شناسهٔ خبر: 25226966 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

اعمال اعتباربخشی به بیمارستان‌های آموزشی

از این هفته این اعتباربخشی به این مراکز اعمال خواهد شد و مراکزی که پیش از این اخطار گرفته اند مورد بررسی مجدد به منظور رفع نقایص قرار می‌گیرند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در آزمون دستیاری امسال حدود ۱۴ هزار داوطلب شرکت دارند که از میان شرکت کنندگان ۳۰۰۰ نفر به رشته‌های تخصصی ورود پیدا خواهند کرد.

به گزارش شفا آنلاین، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری که با موضوع آغاز هفته آموزش و آزمون دستیاری برگزار شد، اظهار داشت: آزمون دستیاری(Assistant exam) یکی از بزرگترین آزمون‌های رشته‌های پزشکی برای ورود به تخصص به شمار می‌رود.

وی گفت: در این آزمون حدود 14 هزار نفر شرکت دارند که از بین آنها 6 هزار نفر مرد و بیش 7 هزار نفر زن هستند.

لاریجانی اضافه کرد: بانک‌های سؤالات بیش از سال‌های قبل ساماندهی شده و از بین آنها سؤالات این آرمون انتخاب شده‌اند و آزمون از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت(Ministry of Health) ادامه داد: از میان شرکت کنندگان 3000 نفر به رشته‌های تخصصی ورود پیدا خواهند کرد.

وی در خصوص سند آموزش توضیح داد: به زودی مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌ها را برای رشته‌های مختلف و موافقت اصولی برای این رشته ها در 5 سال  آینده را نهایی خواهیم کرد.

لاریجانی گفت: به این منظور دانشگاه‌های علوم پزشکی برای گسترش رشته محل‌های خود براساس این سند برنامه‌ریزی می‌کنند.

معاون وزارت بهداشت با بیان اینکه هشتم تا سیزدهم اردیبهشت ماه هفته آموزش پزشکی است، گفت: در روزهای 10 تا 12 اردیبهشت سمینار آموزش پزشکی با حضور بیش از 2500 نفر از اساتید و دانشجویان برگزار می‌شود که 1000 عضو هیات علمی در آن حضور دارند.

وی افزود: در این سمینار 500 دانشجو و 800 عضو غیر هیات علمی، 800 مقاله ارائه داده‌اند که 150 مقاله به صورت سخنرانی کوتاه و پوستر ارائه می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه در این سمینار میهمانان خارجی و روسای انجمن‌های آموزش پزشکی از سایر کشورها حضور دارند، گفت: آموزش و دانشجو، آموزش و سیاست گذاری، آموزش و پاسخگویی اجتماعی، آموزش و نوآوری، آموزش و زیرساخت ها از محورهایی هستند که در این سمینار در خصوص آنها بحث خواهد شد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی برنامه توسعه 5 ساله خود را در سال 97 در رشته‌های تخصصی و عمومی نهایی خواهند کرد.

لاریجانی در خصوص تعیین ماموریت‌های جدید برای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ماموریت‌های جدیدی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: رهبری در دیدار با روسای دانشگاه‌­ها دو نکته را تاکید کردند اول اینکه گفتند آمایش سرزمینی که در وزارت بهداشت شروع شده است کار خوبی است و ادامه پیدا کند و دوم ماموریت‌­گرایی دانشگاه‌ها بود. اکنون دانشگا‌ه‌­ها به نیابت از وزارت بهداشت ماموریت‌های جدید و ملی را انجام خواهند داد.

معاون وزیر بهداشت در خصوص اعمال اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی توضیح داد: از این هفته این اعتباربخشی(Accreditation) به این مراکز اعمال خواهد شد و مراکزی که پیش از این اخطار گرفته اند مورد بررسی مجدد به منظور رفع نقایص قرار می‌گیرند.

لاریجانی همچنین از ارائه دروس تئوری تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت مجازی در مهر ماه خبر داد و گفت: به این ترتیب تمام دروس تئوری دانشگاه‌ها در سایت دانشگاه علوم پزشکی مجازی بارگذاری می‌شود و دانشجویان از سراسر کشور می‌توانند به این دروس تئوری دسترسی داشته باشند.

معاون آموزش وزارت بهداشت با بیان اینکه مرکز ملی آموزش پزشکی حدود هزار پروژه تحقیقاتی دارد، گفت: این مرکز از تمام کسانی که در این زمینه حرف تازه و ایده نوینی دارند حمایت می کنند.

لاریجانی با اشاره به مصوبه مجلس به منظور کمک به زیرساخت‌های آموزشی با حمایت بانک‌ها یادآور شد: این فرصت مناسبی است که دانشگاه‌ها در حوزه‌های علوم پایه و تجهیزات آزمایشگاهی خود را ارتقا دهند.

وی در خصوص الکترونیکی شدن آزمون‌های علوم پزشکی و به ویژه آزمون دستیاری گفت: حرکت ما در حوزه آزمون‌ها به سمت الکترونیکی شدن است و یکی از کارهای مهمی که در این زمینه انجام دادیم الکترونیکی کردن تمام فرآیندهای آموزشی، اداری، نمرات، ثبت‌نام‌ها و یکپارچه‌سازی این فرآیندهاست.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه اکنون آزمون‌های علوم پایه و پیش کارورزی الکترونیکی شده اند هزینه‌ها به شدت کاهش یافته و ما امیدواریم مراکز آزمون که به همین منظور ایجاد شده‌اند به سمتی حرکت کنند که آزمون‌های بین المللی را نیز به صورت الکترونیک برگزار کنیم.

معاون وزیر بهداشت در مورد تبادلات دانشجویی بین المللی نیز یادآور شد: بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی قراردادهای بین المللی تدوین کرده‌اند و از نظر ما تبادلات بین المللی دانشجویی هم ارتقا دانشگاه را در پی دارد و هم به تاثیرگذاری فرهنگ خودمان در میان آن کشورها می‌انجامد. به تازگی برای آموزش 500 دانشجو با افغانستان قرارداد بسته‌ایم و در حال حاضر هم 3 هزار دانشجوی خارجی از 40 کشور که بیشتر کشورهای همسایه هستند در گروه علوم پزشکی تحصیل می‌کنند.

وی در پایان گفت: به برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی این اجازه داده شده است تا در خارج از کشور شعب تاسیس کنند، در حال حاضر سی درصد تولیدات علمی کشور با 12 درصد از ظرفیت اعضای هیات علمی انجام می شود.

نظر شما