شناسهٔ خبر: 25230040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افغانستان با ابعاد تازه ناامنی مواجه است

کابل - ایرنا -اقدامات ضدامنیتی در افغانستان ابعاد مختلفی دارد از حمله مسلحانه به نیروهای دولتی و پایگاه های نظامی، انفجار بمب در جاده و خودروها تا آدم ربایی و ترور گسترده. در دو روز گذشته افراد مسلح یک بازرگان، یک خبرنگار و معاون استاندار لوگر را کشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ؛ روز پنجشنبه اداره ارگان های محلی افغانستان که بر ساختار نظام مدیریت استان های این کشور نظارت دارد خبر کشته شدن «قمرالدین شکیب» معاون استاندار لوگر در جنوب شرق افغانستان و استان همجوار استان کابل را تایید کرد.
شکیب در شهرستان محمدآغه و در مسیر حرکت به سمت کابل پایتخت افغانستان در کمین گروه طالبان افتاده است. طالبان نیز مسئولیت این جنایت را با صدور اطلاعیه ای پذیرفته است.
«منیره یوسف ‌زاده» سخنگوی اداره ارگان ها در صفحه اجتماعی خود نوشته است که خودرو حامل شکیب حدود ساعت 15 امروز به کمین افتاده است.
به گفته او در این حمله علاوه بر شکیب، معاون استاندار لوگر یک تن از محافظانش نیز کشته و سخنگوی استاندار و راننده آنها زخمی شده اند.
استان لوگر به رغم آن که در نزدیکی استان کابل مرکز افغانستان است و با استان ننگرهار محل تجمع نیروهای خارجی قرار دارد به عنوان یکی از استان های ناآرام در جنوب کابل است و گروه طالبان و شبکه حقانی در برخی از مناطق آن نفوذ دارند.
«اکبر استانکزی» نماینده مردم لوگر در مجلس گفته که شکیب برای مرخصی به کابل می آمد.
دیروز چهارشنبه نیز در استان قندهار در جنوب افغانستان افراد مسلح ناشناس «عبدالمنان ارغند» خبرنگار شبکه تلویزیون کابل نیوز را در ناحیه نهم شهر قندهار کشتند.
منابع امنیتی استان قندهار به خبرگزاری آریانا نیوز گفته‌اند که ارغند هنگامی که به سوی محل کارش می رفته به دست افراد مسلح مورد حمله قرار گرفته است.
هفته گذشته نیز در همین استان «جانان ماما» فرمانده نیروهای ویژه مرزبانی شهرستان «سپین بولدک» براثر بمب جاسازی شده در خودرویش در حوزه چهارم شهر قندهار کشته شد.
امروز همچنین از استان کاپیسا که آن هم در مجاورت استان کابل است خبر رسید که افراد مسلح ناشناس یک بازرگان را تیرباران کرده اند و مسوولان محلی می‌گویند که این تاجر در شهرستان «حصه اول کوهستان» کشته شده است.
«عبدالفتاح شفیق» فرماندار حصه اول کوهستان استان کاپیسا به خبرنگاران گفت که حوالی ساعت ۱۰ شب چهارشنبه افراد مسلح توسط شلیک گلوله این بازرگان را که ادریس نام داشت، به قتل رسانده اند.
شفیق تصریح کرد که این بازرگان حدود ۳۰ ساله داشت و زمان حرکت به سمت مغازه هدف شلیک افراد مسلح قرار گرفته است.
کشتارهای این گونه در عمل فضای اجتماعی را برای افزایش نارضایتی عمومی و ایجاد ترس بین افراد تاثیرگذار فراهم می کند و در بخش اقتصادی هم فرار سرمایه و بیکاری را افزایش می دهد که این خود دوباره زمینه نارضایتی مردم و امکان جذب مزدور برای گروه های تروریستی را مساعد می کند.
شب***آساق*1104**1392

نظر شما