شناسهٔ خبر: 25228050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن

کاهش ۵۹ درصدی معاملات مسکن در فروردین ۹۷ نسبت به اسفند ۹۶

بانک مرکزی اعلام کرد: معاملات مسکن در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه ۹۶ بیش از ۵۹ درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بر اساس این گزارش تعداد معاملات مسکن در فروردین ماه امسال به ۵ هزار و ۴۶ فقره رسیده که نسبت به ماه قبل (اسفند ۹۶) بیش از ۵۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل (فروردین ۹۶) ۶.۳ درصد کاهش داشته است.

بانک مرکزی همچنین میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران را ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان برآورد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (فروردین ۹۶) ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است. این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن (اسفند ۹۶) افزایش ۲ درصدی داشته است.

در معاملات مسکن فروردین ماه، بیشترین استقبال از نظر محل استقرار، از واحدهای مسکونی زیر ۵ سال بوده که ۴۲.۵ درصد معاملات مسکن را به خود اختصاص داد. ضمن اینکه ۱۳.۵ درصد خرید و فروش ها نیز در منطقه ۵ تهران رخ داد که از این حیث رتبه نخست مناطق ۲۲ گانه پایتخت را کسب کرد. بیشترین استقبال از نظر قیمت نیز به واحدهای مسکونی با میانگین متری ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان با کسب ۱۰.۷ درصد فراوانی اختصاص داشت.

بیشترین قیمت مسکن در منطقه ۱ با میانگین متری ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بود و کمترین نرخ هر متر واحد مسکونی در منطقه ۱۸ با رقم ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به ثبت رسید.

متن کامل این گزارش را اینجا مطالعه کنید.

نظر شما