شناسهٔ خبر: 25225598 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

اکبر شوکت مطرح کرد:

سازمان تامین‌اجتماعی در دولت‌گذشته آتش زیر خاکستر بود/زیان‌ده بودن ۸۰ درصد زیر مجموعه‌های شستا/نرخ ارز باید تثبیت شود

نماینده کارگران در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد که سازمان تامین اجتماعی با اقدامات دولت گذشته به آتشی زیر خاکستر تبدیل شده بود و بلاهای مختلفی به کشور وارد آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، اکبر شوکت امروز در مراسم گرامیداشت هفته کارگر که با حضور وزیر کار در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: حضور وزیر کار برای پنجمین سال پیاپی در استان قم نشان از توجه و لطف به جامعه کارگری و کارفرمایی استان قم است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان‌قم با بیان اینکه تشکلات کارگری قم دارای آبرو در کل کشور هستند، گفت: همدلی بین اداره کل کار استان قم و تشکلات کارگری و کارفرمایی، خانه کارگر، بسیج کارگری و تمام مجموعه‌ها وجود دارد و خوشبختانه استانداری قم هم از این تشکلات حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه همدلی تشکلات کارگری و کارفرمایی استان قم در استان‌های دیگر کشور وجود ندارد، گفت: سعی کرده‌ایم مشکلات درونی خود را میان خودمان حل کنیم و همین عامل رمز موفقیت و باعث رشد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان قم است.

شوکت با بیان اینکه استارت تشکل‌های کارگران ساختمانی از استان قم زده شد و امروز در سراسر کشور نمایندگی‌های فعال دارد، گفت: کانون کارگران ساختمانی کشور یکی از سندیکاهای مهم کارگری ایران است که توانسته تاکنون سه قانون مهم را با کمک نمایندگان دلسوز جامعه کارگری از جمله آقای محجوب بگیرد.

وی اضافه کرد: هنوز راه زیادی برای ارتقای تشکلات کارگری در ایران داریم اما اگر از مجموعه کارگری به معنای واقعی حمایت شود خودِ همین مجموعه‌ها می‌توانند بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

رئیس کانون کارگران کشور با تشکر از وزیر کار برای اختصاص سبد معیشت به کارگران کشور گفت: از وزیر محترم کار تشکر می‌کنیم که بعد از 40 سال سبد معیشت کارگران را که حق مسلم‌شان بود به رسمیت شناختند و واقعا نبود سبد معیشتی در سال‌های قبل کلاهی بود که بر سر کارگران می‌رفت.

وی با اشاره به دوران دولت سابق گفت: زمانی افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم سالیانه نبود و به همین دلیل فاصله بین خط مرگ و خط فقر در جامعه ما ایجاد شد اما حداقل حقوق کارگران که در سال 92 و آغاز به کار دولت تدبیر و امید تنها 640 هزار تومان بود امروز به حدود یک‌میلیون و 500 هزار تومان رسیده و این یک دستاورد بزرگ برای حرکت در مسیر عدالت است.

شوکت با اشاره به نابسامانی‌های سازمان تامین اجتماعی در دوران دولت سابق گفت: سازمان تامین اجتماعی با اقدامات دولت گذشته به آتشی زیر خاکستر برای کشور تبدیل شده بود و بلاهای مختلفی از طریق این سازمان به کشور وارد آمد. از جمله آنها این بود که ملک 400 میلیاردی را به 40 میلیارد تومان می‌فروختند اما امروز این سازمان در مسیر ثبات حرکت می‌کند و به‌ویژه آقای میدری در دبیرخانه هیات امنای تامین اجتماعی تا حد زیادی اوضاع را سروسامان داده است.

وی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی  با وجود مشکلات به جامانده از دوره گذشته به گسترش ملکی و درمانی پرداخت و گفت: علی‌رغم اینکه بودجه تامین اجتماعی به‌شدت آسیب دیده بود ما شاهد رشد مراکز درمانی وابسته به این سازمان بوده‌ایم. بسیار خوشحالیم سازمان تامین اجتماعی در مسیر خروج از بنگاهداری قرار دارد و بسیاری از بنگاه‌های زیان‌ده که در دولت سابق به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده بود برای فروش در بازار بورس عرضه شده است.

شوکت با بیان اینکه 80 درصد سود مجموعه شستا فقط در 20 درصد از شرکت‌های آن به دست می‌آید، گفت:‌ متاسفانه 80 درصد شرکت‌های زیر مجموعه شستا زیان‌ده هستند که اکثریت قریب به اتفاق این شرکت‌ها در دولت قبل به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده‌اند.

