شناسهٔ خبر: 25228379 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

بی‌ ام‌ و آی ویژن داینامیکس، معرفی شد

ابوالقاسم اسلامی / Motor1

صاحب‌خبر -

یک سال پس از ارائه‌ی خودروهای نسل آینده ویژن 100، شرکت آلمانی بی‌ام‌و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ از یک خودروی الکتریکی مفهومی که احتمالا در آینده نزدیک ساخته خواهد شد، رونمایی کرد.

بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس (BMW i Vision Dynamics) یک گرن کوپه چهاردر با محدوده رانندگی تا ۶۰۰ کیلومتر (۳۷۳ مایل) و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت (۱۲۰ مایل بر ساعت) است؛ زمان سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) این خودروی مفهومی چهار ثانیه است و با توجه به سطح جدیدی از ظرافت‌های اسپرت، انتظار می‌رود که تجربه‌ی جالبی از سیستم محرکه الکتریکی در آینده نزدیک باشد.

هارالد کریگر، رئیس هیئت مدیره BMW AG، می‌گوید:

در حال حاضر در گروه خودروسازی بی‌ام‌و، آینده سیستم محرکه الکتریکی فرارسیده است. ما خودروی الکتریکی بیشتری در جاده‌ها نسبت به هر رقیب دیگری داریم و متعهد به گسترش فعالیت‌هایمان در زمینه سیستم محرکه الکتریکی به‌عنوان بخشی از استراتژی بی‌ام‌و (شماره یک > آینده) هستیم. تا سال ۲۰۲۵ ما ۲۵ مدل با سیستم محرکه الکتریکی ارائه خواهیم داد که ۱۲ مدل آن به‌طور کامل الکتریکی خواهند بود. با خودروی الکتریکی بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس ما نشان می‌دهیم که چگونه در حال حرکت به سمت آینده الکتریکی بین i3 و i8 هستیم؛ این مدل مفهومی یک خودروی گرن کوپه الکتریکی چهار درب پویا و پیشرفته است. ما سیستم محرکه خودروهای برند بی‌ام‌و را الکتریکی می‌کنیم و در عین حال BMW I را به شیوه کاملا جدیدی ارتقاء می‌دهیم.

بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس

خودروی مفهومی بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس یک وسیله نقلیه منحصربه‌فرد رؤیایی و الهام‌بخش است و درک جدیدی از سیستم محرکه برتر کنونی ارائه می‌دهد که به‌طور خاص بر پایداری متمرکز شده است.

کلاوس فرولیش، عضو هیئت مدیره BMW AG، می‌گوید:

بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس پرچم‌دار نوآوری برای گروه خودروسازی بی‌ام‌و است. در گروه بی‌ام‌و، راه‌حل‌های رؤیایی و خودروهای مفهومی آینده برای اولین بار به واقعیت تبدیل می‌شود؛ اما بی‌ام‌و به‌عنوان پیشتاز این نوآوری برای دیگر برندهای گروه ما است. در حال حاضر بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس به ما اجازه می‌دهد که خصوصیات دیگر خودروهای الکتریکی بی‌ام‌و را مشاهده کنیم. و به نظر من بی‌ام‌و در طول تاریخ خود استعداد خود را برای تغییر چشم‌اندازها به زندگی واقعی نشان داده است.

آدریان ون هویدونک، معاون ارشد طراحی گروه خودروسازی بی‌ام‌وT می‌گوید:

طراحی الهام‌بخش مدل‌های BMW i در نقش پرچم‌دار این برند به‌صورت بصری بسیار مؤثر است و همه می‌توانند این نقش را به‌خوبی حس کنند. ما با تولید i3 و i8 یک خودروی شهری و اسپرت متحول‌کننده طراحی کرده‌ایم. و اکنون بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس ترکیبی از سیستم محرکه الکتریکی با ارزش‌های اصلی بی‌ام‌و یعنی پویایی و ظرافت است. بنابراین ما نشان می‌دهیم که چگونه محدوده تولید و زبان طراحی BMW i می‌تواند بیشتر به سمت خودروهای مفهومی دیگر تکامل یابد.

