شناسهٔ خبر: 25227466 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

با شرکت طلاب خواهر برگزار شد؛

نشست «سواد رسانه‌ای، حوزه و فضای مجازی» در مدرسه علمیه الزهرا آشخانه

نشست «سواد رسانه‌ای، حوزه و فضای مجازی» با حضور جمعی از طلاب خواهر در مدرسه علمیه الزهرای آشخانه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، احمد عارفخانی، معاون صداوسیمای خراسان شمالی و کارشناس رسانه امروز در نشست «سواد رسانه‌ای، حوزه و فضای مجازی» که به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی با حضور طلاب و اساتید خواهر در مدرسه علمیه الزهرا (س) آشخانه برگزار شد، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسات مختلف با موضوع فضای مجازی حوزه‌های علمیه را مورد خطاب قرار داده‌اند افزود: ایشان معتقدند ورود هوشمندانه به شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی خیلی خوب است؛ اما باید افرادی ورود کنند که از شرایط آگاه باشند؛ چراکه ورود تهاجمی یکی از راه‌های ورود به این شبکه‌هاست.

وی همچنین با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره رسانه‌ها گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری جنگ واقعی در جهان پیچیده امروز، جنگ رسانه‌هاست و تهاجم خبری و تبلیغی و فرهنگی و اخلاقی رسانه‌های تحت کنترل زورمندان و زرمندان جهانی به ملت‌ها به‌ویژه ایران در اوج خود قرار دارد.

معاون صدای خراسان شمالی با اشاره به این‌که امروز یکی از کارکردهای شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام حیازدایی و نمادسازی است، تصریح کرد: نمادهای شیطان‌پرستی، ضد فرهنگی، هم‌جنس‌گرایی، صهیونیسم گرایی، بوداگرایی و مسیحیت گرایی برخی از نمادهایی است که به‌راحتی در این شبکه‌ها ترویج می‌شود.

دانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی تصریح کرد: در قرن 21 افزون بر تمرکززدایی از روی قابلیت‌های فیزیکی و کار یدی و استفاده از قابلیت‌های فکری بر ظهور بزرگراه‌های اطلاعاتی، کنفرانس‌های ویدیویی و حقایق مجازی تأکید می‌شود.

عارفخانی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای همچون یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر، افزود: این سواد کمک می‌کند که چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.

مدیر اسبق گروه خبر و برنامه‌های سیاسی رادیو معارف با بیان اینکه شبکه اجتماعی تلگرام با ردوبدل کردن روزانه 15 میلیارد پیام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران است، افزود: بر اساس آمارها این پیام‌رسان حدود 46 میلیون عضو ایرانی دارد.

این کارشناس رسانه همچنین درباره پشت پرده حامیان تلگرام گفت: مؤسس این شبکه یک روسی تبار یهودی زاده است که به دلیل مسائل امنیتی تابعیت دیگری گرفته است و بارها و بارها از سوی حامیان صهیونیست خود ازجمله نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمایت شده است.

عارفخانی اضافه کرد: پاول دورف اخیراً فیلم مورد علاقه خود را یک فیلم ضد ایرانی عنوان کرده که این فیلم به طور کلی توهین به ایرانی‌هاست.

وی با بیان اینکه آسیب‌های فراوانی از طریق گوشی‌های هوشمند برای افراد ایجاد می‌شود، افزود: مکان‌یابی، دسترسی به اطلاعات شخصی همچون شماره تلفن، عکس و فیلم‌های شخصی، شنود صدا و تصویر و مضرات روحی و جسمی برخی از مواردی است که در صورت عدم آگاهی و یا استفاده بیش از حد از این گوشی‌ها برای استفاده‌کنندگان ایجاد می‌شود.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه امروزه شبکه‌های اجتماعی در دنیا یکه‌تاز میدان مدیریت انسان شده‌اند، تصریح کرد: وابستگی‌های جدید، کم‌حوصلگی، بی‌تابی، دنبال شارژر گشتن، شب‌ها به همره گوشی خوابیدن، در شب چند بار بیدار شدن و مراجعه به گوشی و در هنگام صبح اول چک کردن گوشی برخی از مواردی است که امروزه بسیاری از نسل جوان ما را درگیر کرده است.

وی افزود وابستگی، نیازسنجی، معیار سازی، نیاز سازی، مرحله تکنولوژی، مدیریت انسان، تسخیر افکار، عقاید و نهایتاً تغییر رفتار افراد شیوه‌هایی است که شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو باید نسل جوان را با آن آشنا کرد.

عارفخانی در پایان پیشنهادهایی ازجمله قرار دادن سرفصل دروس سواد رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه، تشکیل کارگروه‌های پاسخ‌گویی به شبهات در فضاهای مجازی، برگزاری کارگاه‌های سواد رسانه‌ای برای مبلغان، تربیت مربیان سواد رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه و ورود مباحث فضای مجازی در دروس خارج برای حضور هوشمندانه و آگاهانه حوزه‌های علمیه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را مطرح کرد./9314/پ203/ب1

نظر شما