شناسهٔ خبر: 25226896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

با خروج بیش از هشت هزار تروریست از قلمون شرقی

ختم پرونده تروریست‌ها در شمال شرق دمشق و آزادی ۱۰۰۰ ک.مربع دیگر از خاک سوریه

مسئولان سوری از ۲۸ فروردین ماه روند انتقال تروریستها از منطقه قلمون شرقی را آغاز کردند و پنجم اردیبهشت ماه جاری این پرونده را مختومه اعلام کردند و در نتیجه بیش از هشت هزار تروریست از این منطقه خارج شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منطقه راهبردی «قلمون شرقی» واقع  در 60 کیلومتری شمال شرقی شهر دمشق چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه از وجود تروریست‌های سلفی تکفیری خالی شد.

ماجرا از این قرار است که پس از توافق مسئولان سوریه با گروه‌های تروریستی با میانجیگری روسیه، قرار شد که در آغاز تروریست‌های حاضر در شهر راهبردی «الضمیر» این منطقه را ترک کنند.

پس از الضمیر توافقات مشابهی فیما بین طرفین صورت گرفت و بر اساس آن قرار شد که عناصر حاضر در شهرک‌های «الرحیبة، جیرود، المنصورة، الناصریة و العطنة» و ارتفاعات اطراف آن «البترا، الغلیظه و جبل الغار» این منطقه را به سمت شمال سوریه یعنی استان ادلب و منطقه جرابلس در استان حلب ترک کنند.

 روز گذشته نیز بیش از هزار و 500 تروریست به همراه اعضای خانواده‌های خود از منطقه تجمع اتوبوسها در شهرک الرحیبه عازم ادلب و جرابلس شدند تا این منطقه از وجود تروریستها خالی شود. در مجموع حدود 8734 تروریست به همراه خانواده‌هایشان از قلمون شرقی خارج شدند.

گروه اطلاع رسانی الاعلام الحربی درباره جزئیات این توافقها می‌نویسد، نخستین توافق در این منطقه مربوط به شهر الضمیر بود. در این توافق که در 28 فروردین ماه سال جاری صورت گرفت، قرار شد که بیش از هزار تروریست وابسته به جیش الاسلام از این منطقه خارج و به جرابلس منتقل شوند.

تروریستها پس از تحویل سلاح سنگین خود، عازم جرابلس شدند و کسانی که مایل بودند به وضعیتشان رسیدگی شود، در این منطقه باقی ماندند.

بیش از هزار و 500 تروریست از الضمیر خارج شدند که علاوه بر جیش الاسلام، عناصر گروههای تروریستی «احمد العبدو و مغاویر الصحرا» را شامل شد. ولی در مجموع بیش از 5 هزار تروریست به همراه خانواده های خود الضمیر را به مقصد شمال سوریه ترک کردند.

توافق بعدی، سایر شهرکهای قلمون شرقی را شامل شد.

در 30 فروردین ماه نیز توافقی بین مسئولان سوری و تروریستها حاصل و قرار شد که عناصر تروریستی به همراه خانواده های خود از شهرک‌های الرحیبه، جیود، المنصوره، الناصریه و العطنه و ارتفاعات اطراف آن خارج شوند.

پس از تکمیل همه بندهای توافق، در مجموع از این شهرکها 3734 نفر از مساحتی بالغ بر هزار کیلومتر مربع (به جز شهر الضمیر و مناطق اطراف آن) خارج شدند.


اندازه بزرگ

در این منطقه تروریست‌های «لواء الصنادید، نیروهای أحمد العبدو، جیش أسود الشرقیة، لواء شهداء القریتین، أحرار الشام، جیش الإسلام، وسرایا أهل الشام» حضور داشتند.

در شهرک‌های قلمون شرقی از اوایل رخدادهای سوریه در سال 2011، گروه مسلحی به نام «مغاویر القلمون» شکل گرفت و علیه ارتش سوریه دست به فعالیت زد.

پس از گذشت زمان و رخدادهای بسیار، گروه‌های تروریستی مانند داعش در این منطقه ظاهر شدند. داعش در سالهای 2015 و 2016 توانست از سایر تروریست‌ها مناطق گسترده ای را گرفته و به اشغال خود درآورد. اما تروریست‌های جیش الاسلام، اسود الشرقیه و احمد العبدو محاصره داعش را در هم شکستند و به سمت شمال این منطقه پیشروی کردند.

ارتش سوریه نیز در مجموع چند عملیات عناصر داعش را از این منطقه بیرون راند. این منطقه در اواسط شهریور ماه سال 1396 در ضمن مناطق کاهش تنش قرار گرفت. پیش از آن مناطقی در جنوب سوریه، غوطه شرقی و شمال حمص داخل در مناطق کاهش تنش شده بود.

چرا آزادسازی قلمون شرقی اهمیت دارد؟

اما در خصوص اهمیت قلمون شرقی ذکر نکات ذیل ضروری است:

1-تأمین امنیت شرق شهر دمشق و ریف دمشق به صورت کامل.

2- تأمین امنیت جاده ارتباطی دمشق با صحرای سوریه. این مسئله به معنای دور کردن خطر از جاده زمینی است که تهران را به بغداد، دمشق و بیروت وصل می‌کند.

3- تأمین امنیت عمق راهبردی شرق لبنان از خطر تروریسم.

4- تکمیل مقدمات پیروزی بزرگ در سوریه، خصوصا زمانی که حامیان تروریستها برگ‌های مهم خود در مذاکرات را از دست داده و تروریست‌ها نیز به مناطقی در ادلب و ریف ان منتقل و در نتیجه محصور شدند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما