شناسهٔ خبر: 25229864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

افزایش احتمال تنش جدی بین ایران و آمریکا در ماه های آتی

صاحب‌خبر -
خرداد: شواهد سیاسی و آرایش قوای منطقه ای حاکی است که احتمال افزایش تنش جدی بین ایران و آمریکا در سه ماه آتی به شکل معنی داری افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خرداد به نقل از شفقنا ،یکی از مهمترین دلایل این احتمال، سیاست افزایش تنش ترامپ است. رییس جمهور فرانسه در دیدار اخیر خود با ترامپ می گوید که رییس جمهور فعلی آمریکا معتقد است که از طریق افزایش حداکثری تنش می تواند بحران ها را کنترل کند. او می گوید ترامپ باور دارد به دلیل بالا بردن سطح تنش با کره شمالی، کره شمالی را وادار به پذیرفتن شرایط آمریکا، گفت و گو و کوتاه آمدن از مواضع قبلی کرده است. از این رو ممکن است ترامپ همین سیاست را راچع به ایران در پیش بگیرد و خروج از برجام در ماه آتی میلادی یا ناکارآمد ساختن بیشتر آن و افزایش تنش های اقتصادی و سیاسی و رسانه ای به گونه ای که واکنش جدی تهران را برانگیزد به عنوان نخستین گام ها در همین راستا تدوین شده است. علاوه بنا بر برخی خبرها ناوگروه ضربتی آمریکا با سرگروهی ناو هواپیمابر «یو اِس اِس هری ترومن»، اوایل ماه می (دو یا سه هفته آتی) وارد آبهای خلیج فارس می شود که خود نوعی تنش آفرینی است.

نگاهی به موارد پیش گفته، شرایط منطقه ای و رویکرد تهاجمی ترامپ نسبت به سوریه نیز تا حدی احتمال افزایش تنش سخت با ایران را بالا می برد به ویژه آن که نتانیاهو و بن سلمان در اسرائیل و عربستان نیز از حامیان افزایش تنش با ایران هستند و ممکن است در این مسبر اسرایل با آمریکا همراهی نظامی داشته و کشوری چون عربستان عهده دار هزینه های اقتصادی این تهاجم شود. همه این موارد به همراه مشکلات اقتصادی در ایران و شکاف های سیاسی ممکن است ترامپ را به سیاست افزایش تنش با ایران امیدوار کند و گام های پیش بینی نشده با  راهبرد «تنش روی تنش» بردارد.

در مقابل این دیدگاه، بسیاری معتقدند، نتایج واقعی سیاست ترامپ در قبال کره شمالی هنور معلوم نیست ضمن این که ایران با کره شمالی قابل مقایسه نیست. ایران برگ های برنده بسیاری در منطقه در دست دارد و آسیب پذیری آمریکا در برابر ایران قابل مقایسه با کره شمالی یا هیچ کشور دیگری ذر منطقه نیست و قطعا سیاست افزایش تنش با ایران ممکن است به تنشی غیر قابل مهار در منطقه تبدیل و عوارض غیر قابل برگشت برای منطقه داشته باشد. این تنش هرگز مورد حمایت جامعه بین الملل قرار نداشته و مخالفت های جدی در جهان سیاست با آن وجود دارد.

ضمن اینکه با فروریختن احتمالی قلعه کره شمالی، طبیعتا روسیه و چین ناچار به حمایت جدی تر از تهران خواهند شد چرا که تنها سد محکم باقی مانده در برابر زیاده خواهی های آمریکا در جهان است و آسیب وارد شدن به تهران، به لحاظ استراتژیک روسیه و چین را نیز در معرض آسیب مستقیم آمریکا قر ار خواهد داد. لذا آنان مایل به شکل گیری تنش سخت بین ایران و آمریکا نیستند و یا اگر تنشی با ایران شکل بگیرد آنها هرگز مایل به پایان یافتن آن به نفع آمریکا نخواهند بود و در این صورت این تنش بسیار طولانی تر و خطرناک تر از بحران سوریه برای جهان خواهد بود و آسیب های آن تنها متوجه ایران یا اسرائیل و عربستان و یا دیگر کشورها در منطقه نخواهد شد بلکه مستقیما دامان آمریکا را نیز خواهد گرفت به ویژه آن که آمریکا پایگاه های ثابتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، عراق، پاکستان و دورتر دارد و همچنین همیمانی چون اسرائیل که همه در معرض و تیر رس تهران است و تهران بارها ثابت کرده است در صیانت و حمایت از حریم نظامی خود کوتاه نیامده و به هیچ وجه منتظر اجاره کسی نخواهد ماند.

نه تنها سیاستمداران جهانی بلکه بسیاری از سیاست مداران آمریکایی، ترامپ را از سیاست های تهاجمی و  فکرنشده نسبت به تهران برحذر داشته اند و ضمن عوارض جهانی چنین برخوردی، بر خلاف کره شمالی که امکان آسیب مستقیم به آمریکا نداشت، آمریکا را در برابر ایران جدا آسیب پذیر می دانند و سیاست تنش افزایی ترامپ در قبال ایران را ناکارآمد و شکست خورده ارزیابی می کنند. اما شخصیت ناپایدار ف کوته بین و مهاجم ترامپ احتمال افزایش معنی دار تنش را بالا برده است به ویژه آن که بعضی  افراطیون حزب او از جمله بولتون برای مصارف داخلی و رضایت اسرائیل نیز راهبرد تنش در عرصه بین المللی را بی نتیجه نمی دانند. این که برایند بردارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی صف آرایی آمریکا با کشورهای قدرتمند و مستقلی نظیر ایران به کجا خواهد انجامید و این که تدبیر ایران از میان راهبردهای موجود چیست، باید منتظر ماند.

نظر شما