شناسهٔ خبر: 25226837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

قاضی نورالله شوشتری افتخار کشور و مجاهدی بین المللی است

آهواز - ایرنا - نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قاضی نورالله شوشتری (معروف به شهید ثالث) مورد افتخار کشور و مجاهدی بین المللی است که برای تحصیل علم، ترویج دین و فرار از دست آشوبگران و ظالمان هجرت کرد.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در دومین روز از برگزاری همایش بین المللی نکوداشت مقام علمی و فقهی قاضی سید نورالله شوشتری،در دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر افزود:شهید ثالث در عمر با برکت خود با تاویل اهل باطل، منحرفان و کسانی که از روی جهل به دین و تشیع نسبت ناروا می زنند مقابله کرد و در دفاع از دین و تشیع بار سنگین مسئولیت را به عهده داشت.
وی با بیان اینکه هجرت عامل بقای دین است گفت: قاضی سید نورالله شوشتری در عمر خود چند بار به صورت اختیاری هجرت کرد و این هجرت ها منشا خیر و برکت بود، و به تبلیغ تشیع و بقای دین کمک کرد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد:قاضی سید نورالله شوشتری عمرش را در دفاع از اعتقادات دینی سپری کرد و در سن 35 سالگی به قاضی القضاتی منصوب شد.
به گزارش ایرنا همایش بین‌المللی قاضی سید نورالله شوشتری، صبح چهارشنبه با حضور جمعی از علما و اندیمشندان و شخصیت های علمی کشوری و استانی، در مسجد اعظم اهواز آغاز و بعدازظهر همان روز در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان در اهواز ادامه یافت.
دﮐﺘﺮ ﺧﻮاﺟﻪ ﭘﯿﺮی، رییس ﻣﺮﮐﺰ ﺑﯿﻦ المللی میکروفیلم نور هند، حجت الاسلام متقی از ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ اﻟﻤﺼﻄﻔﯽ، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، آیت الله نمازی امام جمعه کاشان، آیت الله مقتدایی، دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه کشور، آیت الله بهشتی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ناجی، معاون پژوهش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و حجت الاسلام احتشام زیدی، استاد فقه مقارن از سخنرانان این همایش علمی دو روزه بودند.

** تبحر قاضی شوشتری در فلسفه ، کلام، هنر، شعر، فقه، تفسیر، ریاضیات و هندسه، و نجوم
نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز اهواز نیز در نخستین روز این همایش که در اهواز برگزار شد، برپایی این همایش را تجلیل از مقام علمی و آشنایی با آثار و افکار این شخصیت برجسته شیعه عنوان کرد.
آیت الله سید محمد علی جزایری با بیان اینکه این همایش در راستای تقدیر از مقام والای محقق متبحر، علامه کبیر، مجاهد نستوه و شهید فی سبیل الله قاضی سید نورالله شوشتری است اظهار کرد: حق مقام آن بزرگوار در سطحی قرار دارد که با برگزاری جلسات و همایش ها ادا نمی شود مگر اینکه در حوزه های علمیه بزرگ جهان تشیع چنین همایش هایی را به صورت بین المللی و با کارهای تحقیقی زیاد در ارتباط با کتب تالیفی و سیره زندگانی افرادی مانند ایشان انجام دهیم.
امام جمعه اهواز ادامه داد: قاضی سید نورالله شوشتری در فلسفه، کلام، هنر، شعر، فقه، تفسیر، ریاضیات و هندسه، نجوم تبحر داشتند و دائره المعارف مجالس المومنین از جمله آثار درخشان وی است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی از علمای عامه نسبت به مذهب تشیع به شبهه افکنی می پرداختند، افزود: مرحوم شهید نورالله شوستری در رد چنین گفتاری کتاب مجالس المومنین را تالیف کرد که اکنون با تحقیق صورت گرفته از سوی آستان قدس رضوی در هفت جلد منتشر شده است.

** قاضی سید نورالله شوشتری از شخصیت های کم نظیر تشیع است
نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در نخستین روز این همایش با بیان اینکه قاضی سید نورالله شوشتری از شخصیت های کم نظیر تاریخ تشیع است گفت:پس از شیخ مفید، صدوق، پدر بزرگوار شیخ صدوق، عالمی با چنین گستردگی دانش در زمینه های فقهی، تفسیری، کلامی را اگر بگوییم نداریم سخن به گزافه نگفته ایم.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با بیان اینکه قاضی نورا... شوشتری از افتخارات ایران و خطه خوزستان و شهر شوشتر است اظهار کرد: باید جامعه دینی را با این شخصیت بزرگ در عرصه های فقهی، کلام و شعر ، تفسیر، فلسفه و حدیث آشنا کنیم چرا که وی شخصیتی ذوالفنون بود.
وی افزود: شهید ثالث شخصیتی بزرگ و عالمی محدث ، مفسر و فیلسوف و بارز در مباحث کلامی بود که حدود چهار قرن پیش در شوشتر متولد شد و سپس به مشهد رفت و پس از آن شبه قاره هند را به عنوان پایگاه تبلیغی و اثرگذاری فعالیت های تبلیغی انتخاب کرد.
آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر ضرورت معرفی این شخصیت بزرگ علمی و فقهی به نسل امروز بیان کرد: جامعه ما باید مفاخر خود را بهتر بشناسد و با این الگوهای معرفتی که فداکارانه در راه تمدن اسلام و تشیع جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند آشنا شود زیرا سعادت دنیا و آخرت از راه این الگو برداری ‌ها حاصل می شود.

