شناسهٔ خبر: 25230250 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آب شرب600 روستای یزد جیره بندی شد

محمد فاتحی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از تعدادی طرح های آبرسانی به روستاهای شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین آب شرب روستاهای بدون آب

صاحب‌خبر - محمد فاتحی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از تعدادی طرح های آبرسانی به روستاهای شهرستان ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین آب شرب روستاهای بدون آب از جمله دغدغه مسئولان و برنامه ریزان استان یزد است.
وی نیاز آبی روستاهای استان را یکهزار و 360 لیتر در ثانیه ذکر کرد که به گفته وی با 480 لیتر کمبود آب روبروست.
وی میزان تولید فعلی آب را 880 لیتر در ثانیه عنوان کرد و یادآور شد: از یکهزار و 200روستای استان ، آب شرب 330 روستا با تانکر تامین می شود که 55 درصد این روستا در شهرستان تفت قرار دارد.
فاتحی با اشاره به ادامه 2دهه خشکسالی در استان ادامه داد: برای رفع مشکل کمبود آب اقدام هایی از جمله حفر، تجهیز و بهسازی 45 حلقه چاه ، اصلاح و بازسازی 116 کیلومتر خطوط شبکه توزیع و انتقال آب انجام شده است.
این مسئول متوسط بارندگی استان از مهر ماه 96(سال آبی 97-96) تاکنون را 49 میلیمتر ذکر کرد که یزد یکی از سه استان درگیر با خشکسالی با کمترین میزان بارندگی است.
وی تصریح کرد: ساکنان 200 روستای شهرستان تفت با مشکل جدی آب شرب روبرو هستند که در حال حاضر برای آب شرب مناطق روستایی ابرکوه با توجه به مدیریت درست مصرف، همکاری مردم و نیز تامین آب از منابع پایدار مشکلی وجود ندارد.
فاتحی تاکید کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش احتمالی میزان بارندگی در مصرف آب تلاش کرد، ساکنان مناطق ییلاقی(شهرستان های تفت و مهریز) استان هم در برداشت آب الگوی مصرف را رعایت کنند.
مدیرعامل آبفار یزد در باره وضعیت استفاده از منابع آبی گفت: امسال میانگین آب استحصالی از منابع آب شیرین به 2.4 لیتر در ثانیه کاهش یافت که زنگ خطری برای منابع محدود آب شیرین استان یزد است.
فاتحی اظهار کرد: سال گذشته برای تامین آب شرب روستایی 615میلیارد ریال اختصاص یافت که 360 میلیارد ریال آن جذب شد .
وی افزود: برای کاهش تبعات خشکسالی در روستاها برنامه های بلند مدت برای انتقال آب از خارج استان، اجرای تاسیسات آبرسانی دو شبکه ای (جداسازی آب شرب و بهداشت از سایر مصارف ) و مکانیزه کردن سیستم کنترل تاسیسات آبرسانی در دستور کار است.
فاتحی همچنین فرهنگ سازی در زمینه مدیریت تقاضا و الگوی مصرف ، تسریع در اجرای مجتمع های آبرسانی روستایی ، حفر چاه جدید یا خرید قنات ، استاندارد سازی انشعاب و بازسازی تاسیسات آبرسانی جهت ارتقای سطح کیفی و کمی آب شرب، کاهش هدر رفت آب در روستاها، جداسازی آب شرب و بهداشت از فضای سبز ، نمک زدایی از منابع آب با کیفیت پایین برای تامین آب شرب را از برنامه های میان مدت بیان کرد.
این مسئول یادآورشد : بهسازی منابع آب ( حفر و کف شکنی چاه ، بهسازی چاه ، چشمه و قنات ) ،اجاره و خرید آب از سایر منابع محلی ، اصلاح و تغییر تجهیزات پمپاژ آب ، حفاظت از منابع آبی ، اجرای پروژه های اضطراری بازسازی و احداث خط انتقال و شبکه آبرسانی ، خرید تانکر و آبرسانی سیار به روستاها ، نصب و تجهیز سیستم بسته بندی آب در اجرای برنامه های کوتاه مدت فراهم شود.
آب مورد نیاز 600 روستای زیرپوشش شرکت آبفار استان توسط 440 منبع آبی ، 333 حلقه چاه ، 22دهنه چشمه و 47 رشته قنات ، با استفاده از 6هزار و 109 کیلومتر خطوط توزیع و انتقال آب و 409 باب مخزن ذخیره سازی با حجم 102هزار و 140 مترمکعب تأمین می شود.
هم اکنون 245 هزار نفر شامل 79 هزار و 416 خانوار زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی استان یزد قرار دارند .
جمعیت استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه 1395، یک میلیون و 138هزار نفر است که 85درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.
7540/ 2047/
انتهای پیام

نظر شما