شناسهٔ خبر: 25220669 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در نشست خبری پانزدهمین دوره جشن خانه تئاتر مطرح شد

تمرکز بر اهداف بلند مدت و کوتاه مدت

صاحب‌خبر -

نشست مطبوعاتی پانزدهمین جشن گرامیداشت روز جهانی و ملی تئاتر با حضور مسئولین برگزاری و جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها در محل سالن کنفرانس عمارت خانه تئاتر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، در ابتدای این جلسه سهراب سلیمی، دبیر این جشن اعلام کرد که در این جشن سعی شده دیدگاه‌ها و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خانه تئاتر در نظر گرفته شود .
او ضمن تشکر از مهدی قلعه، دبیر اجرایی و احسان حاجی پور معاون دبیر و مدیر ستاد اجرایی جشن گفت: خانه تئاتر بدون در نظر گرفتن نهادهای دیگر به عنوان حمایت کننده، 70 میلیون تومان برای برگزاری جشن در نظر گرفته است در حالی که سال گذشته ما حدود 112 میلیون تومان پول برای برگزاری جشن جذب کردیم. اما هنوز امیدواریم که با رایزنی‌هایی که طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت، اصل سرمایه ای که از خانه تئاتر گرفتیم را باز گردانیم.
 وی ادامه داد: سال گذشته توانستیم فضاهای باز دیگری را در نقاط مختلف تهران همچون فضای باز تئاترشهر، متروها و پردیس تئاتر خاوران را پوشش دهیم، اما در جشن امسال به دلیل کمبود منابع مالی تمرکز ما بیشتر بر فضای خانه هنرمندان است.
او افزود: در جشن امسال انجمن کارگردانان و طراحان صحنه و لباس دست به ابتکار جدیدی زده اند؛ مثلا فستیوال گروه‌های جوان و گمنام تئاتر که توسط انجمن کارگردانان برگزار می‌شود و در این فستیوال شورای داوری اجراها را داوری و پس از آن برترین گروه را انتخاب و معرفی خواهد کرد. سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس نیز توسط انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر در این جشن به مدت یک هفته برگزار خواهد شد. معرفی برگزیدگان هر انجمن و اهداء مدالیوم به آنها برنامه اصلی دیگر جشن خواهد بود.
مهدی قلعه نیز به عنوان دبیر اجرایی  جشن در خصوص برنامه جشن توضیح داد: این جشن طی روز‌های 7 الی 15 اردیبهشت در 3 سالن استاد شهناز، سالن استاد امیرخانی و سالن استاد انتظامی و فضای باز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.
وی افزود: درروز افتتاحیه که 7 اردیبهشت ماه است 20 دوچرخه سوار با لباس مبارک و آرم خانه تئاتر دور تا دور فضای خانه هنرمندان رکاب خواهند زد. برنامه‌ها هر روز از ساعت 16 تا 18 آغاز می‌شود که شامل برنامه‌هایی همچون نمایش‌هایی از گروه کودک و نوجوان، عروسکی و بزرگسال است که در سالن استاد شهناز در 3 سانس به روی صحنه خواهند رفت. وی ادامه داد: در سالن امیرخانی نیز نشست‌هایی از انجمن کارگردانان و نمایشنامه نویسان را خواهیم داشت و در سالن استاد انتظامی نیز جشن برگزیدگان هر انجمن برگزار خواهد شد. قلعه ادامه داد: در فضای باز خانه هنرمندان نیز با تفاهمنامه‌ای که با بنیاد فردوسی داشته ایم 16 کودک نقال برای مردم نقالی و شاهنامه خانی خواهند کرد و 5 گروه خیمه شب بازی نیز به اجرای نمایش و رقص‌های فولکلور خواهند پرداخت. وی افزود: چند غرقه نیز در طول جشن خواهیم داشت که شامل غرفه ی ساخت عروسک متعلق به اعضاء انجمن عروسکی و نیز غرفه ی گریم کودکان متعلق به اعضاء انجمن گریم خواهد بود. پنج پرفورمنس نیز در لابی بالای خانه هنرمندان توسط کانون کارگردانان به سرپرستی محمود رضا رحیمی برگزار خواهد شد.
حاجی پور همچنین به جشن بازیگر و ضیافت اختتامیه جشن اشاره کرد که روز 15 اردیبهشت برگزار خواهد شد و افزود: جشن خانه تئاتر به پاسداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر برگزار می‌شود که اتفاق مهمی است چرا که مهمترین صنف تئاتر آن را برگزار می‌کند.

نظر شما