شناسهٔ خبر: 25224844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست فعالان فرهنگی و اجتماعی کردستان با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مطرح شد؛

بدبینی به کردستان مانع توسعه است/اهالی رسانه نیازمند حمایت هستند

سنندج - فعالان فرهنگی و اجتماعی استان کردستان خواستار تلاش و توجه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس از پاک شدن ذهنیت بد در مورد استان کردستان در بعضی نقاط کشور شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی به منطور بررسی فرصت های گردشگری، ورزشی، آموزشی و فرهنگی این استان سفر سه روزه خود را صبح پنج شنبه در سنندج آغاز کردند.

این کمیسیون اولین برنامه سفر خود را ظهر امروز به هم اندیشی با فعالان و نخبگان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان در دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان نشست.

ذهنیت بد در مورد کردستان مانع از توسعه اقتصادی این استان شده است

سلیمان الله مرادی در این نشست گفت: ذهنیت های بدی در مورد استان کردستان در برخی از نقاط کشور در افکار مردم ثبت شده که کمیسیون فرهنگی مجلس می تواند در اصلاح این ذهنیت ها موثر باشد.

این فعال هنری و رسانه ای خطاب به اعضای کمیسیون عنوان کرد: تا این ذهنیت ها پاک نشود نمی توان درصدد تلاش برای جذب سرمایه گذار و توسعه اقتصادی این استان بود.

وی گفت: کشور ایران در گذشته های دور از نظر قدرت و علمی یکی از کشور های قدرتمند دنیا بود و هم اکنون نیز کتاب هایی از آن افراد در تمام دنیا تدریس می شود.چ

الله مرادی با تاکید به فرهنگی بودن استان کردستان، افزود: اگر مقام معظم رهبری استان کردستان را فرهنگی نامید، به دلیل نقش نخبگان ایران در احیای مرجعیت علمی ایران بوده است از مهمترین آنها ماموستا عبدالرحمن شرفکندی متلخص به هژار کتاب قانون این سینا را به کردی ترجمه کرد.

لایحه نظام صنفی رسانه ها با رعایت گردش آزاد اطلاعات تصویب شود

آرمان نصراللهی نیز به نمایندگی از اهالی قلم و رسانه در این جلسه گفت: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استان کردستان دارای ۷۳ مجوز نشریه های مکتوب و الکترونیک است که ظرفیت خوب و مهمی را برای کار رسانه ای در این سرزمین فراهم کرده است که لازم و ضروری است به شنیدن دغدغه های اهالی رسانه کردستان نشست.

این فعال رسانه ای عنوان کرد: امروز خبرنگاران کردستانی با کمبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری هیچ گاه از رسالت و وظیفه خطیر خود خود دور نشده اند و لازم و ضروری است که جدا از مسئولان استانی، بلکه از سوی نمایندگان ملت نیز به صورت ویژه از این قشر حمایت شود.

نصراللهی افزود: کردستان به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای مرزی و همچنین وضعیت شمال عراق با تهدید های بسیار رسانه ای مواجه است و می بایست ساز و کاری فراهم شود تا در حوزه تلویزیونی و ماهواره ای و فضای مکتوب اقدامی تاریخی صورت گیرد تا بتوان بخشی از واقعیت های این دیار که سراسر وحدت و همدلی بوده است به جهانیان صادر شود.

وی گفت: لایحه نظام صنفی رسانه کشور سالیان سال است که در دولت های مختلف چکش می خورد و اصلاح می شود ولی تا کنون به مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

سرپرست خبرگزاری مهر کردستان عنوان کرد: تلاش برای تسریع در تصویب لایحه نظام صنفی رسانه و تبدیل آن به قانون با رعایت فضای شفاف و گردش آزاد اطلاعات یکی از نیاز های ضروری است که در صورت تحقق آن دیوار کوتاه خبرنگاران تا حدودی بلند تر خواهد شد.

وی گفت: کردستان استانی صنعتی نیست و به همین دلیل این صنعتی نبودن باعث می شود تا حوزه رسانه نیز نتواند در کنار آن به تعالی برسد و اگر به این بخش به صورت ویژه نگاه شود زمینه برای تقویت اقتصاد رسانه در کردستان فراهم می شود.

نصراللهی افزود: داستان بیمه اهالی فرهنگ و هنر به ویژه خبرنگاران سریال طنزی است که جنبه های تلخ آن سال های سال است که خبرنگاران را عذاب می دهد.

وی افزود: حمایت از تشکیل نهاد های صنفی به ویژه تقویت خانه مطبوعات در سراسر کشور از جمله استان کردستان از مطالبات به حق و جدی اهالی رسانه است.

ادعای فرهنگی بودن با وضعیت بیکاری جوانان امکان پذیر نیست

سید عارف عنایتی به نمایندگی از علما و روحانیون استان در این جلسه گفت: متاسفانه بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی صفت محروم را برای استان کردستان نگه داشته اند.

نماینده روحانیون و علما استان عنوان کرد: مجلس می بایست نسبت به توسعه زیرساخت های استان از جمله فرودگاه و ریل گذاری قطار به صورت ویژه به کردستان نگاه کنند.

وی افزود: فرودگاه سنندج را چندین بار به عنوان فرودگاه بین المللی افتتاح کردند درحالی که هیچ گاه به عنوان بین المللی استفاده نشده است.

ماموستا عنایتی گفت: در کردستان هنوز ترمینال زیارتی وجود ندارد و تعداد بسیار حجاج کردستان برای زیارت خود باید به استان های اطراف مراجعه کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه کردستان در سال گذشته ۳۰ درصد کاهش ازدواج و ۶ درصد رشد طلاق را در آمار های هود داشته است، گفت: بیکاری از مهمترین دغدغه‌های کردستان است و ما نمی توانیم مدعی فرهنگ و هنر باشیم درحالی که علما و جوانان ما گشنه و بیکار باشند.

ماموستا عنایتی گفت: مردم کردستان مرید مقام معظم رهبری هستند و معتقدند که مقام معظم رهبری تمام جوانب را در نظر گرفته تا این صفت فرهنگی بودن را برای کردستان انتخاب کرد.

سیاست بومی گزینی امنیت پایدار را دچار خدشه خواهد کرد

جهانشیر امینی نیز به نمایندگی از دانشگاهیان استان در این نشست گفت: سیاست بومی گزینی تبعات خاص فرهنگی خود را دارد که امنیت پایدار را دچار خدشه خواهد کرد.

وی گفت: در بازه زمانی سیاست بومی گزینی را برای کاهش هزینه های دانشجو تدوین کردند اما امروز این سیاست به اقتصاد و اشتغال در استان ها نیز ضربه زده است.

امینی گفت: آموزش و پرورش در گذشته پرورش را بر آموزش مقدم تر می دانست اما امروزه این مهم تغییر پیدا کرده که باید مجلس به این مسئله ورود پیدا کند.

وی افزود: آموزش عالی ایران نباید تنها به پایتخت خلاصه شود بلکه باید زیر ساخت های علمی و فرهنگی در تمام دانشگاه های کشور ایجاد شود.

نظر شما