شناسهٔ خبر: 25229905 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

محسن رضائی:

در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران از معاهده «ان.پی.تی» خارج خواهد شد

دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صورتی که ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، تهران نیز از معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان.پی.تی) خارج خواهد شد.

صاحب‌خبر -

در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران از معاهده «ان.پی.تی» خارج خواهد شدبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در صورتی که ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، تهران نیز از معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان.پی.تی) خارج خواهد شد.

«محسن رضائی» شامگاه پنجشنبه در دیدار با خبرنگاران خارجی گفت: «ایران هزینه زیادی برای توافق هسته‌ای داده و ما حاضر نیستیم که این توافق به هدر رود و هزینه جدیدی متحمل شویم».

وی با بیان اینکه در صورت خروج آمریکا از این توافق ایران نیز از معاهده منع اشاعه هسته‌ای خارج خواهد شد، گفت: «خروج ما از این معاهده بر اساس مفاد آن، قانونی است».

رضائی در پاسخ به سؤال در خصوص میزان موفقیت «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه در اقناع «دونالد ترامپ»، همتای آمریکایی‌اش در مورد محدود کردن توانایی‌های موشکی ایران گفت: « طبیعتا آن‌ها به توافقی دست نیافته‌اند و چیزی در مورد موضع مشترک ماکرون و ترامپ نشنیده‌ایم. پیداست که هیچ گونه توافقی وجود ندارد و اروپایی‌ها نمی‌توانند با آمریکایی‌ها در اجرای توافق هسته‌ای به توافقی دست یابند».

به گزارش شبکه العالم، دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «اروپایی‌ها نمی‌توانند به خاطر ترامپ منافع طولانی خود را قربانی کنند؛ چرا که او اگر راست می‌گفت به اشتباه‌های خود در قبال وعده‌های انتخابی خود که به مردم داده، اعتراف می‌کرد».

وی با بیان اینکه به نفع مردم آمریکا نیست که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شوند، تأکید داشت: «ما با طرح اروپا برای راضی نگه داشتن ترامپ مخالفیم؛ اگر اروپایی‌ها به مسیر توافق هسته‌ای اعتقاد داشتند بین ما و خودشان مانع ایجاد نمی‌کردند».

رضائی در مورد روابط ایران با آمریکا گفت که تهران سه بار واشنگتن را آزموده است که آخرین بار بعد از توافق هسته‌ای بود.

وی ادامه داد: آمریکا ثابت کرده است که نمی توان به آن اعتماد کرد.

دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد، ایران در نزدیکی به طرف های اروپایی به منظور بهره‌مند شدن از عوائد و مزایای اقتصادی تواق هسته ای جدی بود ولی آمریکا نه تنها بر مانع تراشی اصرار کرد بلکه فشارهایی بر بانک‌های اروپایی اعمال کرده است.

وی به حضور نیروهای بیگانه در خاک سوریه نیز اشاره کرد و گفت که حضور هر نیروی خارجی در سوریه بدون موافقت دمشق غیر قانونی و نقض حاکمیت این کشور است و در تعارض با قوانین بین‌المللی است.

رضائی ادامه داد: «آمریکایی‌ها نمی توانند در سوریه باقی بمانند و دیر یا زود از این کشور خارج خواهند شد؛ چرا که سوریه فقط برای مردم سوریه است و آینده این کشور و حفظ تمامیت آن به دست سوریه‌ای‌هاست».

دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد احتمال جایگزینی نیروهای آمریکایی با نیروهای عربی در سوریه نیز تصریح کرد که چنین اقدامی منجر به شکست خواهد شد؛ چرا که ارتش‌های عربی در یمن از تحقق پیروزی عاجز مانده‌اند.

وی ادامه داد: «عربستان سعودی و متحدانش در یمن شکست خورده‌اند؛ برای همین آن‌ها توان بقا در سوریه را ندارند و آمریکا به تنهایی سوریه ر ترک خواهد کرد».

محسن رضائی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با پاسخ ایران به حملات هوایی رژیم تل‌آویو به پایگاه «تی‌ 4» سوریه که منجر به شهادت چندین نیروی ایرانی شد، تأکید کرد که این پاسخ حتمی بوده و ایران در حال بررسی زمان و مکان مناسب این پاسخ است.

دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره درباره تحولات اخیر یمن نیز گفت که ایران به این اصل که سرنوشت هر ملتی باید به دستان فرزندان آن ملت، تعیین شود، باور دارد و گفت‌وگوهای یمنی-یمنی باید جای دشمنی و محاصره را بگیرد.

وی در مورد امکان بهبود روابط ایران با عربستان سعودی نیز گفت که تهران یک بار در جریان حمله صدام به ایران عربستان را بخشید ولی این دفعه ریاض باید از مردم ایران عذرخواهی کند.

انتهای پیام/

نظر شما