شناسهٔ خبر: 25224244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش روحانی به گزافه گویی های ترامپ

تهران- ایرنا- رییس جمهوری در سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن افتتاح رویداد بین المللی تبریز 2018 و اعلام این استان به عنوان قطب گردشگری اسلامی، به دخالت های آمریکا در منطقه خاورمیانه و دستمایه قرار دادن برجام برای اعمال زور واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سخنان « حسن روحانی» رییس جمهوری کشورمان خطاب به سران آمریکا و متحدان غربی اش و تاکید بر مانایی ایران بر پایبندی به برجام به شرط ماندن آمریکا، از مهمترین عنوان های روزنامه های امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 بود.
هاله ابهام بر سر برجام و اما و اگرهای پایبندی آمریکا به برنامه هسته ای و همچنین کاهش سود وام مسکن برای خانه اولی ها از دیگر محورهایی بود که روزنامه های امروز مورد بازتاب قراردادند.

**واکنش روحانی به زیاده گویی های آمریکا
حجت الاسلام روحانی در روز دوم از سفر دو روزه خود به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، در مراسم افتتاحیه رسمی رویداد بین‌المللی تبریز 2018 شرکت و از سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا و موضع گیری سران این کشور در مساله برجام انتقاد کرد. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
در همین راستا، روزنامه «آرمان» این بخش از سخنان روحانی که «برجام با عمل می‌ماند نه حرف» را عنوان نخست قرار داد و در گزارشی نوشت: زمان زیادی تا اعلام نظر رئیس جمهور آمریکا نسبت به خروج یا ماندن در برجام نمانده است و اروپایی‌ها درصددند تا وی را به ماندن در برجام راضی کنند. البته مقامات ایرانی نیز موضع متناسب خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام کردند.
به نوشته آرمان، در این راستا رییس‌جمهوری با اشاره به اجرای برجام از سوی آمریکا گفت: اول آنچه را که امضا کردید؛ رئیس جمهور سابق و وزیر خارجه سابقتان گفتند را اجرا کنید بعد حرف از موضوعات جدید بزنید.
روزنامه «ابتکار» هم سخنان روحانی درباره دخالت های آمریکا در منطقه و برجام را « پیام تند روحانی به ترامپ از تبریز» عنوان کرد. به گزارش این روزنامه، روحانی خطاب به آمریکا اظهار کرد:‌ چشم طمع شماها به کجاهاست؟ به طلای سیاه زیر زمینی یا حساب‌های صدها میلیاردی برخی از کشورهای عرب منطقه؟ این طمع عقل را از شما ربوده است؟ هر روز سخنی می‌گویید که نه با شان منطقه و نه شان مردم و نه شان قرن جدید سازگار است.
به صراحت می‌گویید با پول دیگران می‌مانید. پس شما جیره خوار دیگران هستید. ارتش شما به دنبال منبعی است تا بدزد و ارتزاق کند این برای شما حیثیت شد؟ می‌گویید پول بدهید در سوریه می‌مانیم و اگر پول ندهید می‌رویم. اگر ما نباشیم شما در یک هفته نیستید چرا نیستند؟ ما حافظ عراقیم. ملت عراق حافظ عراق است. ما آماده‌ایم حافظ عربستان باشیم. ملت عربستان حافظ عربستان است. اتفاقا اگر شما تشریفتان را برای همیشه ببرید امنیت کامل را در منطقه برقرار می‌شود.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم با برجسته سازی این بخش از سخنان رییس جمهوری که «اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است» به سراغ بازتاب سخنان وی رفت.
به گزارش جمهوری اسلامی، رییس جمهوری با تاکید بر اینکه 'یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد'، تاکید کرد: اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است که چرا به تعهدش عمل نکرده است و اروپا اگر می‌خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خودش و نه ایران خرج کند.
«آمریکا بدهی گذشته را جبران کند تصمیم جدید پیشکش» هم عنوان روزنامه «رسالت» در بازتاب سخنان رییس جمهوری بود.
در این میان، روزنامه «جوان» با عنوان قرار دادن « آخرین دلواپس برجام» به انتقاد از آنچه بی اعتمادی دیرهنگام روحانی به آمریکا خواند پرداخت و در گزارشی نوشت: از 23 تیر ماه 94 که ایران و 1+5 سرانجام به توافق موسوم به برجام رسیدند، قریب به سه سال می‌گذرد؛ توافقی که قرار بود بر اساس آن ایران از بسیاری از حقوق مسلم هسته‌ای خود دست ‌بکشد و در مقابل 1+5 تحریم‌های ایران را بر دارد.
در طول این سه سال هرگاه دلسوزان کشور غیر قابل اعتماد بودن امریکا را یاد آوری کرده و خواستار بازنگری در سیاست‌های دولت در مواجهه با برجام شده اند، منتقدان را با عبارات توهین‌‌آمیز که شاید شماره آن از 70 هم گذشته است، نواختند تا باب هرگونه نقد اصلاحی در این زمینه مسدود شود. از این رو با مفهوم‌سازی منتقدان برجام به‌ «دلواپس» تلاش کردند آنها را بایکوت کنند.
با روی کارآمدن ترامپ در امریکا که همواره برای برجام خط و نشان کشیده و تهدید می‌کند، برجام را یا آنگونه که او می‌خواهد باید بازنگری شود یا پاره خواهد کرد، مسئولان دولتی و در راس آنها رئیس‌جمهور هم خطر شکست برجام را احساس کرده و آنها هم اکنون دلواپس برجام شده‌اند.

