شناسهٔ خبر: 25223079 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله العظمی سبحانی:

شیعه همیشه عقلانی بوده و خواهد ماند/ انتقاد و پیشنهاد به مسئولان همایش

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید و مفسر قرآن ضمن بیان انتقادات و پیشنهادات خود به دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت حکیم زنوزی گفت: عقلانیت از خصائص شیعه امامی است و شیعه از ابتدا عقلانی بوده و خواهد بود.

صاحب‌خبر -

 شیعه همیشه عقلانی بوده و خواهد بود/ انتقاد و پیشنهاد به مسئولان همایش

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی سبحانی امروز پنجم اردیبهشت ماه در دومین روز از برپایی همایش حکیم طهران که در قم و در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با تقدیر از برپایی این همایش گفت: همین نکوداشت‌ها می‌تواند مراتب عقلانی ما را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه عقلانیت از خصائص شیعه امامی است و شیعه از ابتدا عقلانی بوده و خواهد بود عنوان کرد: ائمه(ع) همواره مسئله عقلانیت را برای ما تذکر داده‌اند که نمونه آن، روایت جنود عقل است.  

این مرجع تقلید عنوان کرد: در منابع فقهی نیز علمای اهل سنت، اجتهاد را از عوامل تشریع بر شمرده‌اند و عقل را جزء منابع نمی‌دانند و به جای آن قیاس آورده‌اند؛ آنان عقل را جزء ائمه اربعه نیاورده‌اند ولی عقل از دید ما موضوعیت دارد.

این مفسر قرآن بیان کرد: عقل یکی از حجج الهی در فقه و عقائد است اما می‌بینیم در کتب اصول بابی به نام حجیت عقل نیست و حتی شیخ انصاری در رسائل، آن را در حاشیه قرار داده است؛ در حالی که باید برای حجیت عقل، فصل جداگانه باشد و عقل عملی و نظری و ... تشریح شود ولی رهگذری پرداخته و حتی کفایه نیز این طور است که نقیصه کتب اصولی است.

شیعه همیشه عقلانی بوده و خواهد بود/ انتقاد و پیشنهاد به مسئولان همایش

وی با اشاره به عقل عملی با طرح این سؤال که آیا مسائل این عقل، یقینیات است یا ظنیات و آیا عقل عملی هم مانند نظری، خودمعیار است یا خیر؟ عنوان کرد: بنده معتقدم قضایای عقل عملی، یقینیات است؛ در تقسیم به بدیهی و خودمعیار و اینکه واقعی دارد یا خیر معتقدم همه قضایای حکمت عملی واقع دارد و عمدتا خودمعیار است، اما بزرگان فلاسفه در هر سه مسئله، نظر دیگری دارند، ابن‌سینا قضایای عقل عملی را از قبیل ظنیات می‌داند و در میان متاخرین نیز مرحوم محقق اصفهانی همین نظر را تقریر کرده است.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: کسانی می‌گویند قضای عقل عملی مشهورات است؛ این تفکر همه عقائد را در مسائل فکری فرو می‌ریزد؛ مثلا معجره را خداوند به انسان صادق می‌دهد و خلاف عقل است که معجزه در دست انسان ناقص قرار بگیرد؛ بنابراین اگر عقل خدا و حسن و قبح، مسئله دائمی نباشد بنیان این گزاره فرو می‌ریزد و مسائل مربوط به عدل الهی و امامت و نبوت هم ایضا.

وی با تاکید بر اینکه قرآن مسئله را عقل قطعی تلقی کرده تصریح کرد: قضایای عقل عملی مطابَق دارد که فطرت انسان است و باید آن را بر فطرت تطبیق کنیم؛ لذا هم یقینی شده و هم خودمعیار شده و هم مطابق می‌یابد و بنده از مجمع عالی حکمت اسلامی، درخواست دارم بررسی این سه مسئله را در نشست های خود مطرح کنند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: بنده مقدار کثیری از مقالات همایش را خواندم ولی آراء امام خمینی در آن بیان نشده بود و این جای گله دارد و خوب است که نظر ایشان هم ذکر شود.

وی افزود: مطلب دیگر اینکه آقایان اصرار بر تعبیر«حکیم طهران» نداشته باشند و بگویند حکیم زنوزی؛ زیرا مردم زنوز تاریخ بزرگی دارند و شخصیت‌های بزرگی داشته‌اند و برای اینکه خدشه در عواطف ایجاد نکند، تعبیر حکیم زنوزی مقیم طهران را بیان کنید و بدانید این ریشه در تعصب ندارد بلکه واقع مطلب است.

یادآور می‌شود، مدرس زنوزی، فرزند ملا عبدالله زنوزی، از حکمای بزرگ اصفهان بود. او به همراه پدرش در حالی که سه سال بیشتر نداشت از اصفهان به شهر بزرگ تهران مهاجرت کرد. آقا علی علوم متداول را نزد پدرش و علمای دیگر یادگرفت و به دلیل کسب تبحر در علوم عقلی و نقلی، از اساتید برجسته و بزرگ در تهران به‌شمار می‌رفت. او نزدیک به شصت سال در تهران حکمت و فلسفه را تدریس و ترویج نمود و شاگردان زیادی را نیز پرورش داد و چون اغلب شاگردان او خود در علوم گوناگون استاد شدند، از این رو به آقا علی، مدرس و استادالاساتید لقب دادند.

همچنین به دلیل اینکه او ابتکارات و نوآوریهایی را در حوزه علوم عقلی ایجاد کرد به حکیم مؤسس نیز مشهور شده‌است. از آنجایی که بیشتر عمر خود را در تدریس علوم گوناگون سپری کرد به حکیم تهران نیز معروف شده‌است. او فرزند ملا عبدالله زنوزی، از حکمای بزرگ اصفهان بود. او به همراه پدرش در حالی که سه سال بیشتر نداشت از اصفهان به شهر بزرگ تهران مهاجرت کرد. آقا علی علوم متداول را نزد پدرش و علمای دیگر یادگرفت و به دلیل کسب تبحر در علوم عقلی و نقلی، از اساتید برجسته و بزرگ در تهران به‌شمار می‌رفت. او نزدیک به شصت سال در تهران حکمت و فلسفه را تدریس و ترویج نمود و شاگردان زیادی را نیز پرورش داد و چون اغلب شاگردان او خود در علوم گوناگون استاد شدند، از این رو به آقا علی، مدرس و استادالاساتید لقب دادند. همچنین به دلیل اینکه او ابتکارات و نوآوریهایی را در حوزه علوم عقلی ایجاد کرد به حکیم مؤسس نیز مشهور شده‌است. از آنجایی که بیشتر عمر خود را در تدریس علوم گوناگون سپری کرد به حکیم تهران نیز معروف شده‌است.
وی از مشهورترین حکمای سده چهارده هجری و از مدرسان مدرسه سپهسالار قدیم است. به دلیل استفاده از روش استدلالی خاص و مهارت فوق‌العاده اس در تدریس کلام و فلسفه و حکمت و ریاضیات به مدرس و استادالاساتید مشهور شده‌است. وی به علت داشتن مکارم اخلاقی و معنوی با عنوان حکیم الهی نیز نامیده می‌شده‌است. وی در جوار حرم شاه عبدالعظیم مدفون است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما