شناسهٔ خبر: 25225841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مرکزی| شرایط نگهداری نسخ خطی روستاهای استان مرکزی فراهم شود

R41371/P1357/S6,73/CT11

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: در روستاها هزاران نسخ خطی وجود دارد که به سبب نگهداری نامناسب در حال از بین رفتن هستند و لازم است شرایط نگهداری آنها فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از خمین، سعید فائض‌پور ظهر امروز در نشست هماهنگی همایش مشاهیر و مفاخر استان مرکزی با اشاره به جمع‌آوری نسخ خطی از روستائیان اظهار داشت: در روستاهای استان مرکزی هزاران نسخ خطی وجود دارد که به سبب نگهداری نامناسب، درحال از بین رفتن هستند و لازم است این نسخ گردآوری و علاوه بر ترمیم، شرایط نگهداری آنها فراهم شود.

وی افزود: بسیاری از این نسخ بر اثر نا‌آگاهی و غفلت با قیمت‌های ناچیز به کشورهای دیگر فروخته و یا مفقود می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی تصریح کرد: طرح ساماندهی و حفظ نسخ خطی در سطح روستاهای استان از سال گذشته کلید خورد و تاکنون یک میلیون نسخ خطی در روستاهای استان مرکزی فهرست‌نویسی شده و به زودی بانک اطلاعاتی این آثار در استان مرکزی تهیه می‌شود.

فائض پور بیان کرد: آثار گردآوری شده به غیر از نسخ موجود در اماکن دولتی است و این یافته‌های مکتوب تنها از روستاییان جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به این که راه‌اندازی موزه مفاخر روستایی در برنامه قرار دارد گفت: راه اندازی نخستین موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی کشور در روستای لیلیان از توابع خمین در دستور کار قرار دارد که به زودی به اجرا درمی‌آید.

خمین مکانی مناسب برای راه‌اندازی موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی

فرماندار خمین هم در این نشست با اشاره به فرهنگ و تاریخ مشاهیر خمین گفت: هویت فرهنگی و تاریخی ملت‌ها بازگوکننده عقاید و آداب و رسوم هر خطه محسوب می‌شود که این شهرستان مفاخر و اندیشمندان فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد.

احمد طهرانی افزود: نسخ خطی به‌عنوان گنجینه ارزشمند و میراث مکتوب استان مرکزی هستند و تثبیت هویت تاریخی و فرهنگی در تحکیم جایگاه یک ملت از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: این آثار در خود بخشی از فرهنگ، هویت و اندیشه گذشتگان این دیار را دارند و به‌عنوان سرمایه‌ای مهم نیازمند توجه هستند.

فرماندار خمین عنوان کرد: استان مرکزی بهشت مفاخر به شمار می‌رود که ظرفیت گردشگری بسیاری دارد و خمین به‌عنوان زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی و همچنین با وجود جاذبه‌های بکر گردشگری، مکانی مناسب برای راه‌اندازی موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی است.

طهرانی خاطرنشان کرد: بخش کمره در خمین با جاذبه‌های تاریخی نظیر سنگ‌نگاره‌های 40 هزار ساله، دست‌کندهای زیرزمینی، قبرستان ارامنه و جاذبه تاریخی و طبیعی دیگر، محلی مناسب برای راه اندازی موزه مفاخر روستایی است.

انتهای پیام/ح

نظر شما