شناسهٔ خبر: 25227672 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پایان جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۶

از سلفی با استون تا جایزه لذتبخش فیلمنامه/ خارجی ها دست پر رفتند

مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان سینمایی و سینماگران امروز ۶ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، سینماگران، هنرمندان و جمعی از مهمانان خارجی این جشنواره همچون اولیور استون امروز پنجشنبه ششم اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد.

علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نادر طالب زاده از جمله حاضران در مراسم بودند.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدای مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر که به صورت زنده از شبکه نمایش نیز پخش می شد، رامبد جوان به عنوان مجری مراسم روی سن آمد و گفت که مراسم حدود ۷۰ دقیقه طول می کشد.

وی سپس با اشاره به کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: بخش «دارالفنون» این جشنواره فوق العاده است چرا که ۱۵۰ دانشجو از کشورهای مختلف در آن حضور دارند. در طول جشنواره مهمان های جشنواره به دانشکده های مختلف می روند و با دانشجویان کشورمان ارتباط برقرار می کنند.

جوان ادامه داد: دیگر مثل سابق اینگونه نیست که مهمانان را به بالای شهر ببرند، بلکه در هتل فردوسی اسکان داده شدند که در آن محدوده حدود ۱۸ موزه و مکان های دیدنی وجود دارد.

سه سال است دبیر جشنواره هستم، ۲ سال گذشته گزارش ندادم و امسال هم اینکار را نمی کنم اما از فرصت استفاده می کنم و از تیم مدیران این جشنواره و همه اهالی سینما که به ما کمک کردند تشکر می کنم. از کسانی هم که سعی کردند برای جشنواره ما حاشیه منفی ایجاد کنند تشکر کنمدر ادامه مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا میرکریمی دبیر این دوره از جشنواره روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: سه سال است دبیر جشنواره هستم، ۲ سال گذشته گزارش ندادم و امسال هم اینکار را نمی کنم اما از فرصت استفاده می کنم و از تیم مدیران این جشنواره و همه اهالی سینما که به ما کمک کردند تشکر می کنم. از کسانی هم که سعی کردند برای جشنواره ما حاشیه منفی ایجاد کنند تشکر کنم. در نهایت می خواهم حضور اولیور استون را تشویق کنید.

بعد از این سخنان، اهدای جوایز بخش های مختلف جشنواره آغاز شد.

جایزه «نت پک» که هیأت داوران آن متشکل از رامان چاولا، حبیب احمدزاده و آصیف رستم‌اف بود، به فیلم «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی اهدا شد.

امینی بعد از دریافت جایزه خود گفت: آرزو می کنم روزی پیش آید که بچه های سرزمین من به خاطر فقر تن به ازدواج زودهنگام ندهند.

جایزه بخش «فیلم های اول» نیز  به «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه اهدا شد. همچنین از نگار مقدم برای بازی در این فیلم قدردانی شد.

بادکوبه بعد از دریافت جایزه، بیان کرد: چه کیفی می دهد آدم در کشور خودش جایزه بگیرد. از جشنواره جهانی فیلم فجر برای حمایت از فیلم های اول تشکر کنم و این جایزه را به استادم، پدرم، محمدرضا بادکوبه تقدیم می کنم.

سپس تیزری با استفاده از تصاویر فیلم های جشنواره نمایش داده شد.

در ادامه اهدای جوایز، در بخش «جایزه بین الادیان» با محوریت فیلم هایی که با هدف آموزش دینی ساخته می شوند، داور خارجی این بخش بیان کرد: ویژگی این بخش گفتگوهایی بود که برای انتخاب فیلم داشتیم چون هر یک از ما از منطقه ای بودیم و به دنبال این بودیم که فیلمی انتخاب کنیم که در عین حال که از زیبایی شناسی برخوردار است از ارزش های انجیل و قرآن کریم هم برخوردار باشد.

جایزه این بخش به فیلم «گندم» به کارگردانی سمیح کاپلان اوغلو محصول ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد و قطر رسید.

در بخش «جایزه صلح»، رامبد جوان از ریتی پان فیلمساز اهل کامبوج یاد کرد و گفت: او سال هاست که درباره درد بشر و علت پیدایش خشونت بشر فکرده و فیلم و مستند ساخته است. ساخت فیلم اخیر او ۱۵ سال طول کشیده است.

رامبد جوان برای اهدای جایزه ریتی پان از اولیور استون دعوت کرد تا جایزه او را اهدا کند و ابتدا روی صحنه یک عکس سلفی از او گرفت.

استون درباره پان عنوان کرد: ریتی پان مدت های طولانی مشغول به ساخت فیلم بوده و من با افتخار جایزه صلح را به او تقدیم می کنم.

سپس جایزه صلح جشنواره برای یک عمر دستاورد هنری به ریتی پان کارگردان کامبوجی اهدا شد.

پان نیز بعد از دریافت جایزه خود عنوان کرد: از لطف و میزبانی شما ممنونم این جایزه یک معنی دارد و آن، این است که شاید سینما نتواند دنیا را تغییر دهد اما باعث می شود ما با یکدیگر گفتگو کنیم.

همچنین دیپلم افتخار بخش «جایزه صلح» نیز به فیلم «معدنچی» به کارگردانی هانا اسلک محصول اسلوونی و کرواسی اهدا شد.

اسلک بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خیلی خوشحالم در این جشنواره فیلم من دیده ش،د من یک آرزو می کنم و دوست دارم در سال های پیش رو تعداد زیادی مستند و فیلم از فیلمسازان زن ایرانی نه فقط در اینجا بلکه در جهان ببینیم.

در بخش «جلوه گاه شرق» نیز جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیایی به محمد کارت برای «بچه خور» اهدا شد.

کارت بعد از دریافت جایزه گفت: خوشحالم که برای اولین فیلم داستانی کوتاهم جایزه می گیرم.

تندیس بهترین کارگردان فیلم آسیایی هم به فیلم «پاسیو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی اهدا شد.

بحرالعلومی نیز در این بخش از مراسم گفت: خوشحالم یک دستیار کارگردان در اولین فیلم بلند خود در یک جشنواره معتبر بین المللی اما داخلی جایزه می گیرد.

در ادامه مراسم محمدمحهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی روی صحنه آمد تا تندیس بهترین فیلم بلند سینمایی را به فیلم «پدر و پسر» به کارگردانی دونگ دینگ لونگ محصول ویتنام، اهدا کند.

کارگردان فیلم «پدر و پسر» اظهار کرد: ما زیبایی های ایران را می دانستیم ولی با حضور در این کشور با روح ایران آشنا شدیم و زیبایی های ایران را بیشتر شناختیم و از جشنواره جهانی فیلم فجر برای این دعوت ممنونیم.

سپس رضا کیانیان برای اهدای جایزه روی صحنه حاضر شد و گفت: افتخار می کنم سه سال است که جایزه بخش اخلاق را من اهدا می کنم.

وی با لهجه مشهدی بیان کرد: من می خواهم از یکی از همشهریانم دعوت کنم که او این جایزه را اهدا کند.

جایزه بخش «محمد امین» به مجید مجیدی برای فیلم «آن سوی ابرها» اهدا شد.

امروز عده ای تلاش می کنند ایران را با چهره ای دیگر نشان دهند و شما شاعران، هنرمندان و سینماگران می کوشید ایران را آنچنان که هست، بود و باید باشد نشان دهیددر این بخش از مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که روی صحنه حضور داشت، گفت: خوشامد می گویم به مهمانان جشنواره که به کشوری آمدند که زمانی به شعر معروف بود و امروز کشور سینماست. امروز عده ای تلاش می کنند ایران را با چهره ای دیگر نشان دهند و شما شاعران، هنرمندان و سینماگران می کوشید ایران را آنچنان که هست، بود و باید باشد نشان دهید. دست مریزاد می گویم به شما که ایران را آنگونه که هست نشان می دهید. از دست اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر تشکر می کنم که تلاش کردند تا این تصویر از ایران، عمیق تر باشد.

در ادامه جوایز بخش «مسابقه بین الملل» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اهدا شد.

ابتدا، در بخش «سینمای سعادت» لوح تقدیر به «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی اهدا شد.

موسوی بعد از دریافت جایزه خود، گفت: خوشحالم این جایزه به «آقای گوزن» داده شد. از مدیران دولتی می خواهم که انیمیشن ایران را دست کم نگیرند.

سپس سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به «وفاداری» از روسیه رسید.

همچنین جایزه ویژه برای بهترین دست آورد هنری به فیلم «ترانه گرانیت» محصول کانادا وایرلند اهدا شد.

در ادامه اهدای جوایز، جایزه سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن توسط مریلا زارعی به ماهور الوند برای فیلم «هت تریک» اهدا شد.

ماهور الوند هم بعد از دریافت جایزه، اظهار کرد: «هت تریک» یکی از اتفاقات دلنشین زندگی من بود، از رامتین لوافی کارگردان این اثر که مرا انتخاب کرد. همچنین دیگر بازیگران این فیلم و داوران جشنواره تشکر می کنم.

در این بخش از مراسم، سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد نیز به لیون لوچف بازیگر فیلم «معدنچی» محصول اسلوونی و کرواسی رسید.

مریلا زارعی بعد از اهدای جایزه این بخش گفت: جا دارد به همه همکارانم در «تنگه ابوقریب» خسته نباشید گفته و بگویم در دل ما جا دارید.

در ادامه سیمرغ بهترین فیلمنامه به رامتین لوافی برای «هت تریک» اهدا شد.

لوافی نیز در این بخش از اهدای جوایز، گفت: هیچ جایزه ای لذتبخش تر از جایزه فیلمنامه نیست.

سیمرغ بهترین کارگردان در بخش مسابقه بین الملل سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به الکسی گرمن برای فیلم «دولتوف» محصول روسیه، لهستان و صربستان اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم مسابقه بین الملل هم سیمرغ زرین بهترین فیلم به «آگا» ساخته میلکو لازاروف از بلغارستان، آلمان و فرانسه رسید.

لازاروف بعد از دریافت جایزه گفت: خیلی ممنونم از اهدای این جایزه و از همه مهمتر از همه جوانان ایران تشکر می کنم.

در انتهای این مراسم، رامبد جوان بعد از پایان اهدای جوایز مخاطبان را به تماشای یک کنسرت دعوت کرد. همچنین جوان در فاصله باقی مانده تا اجرای کنسرت، در اقدامی که به نوعی سوءاستفاده از فرصت اجرای این مراسم بود، از برنامه «خندوانه» گفت که از ۲۶ اردیبهشت روی آنتن می رود و همچنین برای فیلم خود که به تازگی ساخته است، تبلیغ کرد.

بخش پایانی این اختتامیه نیز اجرای کنسرتی با حضور شهرام ناظری و پسرش بود.

نظر شما