طرح کلی بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس نشان‌دهنده تکامل بیشتر نسبت به خودروهای کلاسیک بی‌ام‌و است؛ فاصله عرضی زیاد، طراحی متحرک سقف و فاصله‌‌ی کوتاه چرخ‌ها تا سپرها (اوورهنگ Overhang)، یک شخصیت عالی، ظریف و پویا ایجاد می‌کند. این نیمرخ توسط سطوح بزرگ و خطوط برجسته اصلاح شده است، مثل این‌که ظاهر بیرونی این خودروی مفهومی از یک قالب واحد برداشته می‌شود. الزامات آیرودینامیکی، استفاده از جزئیات را در ظاهر مترقی بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس محدود می‌کند.

استفاده از اتصالاتی که به سختی قابل مشاهده هستند و نیز ادغام بی‌عیب و نقص شیشه در بدنه اصلی خودرو، جذابیت بی‌نظیری به این خودروی مفهومی می‌بخشد. سطوح بزرگ و جزئیات ظریف نمای بیرونی به جای اغراق، با روشی ساده‌انگارانه و قابل ستایش به فناوری نوآورانه در قلب خودرو اشاره می‌کند؛ و این ویژگی با هویت بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس مطابقت زیادی دارد.

پیشروی آرام و منظم سطوح در امتداد پهلوهای خودرو و پروفیل جدید پنجره‌های خودرو یک ویژگی بی‌نظیر بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس است. این نشانه ظریف طراحی، که در اولین سری مدل‌های BMW i استفاده شده است، در این خودروی مفهومی با سبکی خاص و پرظرافت به نمایش پهلوهای خودرو می‌پردازد. فرم تقریبا متقارن خودرو به تمام مسافرین اجازه می‌دهد که تجربه‌ خوبی از رانندگی در فضای داخلی اتاق خودرو داشته باشند؛ این چیزی است که در آینده اهمیت بیشتری خواهد داشت و به خصوص در مورد خودروهای خودران (و نیمه مستقل) و خودروهای متصل صدق می‌کند.

به لطف سطح شیشه‌ای که از جلوی خودرو تا عقب امتداد پیدا کرده است، امکان تجربه رانندگی متمایزی به سرنشینان می‌دهد. این امکان باعث می‌شود که سرنشینان احساس کنند فضای اتاق افزایش پیدا کرده است و احساس راحتی و آزادی بیشتری در داخل خودرو داشته باشند.

حسگرهای قرارگرفته در زیر جلوپنجره مشبک کلیوی، آن را به یک سطح هوشمند تبدیل می‌کنند. جلوپنجره مشبک کلیوی در انتهای جلویی مینیمالیستی خودرو، ظاهر طراحی مدل‌های گذشته و آینده بی‌ام‌و را با هم به ارمغان می‌آورد. با توجه به تمام الکتریکی بودن این خودروی مفهومی، نیازی به خنک کردن دیده نمی‌شود و این جلوپنجره مشبک کلیوی، تنها یک بخش تزئینی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که بی‌ام‌و بیشتر به دلیل اعلام کردن دانش فنی خود و نماد تجربه خود در ساخت خودروهای الکتریکی از این جلوپنجره مشبک کلیوی استفاده می‌کند.

چراغ‌های جلو به‌طور مشابه طرح‌های گذشته و آینده خودروهای بی‌ام‌و را با هم ترکیب می‌کنند. در نمای جلویی خودرو شاهد استفاده از چراغ‌های LED باریک و سپری هستیم که مجاری خنک‌کننده ترمزها روی آن قرار می‌گیرد. همانند بیشتر خودروهای مفهومی،‌ این خودرو نیز دارای دوربین‌هایی به جای آینه‌های جانبی است و رینگ‌های آیرودینامیک نیز به منظور ایجاد حداکثر برد نصب شده‌اند.

بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس

این جذابیت و ظرافت در عقب خودرو نیز وجود دارد؛ منحنی‌های ملایم پروفیل افقی در عقب، وقار و ابهت زیادی به خودرو می‌دهند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های قسمت عقب خودرو، چراغ L شکل است. در عقب خودرو، مجموعه‌ای از چراغ‌های باریک و روشن LED به همراه سپری با طراحی نسبتا ساده به چشم می‌خورد. برش باریک آن‌ها به علت استفاده از کارایی دینامیکی دقیق خودرو در جاده است.

بی‌ام‌و آی ویژن داینامیکس از لحاظ پیشرفته بودن و زیبایی‌شناسی فنی، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز طراحی شده است. این نشان می‌دهد که بی‌ام‌و در سال‌های آینده به تمرکز خود بر تولید خودروهای اسپرت و ظریف ادامه خواهد داد.

نظر شما