شناسهٔ خبر: 25227728 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وزیر دفاع آمریکا:

ترامپ هنوز برای خروج از برجام تصمیم نگرفته

منبع: فارس

وزیر دفاع آمریکا در نشستی در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت رئیس‌جمهور این کشور تصمیمی برای خروج از برجام نگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه با تکرار ادعاها برنامه هسته‌ای ایران را جزو «نگرانی‌های حل‌نشده» کشورش خواند.

وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان سنا گفت: «با آنکه تحولات اخیر موجب ایجاد تحرکات مثبت شده‌اند، تحریک‌های هسته‌ای کره شمالی صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند و در سازمان ملل، با محکومیت جهانی کشورها مواجه شده است. بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران کماکان جزو نگرانی‌های حل‌نشده ما است. تروریسم هسته‌ای، در سراسر جهان، تهدیدی محسوس است.»

متیس در پاسخ به سوالی درباره تصمیم ترامپ برای خروج از برجام گفت: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که [هنوز] هیچ تصمیمی درباره خروج از برجام اتخاذ نشده است. مباحث میان اعضای تیم امنیت ملی و ما که مسئول مشاوره دادن به رئیس‌جمهور هستیم، همچنان و همین حالا که داریم با هم صحبت می‌کنیم، در جریان است.»

بیشتر بخوانید

روسیه: تغییر در برجام غیرممکن است

وی در ادامه گفت: «روشن است که جنبه‌هایی از توافقنامه برجام وجود دارد که می‌توان آن‌ها را ارتقا داد و داریم در این مورد با متحدان اروپایی خود کار می‌کنیم. اما هیچ تصمیمی درباره اینکه آیا این توافق به اندازه کافی اصلاح‌پذیر هست که در آن بمانیم یا اینکه رئیس‌جمهور تصمیم به خروج از آن می‌گیرد، اتخاذ نشده است.»

«جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم در همین خصوص گفت: «هر کاری که رئیس‌جمهور انجام بدهد، ما باید بتوانیم با تمام تهدیدها از جانب ایران، شامل تهدیدهای هسته‌ای، موشکی، سایبری، تردد دریایی و حمایت از نیروهای نیابتی مقابله کنیم.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند. 

بیشتر بخوانید

تاکید دبیرکل ناتو بر اجرای برجام

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

 «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا درباره نظرش در مورد برجام، گفت: «باید اطمینان یابیم که در هر صورت، چارچوبی برای رویارویی با تمام عناصر چالش‌هایی که از جانب ایران مواجه هستیم، داشته باشیم؛ این شامل تهدید هسته‌ای، تهدید موشکی، تهدید سایبری، تهدید دریایی و حمایت از تروریسم است.»

وی افزود: «نهایتا تصمیم رئیس‌جمهور هرآنچه که باشد وظیفه من این خواهد بود که این چالش‌ها را مشخص کرده و مشخص کنم که چطور می‌توان به بهترین شکلی که می‌توانیم به آن‌ها پاسخ دهیم.»

یکی از نمایندگان در خصوص احتمال افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی پرسید؛ امروز «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که اگر مرکز سیاسی این رژیم مورد حمله قرار بگیرد، صهیونیست‌ها هم به تهران حمله خواهند کرد.

وزیر دفاع آمریکا در ارزیابی احتمال وقوع چنین مناقشه‌ای گفت: «وزیر دفاع آمریکا در پاسخ سوالی درباره احتمال بروز درگیری، گفت: سوال پیچیده‌ای است. معتقدم که پاسخ کوتاه «بله» است. می‌توانم ببینم که [چنین درگیری‌ای] چطور می‌تواند آغاز شود، اما مطمئن نیستم که کی و کجا.»

وزیر دفاع آمریکا اعتقاد داشت که احتمال رویارویی در دشمق، بیشتر از احتمال جنگ در تهران است و گفت: «فکر می‌کنم بسیار محتمل است که چنین اتفاقی در سوریه رخ دهد، چراکه ایران همچنان از طریق حزب‌الله به کار نیابتی‌اش در آنجا و لبنان ادامه می‌دهد. بنابراین می‌توانم تصور کنم که این جرقه چیز بزرگتری باشد.»

برچسب‌ها:

نظر شما