شناسهٔ خبر: 25224326 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آیا عربستان درهای خود را به روی اسرائیلی‌ها می‌گشاید؟

روابط عربستان و اسرائیل که ریاض سخت در تلاش برای تقویت آن است فقط به نشست های پنهانی در واشنگتن و یا سفرهای پنهانی مسئولان سعودی به تل آویو محدود نمی‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 روابط عربستان و اسرائیل به طور بی سابقه‌ای در حال نزدیک شدن بوده و از مرحله عادی سازی پنهانی تا هماهنگی و یکی کردن مواضع در حرکت است تا جایی که عربستان سعودی در صدد گشودن درهای خود به روی جهانگردان رژیم اشغالگر است.

در این میان دو طرف به دنبال یکی کردن مواضع خود در قبال مسائل منطقه به ویژه در ارتباط با ایران هستند که به طور مشترک آن را تهدیدی علیه خود می دانند.

روابط عربستان و اسرائیل که ریاض سخت در تلاش برای تقویت آن است فقط به نشست های پنهانی در واشنگتن و یا سفرهای پنهانی مسئولان سعودی به تل آویو محدود نمی شود بلکه عربستان در خصوص روابط با رژیم اشغالگر در  تلاش برای تحقق چیزی فراتر از این است که همان روابط ریشه دار با شهرک نشینان و نه فقط مسئولان اسرائیلی است.

امکان بازدید اسرائیلی‌ها از آثار تاریخی در عربستان

در همین ارتباط روزنامه "تایمز آف" اسرائیل در گزارشی در این باره نوشت: شاید اسرائیلی‌ها به زودی بتوانند به عربستان سعودی بروند و از آثار متعلق به یهودیان در آنجا از جمله "قلعه خیبر" دیدن کنند.

این منبع در خصوص گزارش خود به سفر "انور عشقی" ژنرال سعودی به اسرائیل در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و آن را بیانگر توسعه بی‌سابقه روابط دو طرف دانست.

به نوشته این روزنامه ، یهودیان از ۷۰ سال پیش تاکنون در عربستان فعالیت منظمی نداشتهاند و ورود آنان به عربستان ممنوع بود اما از سال ۲۰۱۴ به برخی از آنان اجازه داده شد به منظور کار وارد خاک عربستان شوند.

این تغییر اکنون با تلاش‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای نزدیک شدن به تل آویو در حال گسترش و عمیق تر شدن است.

احتمال سفر اسرائیلی‌ها به حجاز

روزنامه مزبور سفر عشقی به تل آویو و دیدار با برخی ازمسئولان دیپلماتیک واعضای کنیست (پارلمان) را مقدمه مرحله جدیدی می‌داند که چه بسا سرفصل اجازه یافتن سفر شهرک‌نشینان به اماکن تاریخی و باستانی حجاز باشد.

در این خصوص پنج مکان یهودی مهم در عربستان برشمرده شده است که اسرائیلی ها به آن توجه دارند و احتمالا در نزدیکی اماکنی باشد که عربستان اجازه دهد یهودیان از آن بازدید کنند که یکی از این اماکن قلعه و قصر خیبر است.

نکته قابل توجه اینکه در برابر این لطف بن سلمان به رژیم اشغالگر، مسئولان اسرائیلی در تل آویو نیز از اشتیاق ریاض برای عادی سازی روابط با تل آویو و امتیازدهی در برابر قضیه فلسطین به نفع دوستی با اسرائیل خرسند هستند و آن را نشانه تسلیم شدن عربستان می‌دانند.

 

نظر شما