شناسهٔ خبر: 25227907 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صدا و سیما از ارکان توسعه سیاست‌های بهداشتی نظام اسلامی/نقش ممتاز شبکه‌های استانی در سلامت مردم

معاون سازمان صدا و سیما در امور استان‌ها به مناسبت هفته سلامت یادداشتی نوشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی دارابی معاون سازمان صدا و سیما در امور استان‌ها به مناسبت هفته سلامت در یادداشتی بر نقش صدا و سیما به عنوان یکی از ارکان توسعه سیاست‌های بهداشتی نظام اسلامی و تاثیرگذاری ویژه شبکه های استانی تاکید کرد.

متن یادداشت به شرح زیر است:

۷ آوریل که مصادف است با ۱۸ فروردین ماه، به نام روز جهانی بهداشت نامگذاری شده و دلیل آن هم تدوین نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۴۸ میلادی است البته در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از ۶۱ کشور جهان تشکیل شد و از همان زمان بود که روز جهانی بهداشت هم نزد کشورهای مختلف اهمیت یافت.

بهداشت فراگیر یکی از پایه‌های توسعه پایدار به شمار می‌رود و در حقیقت پله اول در مسیر پیشرفت محسوب می‌شود، گامی مهم در راستای بهره‌مندی یکایک افراد جامعه از طبیعی‌ترین حق انسانی یعنی زندگی سالم و با نشاط برای نیل به اهداف متعالی بشری و در این راه، نقش دولت‌ها به عنوان تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اصلی سیاست‌های بهداشتی، انکارناپذیر است، سیاست‌هایی که در حوزه سبک زندگی اتخاذ می‌شوند و تاثیر فزاینده‌ای بر توسعه بهداشت عمومی دارند.

یکی از بازوهای قدرتمند حکومت‌ها برای اصلاح یا تدوین سیاست‌های بهداشتی یا به عبارتی سبک زندگی در هر کشور، رسانه‌ها هستند، رسانه‌هایی که مورد اعتماد آحاد جامعه بوده و قدرت تاثیرگذاری بر اذهان عمومی را داشته باشند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان رسانه ملی مردم ایران یکی از ارکان توسعه سیاست‌های بهداشتی نظام اسلامی به شمار می‌رود، رسانه‌ای فراگیر که در حوزه‌های مختلف برودکست، فضای مجازی و تعاملات رسانه‌ای دارای جایگاه ویژه‌ای است و از منظر الگوسازی برای جامعه نیز عملکرد موفقی داشته است.

در این بین و با توجه به وجود خرده‌فرهنگ‌ها و اقوام و سلایق گوناگون در جای جای میهن اسلامی، باید بر نقش بارز و ممتاز شبکه های استانی تاکید کرد چه اینکه در بسیاری موارد، قدرت رسانه ملی در قالب این شبکه‌ها تجلی پیدا می‌کند و این مراکز استانی صداوسیما هستند که وظیفه اطلاع‌رسانی صحیح و بی واسطه و متناسب با آداب و رسوم هر نقطه از ایران را بر عهده دارند و شاید تاثیرگذاری آنها نیز به مراتب از برنامه‌هایی که در شبکه‌های سراسری و فارغ از ویژگی‌های قومیتی و فرهنگی ساخته می‌شوند باشد.

از سوی دیگر توسعه آموزش پزشکی و پراکندگی تقریبا متناسب پزشکان و کارشناسان بهداشتی در استان‌های مختلف، این فرصت را برای برنامه‌سازان مراکز ایجاد کرده است که از متخصصان این حوزه در برنامه‌های گوناگون بهره ببرند و غنای علمی تولیداتشان را افزایش دهند همچنین پاسخگویی به سوالات مخاطبان در زمینه‌های مختلف با حضور این کارشناسان رونق بیشتری پیدا کرده و اعتماد به برنامه‌هایی با موضوعات بهداشتی را در شبکه‌های استانی افزون‌تر کرده است.

بر این اساس و با توجه به لزوم تشویق مراکز و هنرمندان بومی به ساخت برنامه‌هایی از این دست، بخش ویژه‌ای برای تقدیر از برترین‌ برنامه‌ها با موضوع بهداشت و سلامت در جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز راه‌اندازی شده که نخستین تجربه آن را در بیستمین دوره این جشنواره شاهد بودیم.  

على دارابى

معاون سازمان صدا و سیما در امور استان‌ها

انتهای پیام/

یادداشت معاون سازمان صدا و سیما در امور استان‌ها به مناسبت هفته سلامت

 

 

نظر شما