** فتاوی قاضی نورالله شوشتری بر اساس چهار مذهب بود
رییس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور هند در نخستین روز این همایش گفت: قاضی سید نورالله شوشتری به عنوان منادی وحدت اسلامی مطرح است
دکتر خواجه پیری افزود: قاضی شوشتری پس از ورود به هند در لاهور با اکبرشاه ملاقات، و مورد توجه وی قرار گرفت و اکبر شاه منصب قضاوت را به وی پیشنهاد می کند و وی با شرط اینکه فتاوی او بر اساس مذاهب چهارگانه حنبلی، حنفی، مالکی و شافعی باشد،می پذیرد.
وی که متولی طرح توسعه و بازسازی بارگاه آن شهید در آگرا هند است توضیحاتی درباره وضعیت مزار قاضی نورا... شوشتری در هند ارایه کرد.
بعداز ظهر نخستین روز همایش به برگزاری نشست های تخصصی در خصوص تبیین ابعاد شخصیتی و فقاهتی قاضی سیدنورالله شوشتری اختصاص داشت.
شهید ثالث ، قاضی سیدنورالله شوشتری در سال 956 قمری مصادف با 1549 میلادی در خانواده ای علمی و مذهبی در شهر شوشتر به دنیا آمد. وی علوم نقلی و عقلی را نزد پدرش و طب را نزد حکیم مولانا عمادالدین فراگرفت. میرصفی الدین محمد و میرجلال الدین محمد صدر اهل شوشتر نیز از معلمان او بودند. شهید ثالث در سال 979 به عزم زیارت امام رضا(ع) و تکمیل دانش و تهذیب نفس از زادگاهش شوشتر رهسپار مشهد مقدس شد.
سیدنورالله شوشتری در سال 992 از مشهد به دلیل هجوم مداوم ازبکان به مشهد و با انگیزه تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) به دعوت سیاستمداران هند به این دیار هجرت کرد و پس از 63 سال زندگی پرافتخار ، سرانجام در سال 1019 قمری در 'آگرا' هند به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
هم اکنون بارگاه آن شهید والامقام در شهر آگرا در 200کیلومتری دهلی نو پایتخت هندوستان مورد احترام خاص عموم مسلمانان به ویژه جمعیت 35میلیون نفری شیعیان این کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره شخصیت شهید ثالث فرمودند: در طول تاریخ ، علمایی از قبیل قاضی نورالله شوشتری ها نشستند و با مظلومیت کتاب هایی نوشتند،خدای متعال هم به خاطر همان مظلومیت ، برکت داده و منتشر شده است'.
از مرحوم شهید قاضی سید نورالله شوشتری بیش از 140اثر برجای مانده که مهمترین آنان مصائب النواصب ، الصوارم المهرقه ، احقاق الحق و مجالس المومنین هستند.

** کتاب احقاق الحق شهید ثالث پس از چهار قرن هنور محل رجوع است
نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز پنجشنبه در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شوشتر اظهارکرد: شخصیت مفاخر ارزشمند ما باید به نسل جدید معرفی شود و در این راستا این همایش بین المللی پس از گذشت بیش از چهار قرن از شهادت این عالم بزرگوار برگزار شده است.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود:این همایش نقطه آغازی برای معرفی شخصیت و آثار این عالم مشهور است چرا که وی در مباحث اعتقادی و معرفتی برای نیاز امروز جامعه ما کتاب های مختلفی را به رشته تحریر درآورده است.
وی ادامه داد: این عالم ربانی از همه فرصت ها استفاده کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و با وجود پذیرفتن مناصب اجتماعی لحظه ای در دفاع از اعتقادات و باورهای تشیع کوتاهی نکرد.
نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود:پس از گذشت بیش از چهار قرن از شهادت وی اما هنوز طلاب برای تحکیم پایه های اعتقادی خود به آثار این عالم ارزشمند از جمله کتاب 'احقاق الحق' مراجعه می کنند.
اختتامیه این کنگره قرار است در شهر قم برگزار شود.
همایش دوروزه نکوداشت قاضی سیدنورالله شوشتری پنجم اردیبهشت در اهواز و ششم اردیبهشت در شوشتر برگزار شد.
گفتنی است در حاشیه این همایش نمایشگاه آثار و تالیفات قاضی سید نورالله شوشتری با حضور جمعی از مدعوین و شخصیت های علمی و حوزوی در اهواز برپاشد.
7159/ 6065/ 6037

نظر شما