شناسهٔ خبر: 25223970 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

برگزاری پانزدهمین دوره جشن خانه تئاتر به مدت یک هفته در خانه هنرمندان

پانزدهمین دوره جشن خانه تئاتر از ۷ تا ۱۴ اردیبهشت در مجموعه خانه هنرمندان برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه تئاترگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛سهراب سلیمی دبیر  پانزدهمین جشن گرامیداشت روز جهانی و ملی تئاتر اظهار کرد:در این جشن سعی شده دیدگاه ها و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خانه تئاتر در نظر گرفته شود.

وی ضمن تشکر از مهدی قلعه، دبیر اجرایی و احسان حاجی پور معاون دبیر و مدیر ستاد اجرایی جشن گفت: خانه تئاتر بدون در نظر گرفتن نهادهای دیگر به عنوان حمایت کننده، 70 میلیون تومان برای برگزاری جشن در نظر گرفته است در حالی که سال گذشته ما حدود 112 میلیون تومان پول برای برگزاری جشن جذب کردیم. اما هنوز امیدواریم با رایزنی هایی که طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت، اصل سرمایه ای که از خانه تئاتر گرفتیم را باز گردانیم.

سلیمی ادامه داد: سال گذشته توانستیم فضاهای باز دیگری را در نقاط مختلف تهران همچون فضای باز تئاترشهر، متروها و پردیس تئاتر خاوران  پوشش دهیم، اما در جشن امسال به دلیل کمبود منابع مالی تمرکز ما بیشتر بر فضای خانه هنرمندان است.

وی با بیان اینکه در جشن امسال انجمن کارگردانان و طراحان صحنه و لباس دست به ابتکار جدیدی زده اند، ادامه داد:فستیوال گروه های جوان و گمنام تئاتر توسط انجمن کارگردانان برگزار می شود و در این فستیوال شورای داوری اجراها را داوری و پس از آن برترین گروه را انتخاب و معرفی خواهد کرد.

سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس نیز توسط انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر در این جشن به مدت یک هفته برگزار خواهد شد. معرفی برگزیدگان هر انجمن و اهداء مدالیوم به آنها برنامه اصلی دیگر جشن خواهد بود.

مهدی قلعه نیز به عنوان دبیر اجرایی  جشن در خصوص برنامه جشن توضیح داد: این جشن طی روز های 7 الی 15 اردیبهشت در 3 سالن استاد شهناز، سالن استاد امیرخانی و سالن استاد انتظامی و فضای باز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

وی افزود: در روز افتتاحیه که 7 اردیبهشت ماه است 20 دوچرخه سوار با لباس مبارک و آرم خانه تئاتر دور تا دور فضای خانه هنرمندان رکاب خواهند زد. برنامه ها هر روز از ساعت 16 تا 18 آغاز می شود که شامل برنامه هایی همچون نمایش هایی از گروه کودک و نوجوان، عروسکی و بزرگسال است که در سالن استاد شهناز در 3 سانس به روی صحنه خواهند رفت.

 دبیر اجرایی  جشن ادامه داد: در سالن امیرخانی نیز نشست هایی از انجمن کارگردانان و نمایشنامه نویسان را خواهیم داشت و در سالن استاد انتظامی نیز جشن برگزیدگان هر انجمن برگزار خواهد شد.

قلعه ادامه داد: در فضای باز خانه هنرمندان نیز با تفاهمنامه ای که با بنیاد فردوسی داشته ایم 16 کودک نقال برای مردم نقالی و شاهنامه خانی خواهند کرد و 5 گروه خیمه شب بازی نیز به اجرای نمایش و رقص های فولکلور خواهند پرداخت.

وی افزود: چند غرقه نیز در طول جشن خواهیم داشت که شامل غرفه ساخت عروسک متعلق به اعضاء انجمن عروسکی و نیز غرفه  گریم کودکان متعلق به اعضاء انجمن گریم خواهد بود. پنج پرفورمنس نیز در لابی بالای خانه هنرمندان توسط کانون کارگردانان به سرپرستی محمود رضا رحیمی برگزار خواهد شد.

در ادامه جلسه احسان حاجی پور مدیر ستاد برگزاری جشن نیز در خصوص حمایت های مالی جشن امسال ضمن اعلام محدودیت کمکها برخلاف سال گذشته، اعلام کرد: پایگاه برگزاری جشن تنها خانه هنرمندان است.

او از رایزنی با شهرداری و سازمان برنامه و بودجه خبر داد  و ابراز امیدواری کرد که این رایزنی ها به نتیجه برسد.

حاجی پور همچنین به جشن بازیگر و ضیافت اختتامیه جشن اشاره کرد که روز 15 اردیبهشت برگزار خواهد شد و افزود: جشن خانه تئاتر به پاسداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر برگزار می شود که اتفاق مهمی است چرا که مهمترین صنف تئاتر آن را برگزار می کند.

سپس در ادامه نشست از پوستر پانزدهمین جشن گرامیداشت روز جهانی و ملی تئاتر رونمایی شد که عماد سالکی آن را طراحی کرده است.

بهزاد مرتضوی، مدیر روابط عمومی خانه تئاتر که بولتن و کاتالوگ این جشن نیز توسط وی انتشار خواهد یافت، در خصوص کم لطفی های شهرداری در حمایت مالی از این رویداد اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا مرسوم است که شهرداری ها اولین اسپانسر فعالیت های فرهنگی و هنری باشند، اما متاسفانه در کشور ما هنوز این امر نهادینه نشده است و توجه اندکی از سوی شهرداری به این امر می شود. امیدوارم که با پیگیری دوستان رسانه ای ها این مهم در کشور به سر منزل مقصود برسد.

سهراب سلیمی هم ضمن انتقاد از  مشارکت نکردن مناسب شهرداری از برگزاری این جشن، ابراز امیدواری کرد که مسئولان این سازمان بتوانند در فرصت باقی مانده به این امر اقدام کنند.

لازم به ذکر است؛پانزدهمین دوره جشن خانه تئاتر از 7 تا 14 اردیبهشت در مجموعه خانه هنرمندان برگزار می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما