که مقصد ما قرآن است و مقام معظم رهبری نیز به فعالیت های قرآنی اهتمام ویژه ای دارند، ضرورت دارد که موقوفاتی برای قرآن در ابعاد مختلفی مانند آموزش، حفظ، چاپ ،کمک به موسسات قرآنی که به صورت خودجوش فعالیت می کنند ایجاد شود.

محمدی خاطرنشان کرد: ما تمام وقفنامه ها را در سراسر کشور به دست آورده ایم و همکاران ما در سراسر کشور از نیازها اطلاع دارند و برای مردمی که که می خواهند وقفی انجام دهند راهنمایی وجود دارد.

وی با اشاره به مسئله موقوفه خواری افزود: ما سامانه جامع موقوفات را در سطح کشور راه اندازی کردیم و مدیریت بخش عمده ای از وقف ها در اختیار ما نیست و در اختیار ورثه واقف است.

رئیس سازمان اوقاف تصریح کرد: ما با قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد ارتباط داریم و برای موقوفات سند حد و حدود دار تهیه کرده ایم، بطوری که حدود ۶۵ درصد از موقوفات سند رسمی دارند که در طول ۴ الی ۵ سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

محمدی با اشاره به کلاهبرداری های صورت گرفته با اراضی وقفی گفت: مردم می توانند اطلاعات لازم را از سازمان های اوقاف سراسر کشور به دست آورند تا ملک وقفی را به جای ملک آزاد خریداری نکنند.

رئیس سازمان اوقاف بیان کرد: املاک موقوفه ما در اختیار مستاجران حقیقی و حقوقی قرار دارد که حق موقوفه آنها جمع‌آوری شده و امیدوارم مجموعه های دیگر که باید حق و حقوق موقوفه ها را پرداخت کنند نسبت به این امر اقدام کنند.

وی ادامه داد: باید این امر در جامعه فرهنگ سازی شود که توجه نکردن به حق و حقوق موقوفات گناه و ظلم به مردم و نیات وقف کننده است.

محمدی سرپرست سازمان اوقاف در ادامه برنامه با اشاره به اینکه درصد کمی از بودجه ما توسط دولت تامین می‌شود گفت: آن جایی که ما هیچ گونه بودجه ای نداریم در حد ضرورت از موقوفات استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از قبل موقوفات خدمات قابل توجهی را به مردم ارائه می دهیم اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد که همه عوائد موقوفات را خرج می کنیم، در حدی که برای ما مشخص شده یک مقدار می توان استفاده کرد، اما ما از متکی بودن به عوائد موقوفات خارج شده ایم.

سرپرست سازمان اوقاف با اشاره به کاهش وابستگی به عوائد موقوفات خاطرنشان کرد : فعالیت های قرآنی را در امامزاده ها به‌طور جدی شروع کردیم، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از عوائد موقوفات در راستای خدمت رسانی به مردم استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه شفاف ترین دوران را به لحاظ مالی در مجموعه سازمان طی کرده ایم لذا، دستگاه های نظارتی و موسسات حسابرسی معتبر و مشخص مجموعه ما را به لحاظ حسابرسی و بازرسی سالانه رصد می‌کنند، اضافه کرد: در بیش از ۱۳۰۰ بقعه مجموعه قرآنی و فرهنگی تاسیس شده است، ۲۰ مدرسه قرآنی شبانه روزی در کشور داریم که ۲۰۰ نفر به صورت شبانه روزی در امامزاده ها مشغول حفظ قرآن هستند.

نماینده ولی فقیه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سطح کشور، ۳۵۰۰ نفر روحانی به ۲۷۰۰ بقعه برای آموزش قرآن اعزام شده اند افزود: آمار رسمی در خصوص امامزاده ها در هیچ جای کشور نداشتیم که به صورت رسمی اعلام کنند که چه تعداد امامزاده در سراسر کشور داریم لذا، اطلاعاتی را در سطح کشور به دست آورده ایم و با توجه به اسناد و مدارک دیگری که در تاریخ وجود دارد مشخص شده است که ۸ هزار و ۵۱ امامزاده در کشور داریم که ثبت رسمی شده است.

محمدی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند برای به دست آوردن اطلاعات لازم در خصوص امامزادگان از سایت سازمان استفاده کنند گفت: دشمن عصبانی و ناراحت است که مردم نسبت به اهل بیت ارادت دارند، به طوری که، برخی از حرف های ناروا در خصوص امامزادگان از سوی شبکه های معاند خارجی مطرح می شود که گفته های آنها از اساس بی پایه و دروغ است، دشمنان از مراجعه مردم در ماه رمضان و شب های قدر به امامزاده ها ناراحت و عصبانی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما