شناسهٔ خبر: 25223920 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

نگاه علمی به دایر‌ةالمعارف دفاع مقدس، حماسه آن دوران را ماندگارتر می­‌کند

«اکبر نجاتی» گفت: دائرةالمعارف دفاع مقدس بستر مناسبی است که معارف این دوران سرنوشت‌ساز و همچنین مجاهدت‌های مردم کشورمان در دفاع از مرز‌های اعتقادی و جغرافیایی را با نگاه علمی و پژوهشی که ماندگاری آن در اذهان بیشتر خواهد بود به جامعه ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

نگاه علمی دایره المعارف دفاع مقدس حماسه عظیم دفاع مقدس را ماندگارتر می­ کندبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، در راستای تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان­‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، اولین کارگاه آموزشی تشکیل پرونده علمی دانش‌نامه دفاع مقدس، صبح امروز (پنج‌شنبه) با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «اکبر نجاتی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، «علی میرهاشمی» معاون علمی مرکز دانش‌نامه دفاع مقدس و جمعی از اعضاء شورای علمی، مسئولین و اعضاء گروه‌­های تدوین دانش‌نامه و نیز نمایندگان یگان‌های رزم خراسان در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی برگزار شد.

سردار نجاتی در این مراسم با اشاره به نقش استان خراسان در دفاع مقدس، اظهار داشت: استان خراسان در دوران دفاع مقدس نقش مؤثری داشته است. حضور ۱۳ رده و یگان از این استان در مناطق مختلف عملیاتی مؤید این ادعا است.

وی افزود: یگان­‌هایی همچون لشکر «۷۷ پیروز ثامن­ الائمه (ع)»، لشکر «ویژه شهدا»، گروه توپخانه «۶۱ محرم»، «مهندسی رزمی» جهاد سازندگی خراسان، تیپ «۲۱ امام رضا (ع)» و «لشکر ۵ نصر» از جمله یگان­‌های خراسانی هستند که در عملیات­‌های مختلف دفاع مقدس خوش درخشیدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: شهدایی همچون امیر سپهبد «علی صیاد شیرازی» و سرداران «نورعلی شوشتری»، «یوسف کلاهدوز»، «محمود کاوه»، «ولی‌الله چراغچی»، «سید تقی رضوی»، «هاشم ساجدی» و «محمد طرحچی» که از شهدای ملی هستند از افتخارات خراسان به شمار می‌روند.

نجاتی خاطرنشان کرد: در طول دفاع مقدس علی‌­رغم اینکه دشمن در تمامی زمینه­‌ها نسبت به ما برتری داشت، اما رزمندگان خراسانی دوشادوش دیگر مردم کشورمان با ایمان، توسل و کسب مهارت و ابداعات توانستند بر این برتری فائق بیایند و در این آزمون دشوار سربلند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از اقدامات مهمی که بعد از پایان دفاع مقدس باید به آن پرداخته شود، تدوین دایرة­المعارف دفاع مقدس است که تلاش پیشکسوتان دفاع مقدس و نخبگان جامعه را می‌طلبد. اگر این مهم محقق شود، این مجموعه می­‌تواند به عنوان یک مجموعه مرجع در اختیار محققین و پزوهش‌گران قرار بگیرد تا راهگشای مسیر برای کسانی که به دنبال کسب معارف دفاع مقدس و آشنایی با وقایع و رخداد‌های این حماسه عظیم‌­اند باشد.

نجاتی تصریح کرد: حضور تأثیرگذار خراسان در دفاع مقدس نشان از آن دارد که برای تدوین دانشن‌امه دفاع مقدس استان خراسان رضوی وظیفه سنگینی بر عهده ما است که با تلاش و پشت‌کار و مدد گرفتن از ارواح طیبه شهدا می­‌توان در این مسیر گام برداشت و به سر منزل مقصود رسید.

وی تأکید کرد: دایرةالمعارف دفاع مقدس بستر مناسبی است که معارف این دوران سرنوشت‌ساز و همچنین مجاهدت­‌های مردم کشورمان در دفاع از مرز‌های اعتقادی و جغرافیایی را با نگاه علمی و پژوهشی که ماندگاری آن در اذهان بیشتر خواهد بود به جامعه ارائه دهد.

سردار نجاتی در پایان سخنان خود گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی را ارائه داد.

خاطرنشان می‌شود، در این کارگاه یک روزه که به همت مدیریت اسناد و مدارک دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در حال برگزاری است، شیوه‌های علمی جمع‌آوری اطلاعات و مدارک موردنیاز جهت تشکیل پرونده علمی، تدوین مقالات دانش‌نامه دفاع مقدس توسط اساتید مجرب آموزش داده خواهد شد. همچنین مقرر شده است تا در پایان این کارگاه، مداخل دانش‌نامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی مورد تصویب قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما