شناسهٔ خبر: 25227593 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

انتخاب پیام رسان حق مردم است

ایمان بیک_نزدیک به 57 میلیون ایرانی کاربر اینترنت هستند و از این میزان، حدود 40 میلیون نفر (بیش از 70 درصد) از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند.

صاحب‌خبر -

undefined
   آخرین آمارها هم نشان می دهد که پس از اجرای برنامه های تشویق مردم به مهاجرت به پیام رسان های داخلی، این پیام رسان ها مجموعه به حدود 5 میلیون دویست هزار نصب، یعنی مجموعه کم تر از 9 درصد کاربران اینترنت کشور رسیده اند (منبع: کانال تلگرامی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و در عین حال استفاده از این پیام رسان ها، آنگونه که تبلیغ می شود، مهاجرت نیست، بلکه صرفا استفاده هم زمان از پیام رسان هاست و چه بسیار کاربرانی که هم تلگرام خود را دارند و هم سروش و ایتا و گپ و بله نصب کرده اند.
️این آمارها به وضوح با ما حرف می زنند؛ اما گویا مسوولان در نهادهای متولی، همچنان گوش شان برای شنیدن صدای آمار و ارقام و خواست کاربران کمی سنگین است. پس بگذارید به زبان فارسی سخنان این آمار و ارقام را ترجمه کنیم:
1-  70 درصد کاربران ایران با وجود تمام توضیحات و تبلیغات وسیع برای پیام رسان های داخلی و تشویق به مهاجرت، هم چنان از تلگرام استفاده می کنند. 70 درصد، یعنی اکثریت قاطع. یعنی فراخوان مردم به ترک تلگرام با رای «نه» مردم مواجه شده است.
2-  مسوولان و دوستان متولی فضای مجازی مدعی اند که در روزهای اخیر میزان گرایش به پیام رسان های داخلی چند برابر شده است. این پیام رسان ها به حدود 9 و 10 درصد سهم مشترک بازار دست یافته اند. تلگرام نیز موقعیت و مزیت انحصاری برای نصب خود به کاربران پیشنهاد نمی کند. طبق تعاریف اقتصادی، انحصاری در کار نیست و این صرفا تمایل (خواست) مردم است که جمعیت 40 میلیونی کاربران این پیام رسان را شکل داده است.

️همین دو پیام ساده و قاطع که استخراج شده از آمار فعالیت مردم است، قاعدتا باید برای هر کسی قانع کننده باشد. رییس دولت نیز همین هفته گذشته، در پیامی که می شد آن را فصل الخطاب دانست، اعلام  کرد که از حق انتخاب مردم در استفاده از پیام رسان ها حمایت می کند.
️اما عجیب است که بخشی از مسوولان، با اصرار و لجبازی کودکانه ای همچنان در برابر خواست و انتخاب مردم کارشکنی می کنند و این بار با دستوری عجیب، زمینه کند شدن این پیام رسان را با قطع سرویس سرورهای تحویل محتوا، فراهم کرده اند؛ اقدامی که علاوه بر آزار کاربران (70 درصد مردم ایران) باعث تحمیل هزینه بالاتر اینترنت بین الملل می شود. 
️مفهوم ساده این رفتارها این است:  مردم می خواهند از یک سرویس استفاده کنند. اما گروه معدودی نمی خواهند اجازه بدهند. بنابراین هزینه این استفاده را برای مردم بالا می برند.
️بگذارید در پایان با مسوولان و متولیان اینترنت، به ویژه دبیر شورای عالی فضای مجازی مستقیم سخن بگوییم: شما همه تلاش تان را برای حمایت از پیام رسان های داخلی کرده اید که اقدام ارزنده ای است. همچنان به این تلاش ادامه بدهید. اما در عین حال صدای مردم را بشنوید، به خواست و حق مردم در انتخاب پیام رسان احترام بگذارید. لطفا هزینه تمایلات خود را به مردم تحمیل نکنید و یادتان باشد که بزرگ ترین مصلحت ملی، رضایت مردم است.


نظر شما