شناسهٔ خبر: 25224879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بیان دغدغه های فرهنگی نخبگان کردستان در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

خبرگزاری شبستان: جمعی از نخبگان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کردستان امروز با اعضای کمیته فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان دیدار و دغدغه های فرهنگی خود را سمع اعضای این کمیسیون رساندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، سلیمان الله مرادی، فعال فرهنگی استان کردستان در نشست هم اندیشی نخبگان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان کردستان با کمیسیون فرهنگی مجلس که در دفتر نماینده ولی فقیه استان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه ذهنیت های در مورد استان از گذشته وجود دارد که مراودات بیشتر مسئولان به استان و حشر و نشرهای اینچنینی بخش زیادی از مشکلات ذهنیتی را برطرف می کند و موجب فراهم شدن زمینه توسعه کردستان می شود.

 

وی عنوان کرد: در گذشته های دور ایران به عنوان کشوری توانمند و مرجع علمی در جهان مطرح بود و بسیاری از دانشمندان و نویسندگان ما در حال حاضر نیز زینت بخش محافل علمی جهان هستند.

 

الله مرادی به سرمایه های بزرگ استان اشاره کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری چند وقت پیش ترجمه کتاب قانون ابن سینا توسط ماموستا هژار از نویسندگان کرد ترجمه روان و درخور توجه عنوان کرد و این افتخار بزرگی برای مردم کردستان است و علما و بزرگان زیادی همچون ماموستا هژار در استان داریم.

 

وی با اشاره به نامگذاری کردستان توسط مقام معظم رهبری با عنوان استان فرهنگی اذعان کرد: این عنوان به دلیل نقش نخبگان کردستان در احیا مرجعیت علمی ایران بوده و نقطه مثبت و ظرفیتی قابل توجه برای استان تلقی می شود.

 

الله مرادی خاطر نشان کرد: استان کردستان ظرفیت ها زیادی در زمینه های مختلف دارد که میتواند دستمایه توسعه و سرمایه گذاری برای استان باشد که می تواند زمینه ای برای بهبود وضعیت معیشتی و رفع مشکلات مردم استان فراهم کند.

 

آرمان نصراالهی، نخبه رسانه ای استان نیز در ادامه عنوان کرد: مقام معظم رهبری کردستان را سرزمین فرهنگ و هنر، فداکارهای بزرگ و مجاهدت های خاموش معرفی کردند و تقدیم پنج هزار و 400 شهید سرافراز و مشارکت در پاسداری از مرزهای عزت و افتخار رسالت مسئولان برای خدمت به مردم این استان را بسیار سنگین و خطیر کرده است.

 

وی با بیان اینکه این دیدار مظهر استعدادهای بی نظیر است، افزود: حمایت از اهالی فرهنگ این دیار ضرورت دارد چرا که مردم این منطقه ها همواره پایبندی به نظام و ارزش های آن را ثابت کرده اند و همواره پای کار بوده اند و بدون شک برای ادامه راه چشم به همت و حمایت مسئولان دارند.

 

نصراللهی تاکید کرد: اگر کردستان در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد باید چرخ های فرهنگ و هنر آن تسهیل گردد.

 

ماموستا سید عارف عنایتی، نماینده روحانیون اهل سنت کردستان نیز در ادامه این نشست هم اندیشی با بیان اینکه  کردستان هنوز لفظ محرومیت را یدک می‌کشد، اظهار کرد: مردم این استان با مشکلات زیادی در زمینه راه، حمل و نقل، فرودگاه و زیرساخت ها مواجهه هستند.

 

وی از نمایندگان مجلس خواست نسبت به توسعه زیرساخت‌های استان توجه جدی داشته باشند و افزود: عدم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی موجب بروز مشکلاتی همچون فقر فرهنگی، بیکاری، اعتیاد، طلاق و بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان این دیدار شده است.

 

نماینده روحانیون اهل سنت کردستان با بیان اینکه انتظار داریم بودجه های فرهنگی و عمرانی کردستان افزایش یابد، خاطر نشان کرد: مردم کردستان مرید مقام معظم رهبری هستند و به معظم له اعتماد کامل دارند و معتقدند رهبری با در نظر گرفتن تمام ظرفیت ها و توانمندی های استان عنوان فرهنگی بودن را برای کردستان بیان کردند.

 

عنایتی اضافه کرد: کردستانی‌ها جزو وفادارترین قشر به نظام و امام و رهبری بوده اند و تعداد شهدای روحانیت گواه این ادعاست.

 

وی خواستار اختصاص بودجه مخصوص برای معیشت روجانیون اهل سنت استان شد و تاکید کرد: اگر بخواهیم کردستان در حوزه فرهنگی توسعه یابد، لازم است در راستای رفع مشکلات مردم منطقه گام برداریم.

 

محمد سلیمانی، یکی دیگر از نخبگان فرهنگی و اجتماعی کردستان در این جلسه گفت: مردم کردستان در برابر ضد انقلاب ایستادند و ۵۲ شهید روحانی، ۲۰ سردار کردستانی و یک‌هزار پیشمرگ مسلمان کرد را تقدیم انقلاب کردند.

 

وی با بیان اینکه شهدای ما در راستای حفظ این فرهنگ جان دادند، افزود: دشمنان برای ضربه زدن به فرهنگ ما سرمایه‌های هنگفت را هزینه می‌کنند و لازم است برای حفظ این فرهنگ و سرمایه های آن بیش از پیش هزینه کرد.

 

جهانشیر امینی، نخبه دانشگاهی کردستان نیز در این نشست هم اندیشی با بیان مطالبات جامعه دانشگاهی استان ابراز داشت: فرهنگ با تمامی لایه های جامعه آمیختگی دارد و باعث امنیت پایدار کشور می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: لازم است به اهمیت این مسئله به دور از نگاه های جناحی و سیاسی پرداخته شود.

نظر شما