شناسهٔ خبر: 25227439 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

انتقاد آیت‌الله مکارم از نرخ بالای سود تسهیلات

متأسفانه بعضاً مشاهده می‌شود که بانک‌ها تا 28 درصد سود از کارفرمایان دریافت می‌کنند، این در حالی است که نرخ سود برای اعطای تسهیلات در برخی از کشورها حدود یک درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به ارتباط مسائل اجتماعی به هم و در هم تنیدگی آن با مسائل اقتصادی اظهار داشت: برای حل‌وفصل آسیب‌های اجتماعی، ضروری است که از جوانب مختلف در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به لزوم حساسیت به آموزش‌ و پرورش افزود: متأسفانه فارغ‌التحصیلان بعد از ورود به جامعه برای ورود به بازار و ایجاد شغل تخصص لازم را ندارند، آموزش‌وپرورش در مورد آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای موردنیاز جامعه به دانش آموزان اقدام نماید.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در مورد نگاه جوانان به کار و اشتغال، گفت: متأسفانه برخی از جوانان، حاضر به انجام برخی از کارها نبوده‌اند و بزرگان دینی و اندیشمندان ما، در عمل به سفارش به انجام کار پرداخته‌اند و باید بدانیم کار عار نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به بخشی از نهج‌البلاغه، عنوان کرد: طبق عملکرد امیرالمؤمنین، می‌بینیم که ایشان با استفاده از دسترنج خود هزار غلام را آزاد کردند.

وی تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها دیدگاه‌های غلطی راجع به کار جوانان خود داشته و برای آن‌ها دنبال کار سطح بالا می‌گردند و این دیدگاه باید اصلاح شود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به معضل اشتغال اتباع بیگانه عنوان کرد: به دلیل عدم استقبال جوانان کشور از کارهای موجود، اتباع بیگانه این کارها را دست می‌گیرند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد شدید از نرخ بالای تسهیلات بانکی، بیان کرد: برای اینکه مسئله بیکاری به حداقل برسد، باید به دنبال ایجاد اشتغال بود، اما متأسفانه بعضاً مشاهده می‌شود که کارفرمایان مالیات سنگینی داده و از طرفی بانک‌ها تا 28 درصد سود از کارفرمایان دریافت می‌کنند، این در حالی است که نرخ سود برای اعطای تسهیلات در برخی از کشورها حدود یک درصد است.

بیشتر بخوانید

روایت آیت‌الله جوادی‌آملی از 3اولویت کشور

استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: سود حاصل از فروش محصولات تولیدی در حدی نیست که توانایی تأمین هزینه‌های تولید را کفاف دهند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در عدم تثبیت نرخ ارز، تأکید کرد: دولت باید پاسخ دهد که چرا قیمت 3هزار و 700 تومانی مصوب برای نرخ ارز در سال 97 به قیمت 4 هزار و 200 تومان رسید و 500 تومان را چه کسی باید جبران کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تبعات حاصل از افزایش نرخ ارز در بازار، ابراز کرد: وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، امکان فروش اجناس با همان قیمت سابق میسر نیست.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: کمک به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید با عزم راسخ دنبال شده و برای رشد تولیدات داخلی باید از تولیدکنندگان کشور حمایت شود.

استاد برجسته حوزه با اشاره به اقدامات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نسبت به کودکان کار و بی‌سرپرست، تأکید کرد: این وزارتخانه باید در راستای توانمندسازی کودکان کار و بی‌سرپرست جامعه اقدام کند.

نظر شما