شناسهٔ خبر: 25229940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه:

ایران بازیگری مهم در منطقه است

بلگراد- ایرنا- رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه روز پنجشنبه در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی کشورمان، ایران را بازیگری مهم در منطقه دانست که با بازار غنی 80 میلیون نفری، سهم قابل توجهی در اقتصاد منطقه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سفارت ایران در اسکوپیه، رئیس اتاق بازرگانی ایران که در صدر هیاتی از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران به مقدونیه سفر کرده در دیدار با رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه بر ارتقای سطح همکاریهای دو جانبه تاکید کردند.
شافعی در این دیدار، مقدونیه را دروازه ورود ایران به حوزه بالکان و اروپا عنوان کرد و گفت: شرکت های ایرانی می‌توانند از آن به عنوان پایگاه صادرات کالاهای خود به این منطقه استفاده کنند.
وی افزود: متاسفانه با وجود روابط خوب سیاسی بین ایران و مقدونیه و وجود ظرفیت‌های بالا برای همکاری‌های اقتصادی دو کشور، مناسبات اقتصادی ما با مقدونیه‌ در سطح پائینی است که باید با توجه به ظرفیت‌های دو کشور افزایش یابد.
شافعی با اشاره به اینکه ایران و مقدونیه موقعیت جغرافیایی خاص و منحصر به فردی دارند، تاکید کرد: بازار 400 میلیونی ایران و منطقه مزیت بسیاری خوبی برای همکاری مقدونیه محسوب می‌شود و راه را برای همکاری این کشور با همسایگان ایران به ‌ویژه افغانستان، عراق، حوزه آسیای میانه و قفقاز باز می‌کند.
وی ادامه داد: در مقابل، مقدونیه نیز می‌تواند دروازه ورود ایران به حوزه بالکان و اروپا تلقی گردد و امیدواریم این سفر سرآغاز توسعه فعالیت‌های اقتصادی با این کشور باشد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مقدونیه بر اقتصاد آزاد متمرکز شده و در حال رشد است، گفت: بر اساس اعلام سازمان‌های اقتصادی مقدونیه، این کشور کمترین میزان مالیات را از فعالیت‌های اقتصادی اخذ می‌کند و این نکته بسیار مهمی برای تشویق سرمایه‌گذاران ایرانی جهت حضور در اقتصاد مقدونیه می باشد.
شافعی ادامه داد: شرکت های ایرانی می‌توانند مقدونیه را به عنوان مرکزی برای توزیع کالاهای ایرانی به حوزه بالکان و اروپا در نظر بگیرند و همکاری‌های اقتصادی با بخش خصوصی مقدونیه را در این مسیر توسعه بخشند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اتاق ایران یکی از اصلی‌ترین ارکان تصمیم‌گیری اقتصادی در جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: این تشکل توانمند بخش خصوصی ایران به عنوان مشاور قوای سه‌گانه تلاش می کند موانع احتمالی بر مسیر همکاری اقتصادی با کشور مقدونیه را برطرف سازد تا بخش خصوصی دو کشور با سرعت قابل قبول بتوانند در این مسیر حرکت کنند.
شافعی همچنین خواستار این شد که اتاق‌های ایران و مقدونیه برای کمک به اجرای تفاهم‌نامه‌های موجود میان دو کشور همت ویژه‌ای بگمارند و اظهار امیدواری کرد، علاوه بر تسهیل روادید بین دو کشور سفارت مقدونیه دوباره در ایران باز شود تا شرایط مساعدتری برای همکاری دو کشور فراهم آید.
وی با بیان اینکه اتاق ایران از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری استقبال می کند از رئیس اتاق بازرگانی مقدونیه دعوت کرد تا همراه با هیات تجاری به ایران عزیمت کنند.
شافعی همچنین پیشنهاد کرد در آینده در ایران روز اقتصاد مقدونیه و در مقدونیه روز اقتصاد ایران برگزار شود که این پیشنهاد با استقبال آزسکی، رئیس اتاق مقدونیه مواجه شد.
رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه نیز در این دیدار با ابراز خشنودی از حضور هیات اقتصادی ایران در این کشور ایران را بازیگری مهم در منطقه دانست که با بازار غنی 80 میلیون نفری، سهم قابل توجهی در اقتصاد منطقه دارد و با توجه به سابقه دوستی آن با جمهوری مقدونیه، می‌تواند شریک اقتصادی مناسبی برای گسترش مناسبات مقدونیه باشد.
آزسکی با اشاره به اینکه اتاق اقتصادی مقدونیه مهمترین نهاد تجاری این کشور است و 96 سال قدمت دارد، افزود: افتخار این اتاق این است که قدمتش از قدمت مقدونیه بیشتر است و در 19زمینه کار فعالیت می‌کند.
به گفته وی، عضویت در اتاق مقدونیه داوطلبانه است و 15 اتاق منطقه‌ای در آن عضو هستند.
رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه، اقتصاد و سیاست این کشور را با ثبات عنوان کرد و گفت: 70 درصد صادرات مقدونیه به بازارهای اروپایی انجام می‌شود و همزمان نگاه به بازارهای خارج از منطقه نیز فراموش نشده است.
آزسکی ادامه داد: مقدونیه نیازمند بازارهای جدید است و این بازارها در شمال آفریقا، خاورمیانه و حوزه خلیج فارس وجود دارد که برای ورود به آنها باید از کشورهای منطقه به ویژه ایران کمک گرفت.
او با تاکید بر اینکه شرکت‌های مقدونیه‌ای علاقه زیادی برای همکاری با ایران دارند، گفت: ما از تمام توان و پتانسیل موجود برای توسعه روابط اقتصادی فی مابین استفاده خواهیم کرد و پیشنهاد می‌کنیم اعزام و پذیرش هیات‌های اقتصادی در دستور کار دو طرف قرار بگیرد و سفر فعلی هیات بلندپایه ایرانی، طلیعه این کار باشد.
آزسکی یادآور شد، مقدونیه از ماه آینده شرایط و تمهیدات خاصی در اختیار شرکت‌های داخلی و خارجی قرار می‌دهد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با شرایط مساعدتری در این کشور به فعالیت بپردازند.
اروپام**436**3404

نظر شما