**تمدید یا تایید برجام، دستمایه زورآزمایی ترامپ
با نزدیک شدن به 22 اردیبهشت، موعد تمدید تایید پایبندی ایران به برجام و دیدار «مکرون » رییس جمهوری فرانسه با « ترامپ» همتای آمریکایی خود جهت جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران ، گمانه زنی ها و تحلیل ها درباره این تصمیم در میان یادداشت ها و خبرهای روزنامه های امروز برجسته بود.
روزنامه «جهان صنعت» دراین باره در گزارشی نوشت: تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام و سرسختی دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای، رهبران کشورهای اروپایی را به آمریکا کشانده تا سرنوشت برجام را در 12 می ‌یا 22 اردیبهشت تغییر دهند‌‌.
براساس قوانین آمریکا ترامپ باید هر 120 روز یک‌بار تمدید تعلیق تحریم‌ها را امضا کند اما او از مدت‌ها قبل اعلام کرده که دست به این اقدام نمی‌زند چرا که این توافق نتوانسته خواسته‌های او را برآورده کند و از منظر او اصلاح برجام شاید تنها راهکاری باشد که رییس‌جمهور آمریکا را در ماندن در این توافق ترغیب می‌کند‌‌.
او با استفاده از این روش، فشارها بر ایران و اروپایی‌ها را افزایش داده تا بتواند سیاست‌های خود را در منطقه دیکته کند‌‌. از این رو امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه برای متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در برجام به آمریکا سفر کرد.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم رییس جمهوری فرانسه را «نجواگر ترامپ در واشنگتن» خطاب قرار داد.
روزنامه «فرهیختگان» هم «ترامپ ستون‌های خالی طرح مکرون را پر می‌کند» را عنوان قرار داد و نوشت: رفت و آمدهای سران و کارشناسان کشورهای موسوم به 1+5 چند روزی است که بیشتر از گذشته شده. دیدارها گسترش یافته و رایزنی‌ها طولانی‌تر شده. موضوع اما توافق هسته‌ای با ایران است.
آنچه در ظاهر پیداست، مخالفت آمریکایی‌ها با ادامه برجام است. آنها می‌گویند یا برجام اصلاح بشود - اساسی هم اصلاح بشود- یا 22 اردیبهشت که ضرب‌الاجل ترامپ برای برجام به پایان می‌رسد، از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد. در مقابل اروپایی‌ها معتقدند نباید برجام را به هم زد. باید این توافق حفظ شود، اما در کنار آن توافقات دیگری برای تکمیل پازل «مهار ایران» منعقد شود.
در یادداشتی با عنوان «برجام و تداوم بلاتکلیفی» به قلم فریدون‌مجلسی که در روزنامه آرمان منتشر شد هم درباره وضعیت احتمالی برجام می خوانیم: ممکن است با توجه به سیاست‌های گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بازهم بخواهد همان موضع گذشته یعنی بی‌توجهی نسبت به برجام و بلاتکلیف گذاشتن توافق را در پیش بگیرد.
بنابراین بلاتکلیفی و عدم اجرای کامل آن هیچ تفاوتی با ادامه تحریم‌ها و از زاویه‌ای دیگر هیچ تاثیری در شرایط ایران ندارد. همان‌طور که طی 6 ماه گذشته، آمریکا سیاست بی‌توجهی نسبت به برجام و بلاتکلیفی را در پیش گرفت، این بارهم در صورت ماندن آمریکا در برجام این سیاست تکرار خواهد شد. این در حالی است که معلق نگاه داشتن توافق و عدم بهره‌برداری ایران از آن، رفتاری غیر اصولی بوده و نباید ایران را از مواهب توافق محروم کرد.
در ادامه این یادداشت آمده است: ایران می‌تواند به آسانی به دلیل برتری که در منطقه دارد تعیین کننده جهت مذاکره‌ها باشد و امتیازهای خود را به دست آورد. دیپلماسی مستلزم گرفتن و دادن امتیاز است. زیرا ایران خود را در برخی از مسائل بحق می‌داند و در این زمینه‌ها باید با نهایت توان افکار جهانیان را روشن کرد. این طبیعی است که در عرصه بین الملل هر یک از طرفین می‌خواهد دیگری را به شکل دلخواه درآورد اما مهم این است که بر حق ایستادگی شود.
«ایران و انتخابی دشوار» هم عنوان سرمقاله روزنامه آرمان به قلم «سیدعلی خرم» تحلیلگر روابط بین الملل است که در این یادداشت با اشاره به این که تصمیم سختی جلوی پای ایران، آمریکا و اروپا قرار دارد،آمده است: تصمیمی که هر کدام از این بازیگران انتخاب کنند، می‌تواند آثار و تبعاتی برای جهان داشته باشد. برای کشور ما شاید سخت‌ترین تصمیم باشد زیرا که اگر یک طرف این قضیه این باشد که توافق هسته‌ای بخواهد نقض شود و حقوق ایران در این توافق کاهش یابد و ایران به آن تن در دهد، در این صورت دیگر این توافق، توافق هسته‌ای قبلی نیست و اگر ایران بخواهد متقابلا از حقوق خودش استفاده کند و از این توافق هسته‌ای بیرون بیاید، آثار و تبعات قابل احتساب نیستند و از این نظر تصمیم سختی است که مسئولان باید با حساب و کتاب و احتیاط بسیار و با درنظر گرفتن نگاه و انتخاب مردم صورت دهند که شرایط برای مردم ایران که دوران سخت گذشته را طی کرده‌اند و الان هم از نظر اقتصادی مشکلات متعددی برای آنها وجود دارد، بدتر نشود. ایران باید حساب همه این عوامل را بکند و انتخاب خود را صورت دهد. در اینجا همه باید عاقلانه بیندیشند.

**کاهش سود مسکن خانه اولی ها
نشست دیروز شورای پول و اعتبار شرایط با رای به آسانتر شدن خرید مسکن برای خانه اولی ها پایان یافت و بنا بر اعلام این شورا، نرخ سود وام خرید مسکن از 9.5 درصد به 8 درصد و در بافت‌های فرسوده از 8 به 6 درصد کاهش یافت.
روزنامه «ایران» در بازتاب این خبر نوشت: نرخ سود وام مسکن خانه اولی‌ها برای چهارمین باردر سه سال اخیر کاهش یافت. از سال 1394 تاکنون درچهار مرحله نرخ سود وام خرید مسکن برای صندوق پس‌انداز یکم یا همان خانه اولی‌ها کاهش یافته است. درحالی که این نرخ در خرداد 1394 برابر با 14 درصد بود اکنون به 6 درصد رسیده است. در مرحله نخست (پایان 94) این نرخ سود از 14 به 13 درصد رسید و در دومین مرحله یعنی سال 1395 با دو درصد افت به 11 درصد رسید. در سومین مرحله نیز با تقسیم‌بندی آن به مناطق عادی و بافت‌های فرسوده نرخ سود وام خرید مسکن برای خانه اولی‌ها در مناطق عادی شهری به 9.5درصد و در بافت‌های فرسوده به 8 درصد رسید که اکنون این نرخ به ترتیب به 8 و 6 درصد افت کرده است.
به نوشته ایران، طبق اعلام مسئولان، وام خرید مسکن صندوق یکم با نرخ‌های جدید از پایان اردیبهشت ماه و پس از ابلاغ به بانک‌ها اجرایی خواهد شد ولی این نرخ عطف به ماسبق نمی‌شود و وام گیرندگان قبلی را شامل نمی‌شود.
روزنامه اقتصادی «تجارت» هم درباره «کاهش سود تسهیلات مسکن اولی‌ها» و تاثیر آن بر بازار مسکن، به بازتاب گفت و گو «مصطفی قلی خسروی» رییس اتحادیه مشاوران املاک با یکی از رسانه ها پرداخت. به گزارش تجارت، رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه باید از دولت بابت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ممنون باشیم، گفت: هنوز هم نرخ سود تسهیلات ظرفیت کاهش را دارد اما مصوبه جدید شورای پول و اعتبار موجب تحرک مناسب به بازار مسکن خواهد شد. نرخ سود تسهیلات مسکن در اکثر کشورها 4 درصد است اما همین مصوبه جدید شورای پول و اعتبار را باید به فال نیک گرفت.
روزنامه «جهان صنعت» هم این تصمیم شورای پول و اعتبار برای تسهیلات مسکن را زیرعنوان «تثبیت سقف وام و کاهش سود» آورد. به گزارش جهان صنعت، از سوی دیگر مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود وام صندوق پس‌انداز یکم برای استفاده خانه‌‌اولی‌ها در بافت‌های فرسوده به 6 درصد کاهش یافته است.
چنانچه زوج‌های جوان خانه‌اولی متقاضی دریافت 100 میلیون تومان وام در بافت فرسوده باشند ماهانه حدود 975 هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند که البته این مبلغ از رقم اعلام‌شده وزیر راه‌و‌شهرسازی 75800 تومان بیشتر است. میزان سود این وام با بازپرداخت 12ساله ساده 40 میلیون و 522 هزار تومان خواهد بود.

پژوهشم**9294**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید

نظر شما