شناسهٔ خبر: 25220106 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واکنش مسکو به ورود غیرقانونی واشنگتن به کنسولگری روسیه در «سیاتل»

سفارت روسیه در واشنگتن، اقدام مقامات آمریکایی در ورود اجباری به ساختمان کنسولگری روسیه در «سیاتل» علیرغم آنکه دربهای ساختمان قفل شده بود را نقض قوانین بین‌الملل خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفارت روسیه در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دولت آمریکا برای ورود به کنسولگری روسیه در «سیاتل» در حالی که درهای این ساختمان قفل شده است، در واقع نقض قوانین بین‌الملل است.

«نیکلای پوکالف» رئیس اداره کنسولی سفارت روسیه در واشنگتن تصریح کرد: «آنچه اکنون شاهد آن هستیم، نقض شرم‌آور کنوانسیون روابط دیپلماتیک و کنوانسیون روابط کنسولی است».

وی ادامه داد: «طرف روس با سلب وضعیت دیپلماتیک از دارایی ما در سیاتل موافقت نکرده است و به مقامات آمریکایی اجازه ورود به قلمرو خود را نمی‌دهیم».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تحولات پیش آمده را «تصاحب خصومت‌آمیز» مجتمع روسیه توسط آمریکا توصیف کرد.

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، این ساختمان دیپلماتیک اوایل هفته جاری به دستور واشنگتن تخلیه شد که 60 دیپلمات روس را اخراج کرد و خواستار تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل در واکنش به مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس شده بود.

بعد از آنکه دیپلمات‌های روس روز سه‌شنبه، کنسولگری را ترک کردند، درِ ساختمان را قفل کردند. مقامات آمریکایی روز چهارشنبه به زور وارد این ساختمان شدند.

اواخر روز چهارشنبه (دیروز)، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که معتقد است هیچ اقدام غیرقانونی در ورود مقامات آمریکایی به کنسولگری روسیه صورت نگرفته است. او در یک پست توییتری گفت هیچ «تعرضی» صورت نگرفته و این اقدام واشنگتن را «پاسخ محکم و قانونی به ادامه رفتار ظالمانه روسیه» خواند.

تعطیلی کنسولگری روسیه جدیدین اقدام در مجموعه اقدامات سال گذشته روسیه و آمریکا در کاهش تعداد هیأت‌های دیپلماتیک یکدیگر بود.

بهانه آمریکا برای اخراج دیپلمات‌های روس، اتهامات انگلیس بود مبنی بر آنکه دولت روسیه دستور ترور اسکریپال را صادر کرده است اما لندن نه تنها هیچ سندی برای اثبات این ادعای خود ارائه نکرد بلکه کمپینی بین‌المللی برای تنبیه مسکو راه انداخت و کشورهای اروپایی و آمریکا شمار زیادی از دیپلمات‌های روس را اخراج کردند و مسکو نیز اقدام متقابل انجام داد.

آمریکا مدعی شده بود که 60 دیپلمات روس را به این دلیل اخراج کرده است که جاسوس بودند و اینکه کنسولگری روسیه در سیاتل تا حد زیادی برای اهداف جاسوسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آمریکا بهانه‌های مشابهی را برای زمانی مطرح کرد که دستور تعطیلی هیأت نمایندگی روسیه در «سانفرانسیسکو» و «نیویورک» را در سپتامبر 2017 صادر کرد.

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

اسفندماه سال گذشته اسکریپال و دختر ۳۳ ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. در پی این حادثه، دولت انگلیس بلافاصله روسیه را به دخالت داشتن در این حادثه متهم کرد. 

دولت روسیه دست داشتن در مسمویت اسکریپال را رد کرده و از انگلستان خواسته تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرده است.

حدود دو هفته پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه اسکریپال به هوش آمده است و قادر به سخن گفتن است.

انتهای پیام/ص

نظر شما