شناسهٔ خبر: 25228066 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

فرماندار برتر کشوری بر صندلی فرمانداری بهار تکیه می زند

معارفه فرماندار جدید به عنوان عالیترین مقام مدیریتی شهرستان بهانه ای شد برای یک گفتگوی بسیار صریح و بی پرده با مردم و مسئولین شهرستان و استان.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع،این رخداد در وهله اول یک فرصت تاریخی برای خودآزمایی و ارزیابی خود، توسط شهروندان و ادارات این شهر خواهد بود.

 

چرا که یک فرماندار برتر و نمونه کشوری که در این شهرستان فرماندار میشود، انتظار میرود که همان موفقیت و نمونگی را تکرار کند.

قطعا در صحت عملکرد یک فرماندار عواملی موثر هستند:

بدیهی است اولین عامل موثر در موفقیت فرماندار تیم اداری خود فرمانداری است. زیرا آنان هستند که عناصر اصلی گروه مدیریتی فرماندار در صحنه گردانی اداری شهرستان هستند و باید زمینه ساز بروز استعدادها و قدرت فرماندار باشند و باید تنبلی و رخوت در کارشان نباشد تا فرماندار، نمونه باقی بماند؛ چرا که بدیهی است یک فرماندار به تنهایی نمیتواند فرماندار نمونه کشوری شود.

حلقه بعدی پس از امامت جمعه و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، #تیم_اجرایی فرماندار یعنی روسای ادارات و ارگانهای مختلف شهرستان هستند که چابکی آنها چالاکی مدیریت شهرستان را در پی دارد و بالعکس تنبلی آنها دست و بال فرماندار را هم خواهد بست و قطعا فرماندار جدید اگر زبده و زرنگ و کارا بودن روسای ادارات را خودش نیز عامل موفقیت بداند، با یک اتمام حجت با روسای ادارات در جلسه معارفه و اولین جلسه شورای اداری شهرستان کار آغاز خواهد کرد و ایشان هم در اصطلاح گوشی دستشان خواهد آمد که پا به پای مدیر اداری جدید شهرستان باید بدوند و جای ایستادن و درجا زدن نیست.

 

فرماندار را نباید با فشار تنبلی و در رفتن از زیر بار مسئولیت دچار روزمرگی یا دلسرد کنیم

 

هیچ مدیریتی بدون داشتن امکانات مناسب موفق نخواهد شد. امکانات یک فرماندار برای موفقیت چه چیزهایی هستند؟! باید آنها را بشناسیم:

مهمترین عامل، خصوصیات فردی و بار دانشی و تجربه ای و قدرت مدیریت و خلاقیت و نگرش برنامه ای شخص مدیر شهرستان یعنی فرماندار است. که در مورد فرماندار جدید شهرستان جناب آقای قنبری به استناد اینکه ایشان در دوره اخیر فرمانداری خود نمونه کشوری شده اند، این موارد درباره ایشان مستندا صادق و حاصل است.

عامل بعدی عامل فرادستی مدیریتی در استان که استاندار و استانداری  است که تسهیل و زمینه سازی توفیق فرماندار، که پشتیبان تصمیمات فرماندار و برنامه های وی است، باید به موقع و به هنگام در اختیارش قرار داده شود و آزادی عمل لازم و مناسب و سایر شرایط تسهیل کننده به هنگام و قوی فراهم گردد.

 

اما ستون دیگر که باید درست کار کند تا مدیریت شهرستان به تبع آن درست کار کند مردم اند.

مثالی که میزنم اصلا ربطی به مردم شریف این شهرستان ندارد و درباره شهری در کشوری دیگر و دور است:

یکی از بدترین اتفاقاتی که در این شهرستان اتفاق افتاده و خواهد افتاد این است که:

آنقدر ذهن مسئول جدید را علیه دیگران میشورانیم که عملا یک فرماندار یا یک رئیس اداره وقتی وارد شهرستان می‌شود با صدها دشمن بالقوه خود را مواجه می‌بیند که هر آن ممکن است به یک دشمن بالفعل تبدیل گردند. و این ترس آفرینی را تا جایی ادامه میدهند که ایشان را وادار میکنند که به چینش استراتژیک نیروها برای مقابله با تهدیدات مردم و مسئولینی شود که فرماندار از راه نرسیده، ایشان ترور شخصیتی شده و تبدیل به دشمنان بالفعل شده اند.

این واقعه اسف بار اتفاق می افتد در حالیکه میشود فرماندار شهرستان با یک نظام هماهنگ اجتماعی٬ اجرایی و سیاسی مواجه باشد که بتواند از آن به عنوان ابزاری برای موفقیت مدیریت خود و در نتیجه موفقیت مدیریت شهرستان که منجر به بالندگی آن شود استفاده کند.

 

در آن شهرستان در آن کشور دور با عوض شدن و معارفه مدیر جدید دغدغه اکثر افراد موثر شهرستان این است که چگونه زودتر از سایرین موفق به جلسه خصوصی با این مسئول جدید شوند تا قبل از اینکه دیگران ذهن این مدیر جدید را بر علیه خودشان بشورانند موفق شوند که زودتر از دیگران ذهن این مدیر را نسبت به دیگران تخریب کنند. این مشکل برخی مناطق است.

همه پیش و بیش از اینکه ایشان را یک همیار برای سازندگی و مدیریت برتر ببینند، در فکر مهندسی ذهن ایشان هستند.

اینجا محل آزمونی خطیرتر برای خود فرماندار جدید است که بتواند از همه نیروهای شهرستان علیرغم سلایق تفرقه زای خود این توده ها نیرویی متحد و بدون حاشیه قابل اعتنا و در جهت رشد شهرستان بسازد که شدنی است؛ اگر خواستن حقیقی و واقعی وجود داشته باشد.

 

البته این نوشته با پیش فرض عزم مدیران فرادستی برای عملکرد فراجناحی و البته وحدت ساز در شهرستان که شامل خود فرماندار نیز هست تنظیم شده است چرا که فرماندار نمونه کشوری شدن لازمه اش نگاه فراجناحی میباشد که در سابقه جناب آقای قنبری وجود دارد.

 

 یوسف عبدی نژاد

 

انتهای پیام/

نظر شما