شناسهٔ خبر: 25226118 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روایت آیت‌الله جوادی‌آملی از 3اولویت کشور

آیت‌الله جوادی آملی برطرف کردن معضل بانک‌های ربوی، تلاش در جهت کاهش فاصله طبقاتی و تغییر فرهنگ مردم به استفاده از کالاهای داخلی را از اولویت‌های کشور دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه برنامه‌ دیدار خود با مراجع عظام تقلید در قم، با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با آیت‌الله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار ضمن بزرگداشت هفته کارگر در سخنانی اظهار داشت: رهبری انسان را عقل، درایت و هوش او به عهده دارد بنابراین تأکید اسلام این است که بیماری بدخیم جامعه، همان فقر فرهنگی است.

وی افزود: پیامبر(ص) دست کارگر را بوسید و نه مزدور، مزدوری در اسلام مکروه و نهی شده است، کارگر کسی است که برای خود کار می‌کند، اسلام می‌خواهد ما فقر فرهنگی نداشته باشیم از این‌رو دستور داده است که هر کس باید نتیجه کار و دسترنج خود را در اختیار داشته باشد.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: اگر حیثیت انسانی و اجتماعی انسان محفوظ باشد، فقر و سختی را تحمل می‌کند، مانند آنکه مردم دشواری‌های اوایل انقلاب و جنگ هشت‌ساله و بمباران شهرها را تحمل کردند، اما همین مردم، اختلاس، نجومی و بی‌عرضگی را تحمل نمی‌کنند. باید این غده‌های بدخیم را بفهمیم و در جهت رفع آن‌ها درست عمل کنیم.

وی با تأکید بر پرورش نیروی کار متخصص در کشور ابراز کرد: نباید دانشگاه ما پشت‌میزنشین تربیت کند، این روند، مشکل جامعه ما را حل نمی‌کند، ما نیاز به نیروی کار متخصص داریم، باید کار ما، پشتوانه پول ما باشد، بنابراین دانشگاه‌های ما باید کارگر متخصص به جامعه تحویل دهد.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر ما با داشتن قرآن و عترت نتوانیم خود را اداره کنیم خسارتی از این بالاتر نخواهد بود، بیان حضرت امیر(ع) این است که ملتی که آب‌وخاک دارد اما با این وجود دستش در مقابل بیگانه دراز است، از رحمت خدا دور است.

بیشتر بخوانید

آیت‌الله جوادی‌آملی: دلیل ناکارآمد بودن اقتصاد کشور وجود "بانک‌های ربوی" است

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید ملتی که جیبش خالی است اهل املاق و چاپلوسی است! همچنین قرآن از ملت بی‌سرمایه به فقیر یاد می‌کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، چنین شخصی از دین نیز زود سست می‌شود بنابراین پیامبر(ص) فرمود خدایا بین مردم و نان آن‌ها فاصله نینداز، ملتی که نان ندارد دین‌دار بودنش سخت است.

آیت‌الله جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود، برطرف کردن معضل بانک‌های ربوی، تلاش در جهت کاهش فاصله طبقاتی و تغییر فرهنگ مردم به استفاده از کالاهای داخلی را از اولویت‌های کشور دانست.

در ابتدای این دیدار علی ربیعی، گزارشی از عملکرد مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را خدمت این مرجع تقلید ارائه داد.

نظر شما