شناسهٔ خبر: 25227829 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سی‌.ان‌.ان خبر داد

ماکرون به دنبال مذاکره با ایران بر سر توافقی جدید است

خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داده رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال مذاکره با ایران بر سر یک توافق جدید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، وبگاه شبکه خبری سی‌.ان‌.ان در گزارشی جزئیات بیشتری از رایزنی‌های «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن ارائه کرده است. 

«سی.ان.ان» نوشته «ماکرون» با امید به قانع کردن ترامپ برای ماندن در توافق هسته‌ای برجام وارد واشنگتن شد، اما بعد از رایزنی‌هایی که با ترامپ داشت اکنون، ورود به یک مذاکره جدید با ایران را ضروری می‌داند. به نوشته «سی‌.ان‌.ان»، آمریکا می‌خواهد توافق جدید رسمی‌تر باشد و احتمالاً به دنبال یک معاهده الزام‌آور حقوقی است. 

منابع آگاه به گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور می‌گویند آنها در روزهای گذشته درباره آغاز مذاکره فوری با ایرانی‌ها بر سر یک توافق جدید رایزنی کرده‌اند. 

توافق یا «معاهده» جدید به دنبال در نظر گرفتن «اصلاحاتی» خواهد بود که ترامپ خواستار گنجاندن آنها در برجام شده است. به عبارت دیگر، در آن، محدودیت‌هایی برای برنامه موشکی ایران، راهکارهایی برای تمدید «بندهای زوال‌پذیر برجام» و جلوگیری از حضور منطقه‌ای ایران در نظر گرفته خواهند شد. 

منظور از «بندهای زوال‌پذیر برجام» کاهش محدودیت‌های مربوط به سانتریفیوژها و غنی‌سازی ایران با گذشت بین ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از اجرایی شدن توافق است. منتقدان توافق هسته‌ای در آمریکا به دنبال دائمی کردن این محدودیت‌ها هستند. 

گفت‌وگوها بر سر «توافق جدید»، دامنه‌ای فراتر از رایزنی‌هایی دارند که در ماه‌های گذشته میان دیپلمات‌های آمریکایی و نمایندگان سه کشور اروپایی انجام شده‌اند. در میان اروپایی‌ها خوش‌بینی‌ها درباره امکان حصول یک «توافق سیاسی» با ترامپ برای ماندن در توافق هسته‌ای و بعداً همکاری با ایران برای پرداختن به سایر چالش‌ها بعد از انقضای برجام افزایش یافته است.

سی‌.ان‌.ان می‌گوید هنوز مشخص نیست آیا ایرانی‌ها یا سایر طرف‌های برجام با پیشنهاد جدید موافقت خواهند کرد یا خیر، اما از زمانی که ترامپ ضرب‌الاجل ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) را برای اعمال تغییرات در برجام تعیین کرده، فشارها برای انجام کاری در خصوص این توافق شدت گرفته است.

«دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. 

یک منبع آگاه به این گفت‌وگوها در گفت‌وگو با سی.ان.ان تصریح کرده آنچه ایرانی‌ها در محافل خصوصی می‌گویند بسیار شبیه اظهارات آنها در محافل علنی است و آنها تأکید می‌کنند ایران در صورت مذاکره مجدد به مشارکتش در توافق پایان خواهد داد. 

 

نظر شما