رییس کانون کارگران ساختمانی کشور در ادامه با بیان اینکه از وزیر کار می‌خواهیم دغدغه‌های کارگران را به رییس جمهور انتقال دهد، گفت: نباید فراموش شود که در انتخابات سال گذشته کارگران بیشترین حمایت را برای روی کار آمدن حسن روحانی انجام داد. دوست داشتیم با انتخاب مجدد روحانی اشتباهات گذشته درباره سازمان تامین اجتماعی تکرار نشود و شاهد یک انقلاب اقتصادی و صنعتی در کشور باشیم اما باید گفت که روال فعلی صنعت و اقتصاد کشور روالی نیست که شایسته مردم و در راستای خواست رهبری باشد.

وی با بیان اینکه باید دغدغه‌های رهبر انقلاب درباره پیشرفت اقتصادی کشور که در شعارهای چند سال گذشته ایشان متبلور شده مورد توجه قرار گیرد، گفت: صحبت ما این است که چرا نمی‌توان در عرصه اقتصادی و صنعتی مانند بحث نظامی پیشرفت داشته باشیم؟ بدون شک روال فعلی کشور از گذشته بهتر است اما شرایط هم هنوز مناسب نیست.

نماینده کارگران در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از تکرار اشتباهات سالیان گذشته درباره سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: اگر وزیر بهداشت می‌خواهد طرحی به نام طرح تحول سلامت را اجرا کند چرا باید هزینه این طرح از جیب کارگران پرداخت شود؟ حقیقت این است که از سال 68 سرانه درمان کارگران نادیده گرفته شده است.

شوکت با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز گفت: برای حمایت واقعی از کالای ایرانی و تولید ملی باید نرخ ارز تثبیت شود و همچنین کارفرما بتواند تسهیلات ارزان قیمتی از بانک‌ها اخذ کند.

شوکت همچنین متذکر شد: ما معتقدیم اگر کارفرما قوی باشد، کارگر هم می‌تواند به رشد و ترقی برسد. از کارفرمای ورشکسته نمی‌توان انتظار ایجاد اشتغال داشت.

وی با انتقاد از قاچاق کالا در کشور گفت: قاچاق کالاهای خارجی و ورود آن به بازار ایران باید از بین برود و کالای ایرانی قدرت ظهور و بروز داشته باشند. این کار با از بین بردن سیستم رانت و دلال‌پرور کشور میسر خواهد بود.

شوکت با اشاره به بیمه کارگران ساختمانی در سراسر کشور گفت:‌ 800 هزار نفر آخرین آمار کارگرانی بود که تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار گرفتند اما با بازرسی‌های فنی و دقیق بیمه 200 هزار نفر از این تعداد قطع شد چراکه بین آنها افرادی خارج از دایره کارگران ساختمانی از جمله فردی دارای ماشین 750 میلیونی یا فردی که در یک‌سال گذشته بیش از 250 ملک را خرید و فروش کرده بود وجود داشتند.

وی افزود: انتظار داریم با وجود بازرسی‌های دقیق 440 هزار سهمیه قول داده شده برای بیمه کارگران ساختمانی نیز داده شود چراکه بسیاری از ثبت نام‌ها در این خصوص صورت گرفته و کارگران و نمایندگان تشکل‌های کارگری منتظر این اتفاق هستند؛ یعنی ما سهمیه جدید برای بیمه کارگران ساختمانی نمی‌خواهیم بلکه همان سهمیه قول داده شده واگذار شود مشکل ما در این خصوص حل خواهد شد.

شوکت با اشاره به کاهش حوادث ناشی از کار در استان قم گفت: در بحث حوادث ناشی از کار تحول خوبی را در سال 96 در استان قم شاهد بودیم؛ به این صورت که با هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمایندگانی از تشکل‌های کارگری استان به کارگاه‌های ساختمانی یا پروژه‌های صنعتی می‌رفتند و نسبت به ایمنی کارگاه‌های ساختمانی یا کارگاه‌های صنعتی بازرسی می‌کردند؛ همین تلاش‌ها باعث شد رتبه استان قم در بحث حوادث ناشی از کار که رتبه دوم کشوری به رتبه بیستم برسد که یک عملکرد بسیار خوب را نشان می‌دهد اما اخیرا حوزه بازرسی وزارت کار مانع از انجام این کار شده و امیدواریم برطرف شود.

نماینده کارگران در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تنها راه برای حفظ صنعت کشور و رشد و پیشرفت آن توجه به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی گفت: تاکید می‌کنم تا زمانی که نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در مراسم تصمیم‌گیری نباشند رانت و فساد ادامه خواهد داشت و صنعت کشور دچار مشکل می‌شود.

وی همچنین از وزیر کار درخواست کرد که بودجه لازم برای شعبه دوم بیمارستان تامین اجتماعی استان قم را اختصاص دهد.

شوکت در پایان گفت: از وزیر کار می‌خواهیم که قم را مظلوم نگذارد و بدانیم که قم با 750 هزار نفر افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و حدود 20 میلیون زائر در سال نیازمند بیمارستان دوم تامین اجتماعی است.

نظر شما